Laden zender accu?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door TITA, 6 okt 2002.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    :wink:
    Jeroen,

    Niets weggooien maar gewoon gebruiken! Het zogeheten reflexladen voegt (bijna) niets toe aan het laden met een andere goede lader. Al vele jaren geleden zijn er onderzoeken gedaan naar de beweerde voordelen van het reflexprincipe. Vrijwel geen bleek waarneembaar te zijn. Het enige voordeel is dat het laden met pulsen gebeurt, dat blijkt een voordeel te zijn om de cel tijd te geven om het gas, dat tijdens het laden ontstaat, te binden aan de daarvoor ingebouwde materialen. De ontlaatpuls heeft geen aanwijsbare voordelen maar ook geen nadelen!!!!!
    Toch wordt er door vele beweerd dat een accu door het reflexladen een lagere inwendige weerstand krijgt en dat het "geheugeneffect" wordt voorkomen. Dit laatste heb ik al tegengesproken, wat bijna altijd het geheugeneffect wordt genoemd is het dus NIET. Als er door te lang laden (te lang in de tijd dus) kristalvorming op de elektrodes ontstaat is dat vrijwel definitief! Die kristallen verhogen de inwendige weerstand en verlagen de capaciteid en dit kan vrijwel niet terruggedraaid worden. Het reflexprincipe zou dat wel kunnen maar al lang geleden is bewezen dat dit in de praktijk niet aanwijsbaar is!
    Ga zelf eens op zoek op het internet daar is vreselijk veel te vinden over deze onderwerpen. Het onderzoek dat ik noemd is ook op het internet te vinden. Het is een onderzoek van een amerikaanse universiteid.
    Helaas kan ik niet meer bij de stukken die ik in de loop van de jaren voor m'n werk heb verzameld. Het bedrijf waar ik werk is overgenomen door een ander bedrijf en we zijn verhuist van Haarlem naar Weesp. M'n computer waar alles opstond is nog niet uitgepakt en waarschijnlijk wordt alles gewist en opnieuw geinstalleerd. Ik heb de IT mensen gesmeekt om dat niet met mijn computer te doen omdat er nog zo veel opstaat dat niet verloren mag gaan maar ik ben bang.

    Succes,
    Ernst Grundmann
     
  2. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt voor je informatie Ernst.
    IK ben weer een stuk wijzer.

    Wat ik me nog afvraag: Kan de korte laadtijd geen kwaad voor de accu's?
    Ik hou me gewoon aan de instellingen van de lader.

    bv. een accupakket van 4 cellen, 4,8 volt van 500 mAh laad hij in ongeveer 1 uur.

    Volgens de handleiding is dit het laad proces:

    Soft charge: slow increase in charge current to prepare the pack for the rapid charge phase.

    Fast charge: rapid charge using powerful pulses of current (approx. 650 mA on average) followed by short, sharp discharge pulses. This is repeated constantly during the charge process until the automatic Delta Peak circuit terminates the process. With safety timer to prevent overcharging.

    Topping-up charge: process using lower-level pulsed current, taking approx. two hours for a full charge. Charges the maximum possible capacity into the battery.

    Maintenance charge: pulsed trickle charge, keeping the pack at maximum capacity until it is required.


    Verder staat er:

    The great advantage of this charging process is that it avoids differences in the charged state within different parts of the pack. The powerful discharge pulses produce a homogeneous charge structure throughout the battery.

    Advantages:

    No prior discharge necessary

    More charge cycles

    Revives even badly neglected batteries

    Greater battery capacity

    This process ensures that the battery is prepared to deliver the charged-in energy freely and willingly when used as the power supply in a model.
    The charger also features an automatic discharge / charge circuit to eliminate any existing memory effect in a pack.
    The unit features two identical charge outputs, at which batteries with 4/5/6 and 8 cells can be discharged and charged. The capacity range is 0.3 to 2 Ah.

    The ideal unit for maintaining your valuable transmitter and receiver batteries constantly; also perfect for the battery packs used in video cameras, mobile phones etc.
     
  3. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Revives even badly neglected batteries (!!!)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Jeroen,

    Wat men beweerd van het reflex principe is dus in de praktijk niet aanwijsbaar gebleken! Duidelijk is wel dat het ook geen aanwijsbare nadelen heeft :D
    De manier van laden is prima, vrij snel (1 uur) en met pulsen. Na het snel laden nog een poosje rustig na laden om de accu helemaal vol te krijgen. Als je een glas snel vol giet met cola (of bier) dan is het snel vol maar het merendeel is schuim. Laat je het glas even staan dan zakt het schuim in en houd je een half vol glas over. Maar als je nog even langzaam doorschenkt komt het glas wel helemaal vol. Vrijwel hetzelfde geld voor accu's, als je ze snel laad krijg je ze niet helemaal vol dus moet je even langzaam doorladen. Let op dat je dat ook weer niet te lang doet!!! De twee uur die jou lader gebruikt is redelijk maar wel wat aan de lange kant.
    Het enige nadeel is die druppellading (trickel charge) het is beter dat NIET te gebruiken in verband met de kristalvorming.

    Overigens geld dit natuurlijk alleen voor 500mAh cellen, voor zwaardere cellen moet je of een hogere stroom kiezen of langer laden. Aan te bevelen is het kiezen van een hoger stroom om de laadtijd hetzelfde te houden.

