Alexander heeft eigenlijk het grootste deel van het antwoord al gegeven.
Het voordeel van die "ouderwetse" NiCad en NiMH accu's was dat de onderlinge verschillen altijd vrij klein waren en er weinig of niets toe deden. Pas met de komst van de LiPo's kwamen er ook balancers. Dat is niet omdat LiPo's grotere onderlinge verschillen hebben maar omdat die verschillen (hoe klein ook) bij LiPo's wel van vrij groot belang zijn tijdens het laden.
We moeten nu dus niet "achteruit slim zijn" en die balance technieken ook voor NiCad en NiMH accu's gaan gebruiken. Dat is niet noodzakelijk en levert alleen extra werk en moeite.
Daar komt bij dat je een zenderaccu en een ontvanger accu feitelijk NOOIT uit losse celen moet maken die je in een huisje met klemveertjes stopt. Dat levert hoe dan ook problemen op, is het niet direct dan wel na verloop van tijd. Ook deze accu's moet je aan elkaar (laten) solderen tot één pakket en zo laden en gebruiken. Alleen dan kan je er zeker van zijn dat de cellen van zo'n pakket op exact dezelfde manier gebruikt worden en zullen ze zo min mogelijk van elkaar gaan verschillen. Wil je dus toch cel voor cel gaan ontladen en laden dan zal je net als bij LiPo's zo'n balance kabeltje eraan moeten maken.
Wil Gipman heeft in het verleden hier al het nodige over geschreven en gepubliceerd als het je interesserd kan je
HIER eens verder kijken en lezen. Er zijn twee delen, via het menu kan je naar deel twee.
Wil heeft hier veel tijd en onderzoek in gestoken en daar heb ik ook nog het nodige van geleerd. Alleen ben ik nooit zo ver gegaan dat ik het ook ben gaan gebruiken. Voor mij bleek al snel dat de noodzaak hiertoe slechts heel gering is. Als je op de juiste manier met je accu's omgaat kan je er heel lang plezier van hebben. Zo ver gaan als jij (Mischa) wil gaan en als Wil al is gegaan is naar mijn ervaring niet nodig. Je mag het natuurlijk wel doen, als je het op de juiste manier doet is het absoluut niet slecht voor de accu. Je moet er echter niet te veel voordeel van verwachten want dan kan je bedrogen uitkomen.
Succes.