Lader als voeding gebruiken

• Topicstarter Topicstarter Xearo
  • Startdatum Startdatum
X

Xearo

Guest
Ik hoorde laatst van iemand dat je een 12v loodacculader ook als voeding kunt gebruiken voor je normale lader.

Ik heb daar mijn twijfels over.

Juist of onjuist?

Volgens mij is dit onjuist.
Als je met "normale lader"een snellader bedoeld, zul je vaak in de
handleiding een advies lezen voor wat betreft een aan te sluiten netvoeding.
Dit moet altijd een voeding zijn die onder alle belastingen een constante spanning van 13,8 V levert. Veel bekende merken leveren geschikte voedingen, en zijn vaak niet veel duurder dan een loodacculader.

Laadstroom is ook heel anders. Probeer maar eens een klein motortje te draaien op de spanning uit je lader. De motor gaat alleen in een trillende beweging heen en weer!

Veel Loodacculaders hebben alleen een bruggelijkrichter en geen (dikke) condensator om de spanning af te vlakken. Je houdt dus een pulserende gelijkspanning.
Een motortje zal er wel op draaien maar het zal schokkerig draaien.
De meeste andere laders zullen die pulserende gelijkspanning niet fijn vinden en daardoor niet goed werken. Je zou het kunnen proberen met een dikke condensator parallel aan de uitgang van de loodacculader. Je moet dan denken aan iets van 10000uF 25V als de voeding 10A mag leveren.

geeft dit hetzelfde resultaat als wanneer je tussen de lader en de modelbouwlader een 12v accu plaatst ? of is het in dit geval het beste te zorgen dat de 12v accu vol is en je modelbouwlader gebruikt wanneer je niet de 12v aan het laden bent ?

was even curieus hiervan.

Peter

Wanneer je een accu op de lader aansluit werkt die als een soort super condensator. Dan zal het allemaal wel goed werken.
Wacht wel tot de accu vol is want anders zou de lader wel eens te weinig stroom kunnen leveren om ook je modelbouwlader te voeden.

Ernst Grundmann zei:
Veel Loodacculaders hebben alleen een bruggelijkrichter en geen (dikke) condensator om de spanning af te vlakken. Je houdt dus een pulserende gelijkspanning.
Een motortje zal er wel op draaien maar het zal schokkerig draaien.
De meeste andere laders zullen die pulserende gelijkspanning niet fijn vinden en daardoor niet goed werken. Je zou het kunnen proberen met een dikke condensator parallel aan de uitgang van de loodacculader. Je moet dan denken aan iets van 10000uF 25V als de voeding 10A mag leveren.

ernst .
ze moeten toch wel uitkijken voor de hogere spanning die van een gewone accu lader afkomt.
ik denk zelf dat als je er een condensator over zet wel ongeveer 18 volt overhoud.
beter is het er een loodaccu bij te zetten .
groeten wiebe.

Dat valt wel mee Wiebe want daar is bij het ontwerp van de lader al rekening mee gehouden.
Als je een sinusvormige wisselspanning gelijkricht en goed afvlakt zal de resulterende gelijkspanning (wortel 2) 1,414 x de wisselspanning zijn. Dat is dus gelijk aan de piekspanning van de wisselspanning.
Een acculader (mits goed ontworpen natuurlijk) zal een spanning afgeven van 13,8V. Althans dat is zo ongeveer standaard. Als er alleen een gelijkrichter wordt gebruikt dan zal de accu als een soort super condensator werken. De laadstroom wordt bepaald door het spanningsverschil tussen de accu en de lader, de inwendige weerstand van de accu (erg laag) en de inwendige weerstand van de lader (relatief hoog).
Een loodaccu wordt normaal gesproken als vol gezien als hij een spanning heeft berijkt van 13,8V. Dan mag er dus geen laadstroom meer lopen. Dat betekend dus dat de piekspanning gelijk moet zijn aan die 13,8V.
Met andere woorden als je een stevige condensator (minimaal 1000uF per Ampére) over de uitgang zet zal de onbelaste uitgangsspanning niet hoger worden dan zo rond de 14V, dus wel ietsje hoger dan de belaste uitgangsspanning.

Back