    Groeten,
    Ernst Grundmann.
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Mijn zender accu(rc2400 sanyo) gaat voor dat ik ga vliegen altijd aan de snellader en eens in de 2 of 3 maanden trek ik ze leeg tot 0,8 volt per cel.
    Ik heb aan het pakket namelijk gewoon 2 mm goudstekers gesoldeerd zodat snelladen mogelijk is geworden.
    is dit nu goed of niet?
    tevens heb ik sinds kort een pakket RC 300hv van sanyo en dat is nimh.Deze leg ik na het vliegen aan een gewone lader,zo'n ding van robbe met 5 uitgangen, als de laadstroom zakt haal ik ze eraf.Wanneer ik dan weer ga vliegen even aan de snellader en klaar is kees.
    is dit dan de manier voor deze cellen?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Jan,

    Je accu(s) elke 2 a 3 maanden helemaal leegtrekken (eigenlijk niet lager dan 1V per cel :eek: ) is echt niet nodig. Zeker niet als je ze regelmatig gebruikt. Ook is herladen na elke vlieg(mid)dag niet altijd nodig. Zelf laad ik mijn zender maar eens in de twee tot drie weken op en ontlaad hem hooguit eens per half jaar helemaal. Dit hoofdzakelijk om te kijken hoe zijn conditie is.
    Nickel Metaalhydride accu's moet je feitelijk op een andere manier laden. De hoofdzaak is dat je heel goed op de temperatuur van de cellen let! In tegenstelling NiCad cellen worden NiMh altijd warm tijdens normaal laden. Op het moment dat de temperatuur snel oploopt moet je stoppen met laden. Als je de deltapiek methode gebruikt kan je vrij makkelijk de accu overladen en daar kunnen NiMh heel slecht tegen.
    Kijk nog eens verder op deze site daar is al meer geschreven over laden van accu's.

    Ernst Grundmann.
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Ernst,
    het is nog steeds erg onduidelijk wat je nu wel en niet kunt/mag doen met accu's.
    ik vlieg bijvoorbeeld electro heli met 10 cellen en deze leg ik altijd weg met een weerstand erop en deze cellen zijn nu tussen 1 en 4 jaar oud en nog steeds perfect.(50 % van de vliegers gruwelt hiervan)
    in mijn indoortoestellen sloopt mijn lader ieder seizoen wel enkele paketten van 50 en 110 mah nicd door overladen.mijn nimh cellen blijven wel goed op dezelfde lader????(Schulze).Iedereen roept dan,hoe kan dat nou!
    in mijn zenders koop/maak ik iedere 3 jaar een nieuw pakket.en iedereen verklaart me dan voor gek.
    Kortom bij mij is het gewoon een kwestie van goed opletten en dan nog gaat er wel eens wat mis.

    vlieg ze,
    Jan
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Jan,

    Er zijn vele manieren om NiCad's te laden. Grofweg kan je ze in drie manieren verdelen, langzaam laden, versneld laden en snelladen.
    Voor accu's die (erg) zwaar belast worden zoals vliegaccu's is het snelladen (meer dan 1C) over het algemeen de beste manier. Zelfs heel erg snel laden en helemaal tot 0V ontladen wordt gedaan. Het voordeel dat deze methode heeft is dat de inwendige weerstand van de cellen zo laag mogelijk blijft zodat je de meeste energie uit de accu kunt halen. Deze manier van laden (en gebruik) heeft wel een nadeel en dat is dat de levensduur van de accu veel korter wordt! In deze gevallen is het dus inderdaat aan te raden om regelmatig de accu te vervangen voordat hij er tijdens een vlucht mee ophoudt!
    Versneld laden (0,5 tot 1C) is een manier die je gebruikt voor accu's die niet zo zwaar belast worden zoals je zender en ontvanger accu. De levensduur wordt door deze manier van laden veel minder negatief beinvloed. Deze accu's kan je dus vele jaren veilig gebruiken zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij er onverwacht mee ophoudt.
    Langzaam ( 0,1 a 0,2C) laden is de "oude" laadmethode die eigenlijk niet meer gebruikt moet worden. Omdat de accu lang aan de lader "hangt" vergeet je hem snel en is de kans op overladen vrij groot. Omdat je gedurende lange tijd laad ontstaat kristalvorming wat de inwendige weerstand van je accu verhoogt. Alleen als je accu lange tijd niet gebruikt is kan het raadzaam zijn hem de eerste keer langzaam laden waarna je heem helemaal ontlaad om hem daarna weer versneld op te laden.
    Dan nog het ontladen tot 0,8V per cel of lager. Hierover betaan bijna evenveel meningen als "deskundigen" en ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet helemaal weet. Ik ga af op wat de fabrikanten aanraden en die zeggen dat ontladen tot lager dan 1V per cel niet aan te bevelen is omdat hierdoor het chemische proces in de cel verstoord kan worden en de cel onbruikbaar wordt. De kans schijnt zelfs te bestaan dat een dergelijke cel bij het weer opladen ontploft. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van iemand gehoord die dat is overkomen.
    Samengevat: Accu's voor aandrijving snel laden en af en toe "leegtrekken". Het gaat ten koste van de levensduur maar de cellen presteren beter.
    Accu's voor lage belasting, zender en ontvanger accu's, versneld laden voor een lange levensduur.
    Overigens moet je ook bedenken dat lang niet alle cellen snel geladen kunnen worden, daar zijn "speciale" cellen voor gemaakt.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     

Deel Deze Pagina