lader/ontlader maken

Hallo iedereen,

Mijn zenderaccu is bijna kappot. En ik denk dat als ik de batterij telkens ontlaat voor ik ze weer oplaad ze weer tot leven kan komen.

Heeft er iemand een elektrisch schemaatje voor een lader/ontlader???

alvast bedank,

jonas

Nieuwe accu's zijn ook niet zo duur (zie de Aldi) en wel zo veilig (maar niet die van de Aldi :wink: )

jaja da zal wel zijn,

ma et is zo'n pak van 8 batterijkes, en as ge er en ebt en ge denkt et nog te kunnen repareren waarom dan al nieuwe kopen????

en da was mijn vraag niet echt hé.

ik vroeg of er iemand een schema had voor een lader/ontlader !!!! :lol:

maja alvast bedankt voor de reactie

paai,

jonas

Je repareerd de cellen even en dan zijn ze na een week weer stuk en dat gaat echt niet zo lang door. Ze gaan ook steeds minder lang mee todat ze opeens uitvallen als je de zender gebruikt. Dan baal je dat je geen nieuwe hebt gekocht.

Echt???

dus jij denkt dat die accu's niet meer te redden zijn.

gewoon nieuwe kopen???

en welke dan wel???

met wat ben ik het best???

:?: :?: :?:

bedankt

hallo

ik zou nieuwe cellen kopen
gp of sanyo maakt voor een zender niet uit als je maar geen cutofs neemt want dan kan je vieze problemen hebben
ik spreek van ondervinding
een cutoff die houd er plots mee op gewoon gedaan einde fin zender leeg zonder waarschuwing
resultaat kistje in de grond en een heleboel stoof hout
ik heb nu 2000 cellen van gp en ben er tevreden over
de cellen van aldi die gebruik ik niet om op te vliegen of varen die gebruik ik alleen voor ontvanger en zender voedingen
en daar voldoen die cellen mooi voor
wat betreft of aldi dat nog eens doet zo een stund ik geloof van wel
kijk maar naar die pc's en die beeldschermen die komen ook geregeld terug
ps ik woon ook in belgie

Een gruwelijk oud topic, maar ik vind het wel interessant.

Heeft er wel eens iemand gedacht om het laden en ontladen van penlights of andere cellen per stuk te doen? Normaal gesproken nemen we een compleet pack dat we ontladen via de lader of ontlaadtray en vervolgens weer volpompen via de lader.

Nu was ik aan het volgende aan het denken:

Wat nu als ik een lader wil maken voor Penlights die voordat ie begint met laden alle cellen eerst ontlaadt naar 0,9V en vervolgens alle cellen LOS gaat laden. In principe heb je dan zeg maar 8 laders (voor mijn zenderaccuding) nodig. Dit hoeven maar kleintjes te zijn.

Ik denk dus aan de volgende cyclus:
1. altijd eerst ontladen
2. laden met een instelbare waarde (al naar gelang je tijd hebt) 1/10C tot 1C bijvoorbeeld
3. Als de accu vol is overschakelen naar druppelladen (dus geen 1/10C want dat zal bij een 2500mAh accu teveel zijn).

Wie heeft ook deze kromme gedachte gehad en heeft wellicht een oplossing. Ik ben overigens niet vies van het betere hobbie- en electronicawerk, maar heb helaas geen accu-ervaring.

Groeten en een goed weekend.

Mischa

PS. Voor diegenen die Carnaval vieren: Doe voorzichtig en rij met drank op alleen op de plaatsen waar geen stuur zit !!

dankje, carnaval dag 1 was leuk, als het aan mij ligt word de rest nog beter :D

voor nicd en nimh accu;s is apart balanceren niet (heel erg) nodig, misschien als je de allermeeste prestaties uit je cellen wilt, maar dan zal het toch consequent de zwakste zijn die als eerste opgeeft, en als je dat wil voorkomen koop je dus de speciale gematchte cellen, die zijn beter op elkaar afgestemd qua capaciteit en weerstand enzo, en die kun je dus ook gewoon in serie laden, omdat ze allen (ongeveer) dezelfde capaciteit hebben.

over het algeeen kunnen de kleine verschilletjes tussen cellen ook wel gewoon dat kleine kleine beetje overladen worden, zul je niet veel van merken in het leven van je accu.

Alexander heeft eigenlijk het grootste deel van het antwoord al gegeven.
Het voordeel van die "ouderwetse" NiCad en NiMH accu's was dat de onderlinge verschillen altijd vrij klein waren en er weinig of niets toe deden. Pas met de komst van de LiPo's kwamen er ook balancers. Dat is niet omdat LiPo's grotere onderlinge verschillen hebben maar omdat die verschillen (hoe klein ook) bij LiPo's wel van vrij groot belang zijn tijdens het laden.
We moeten nu dus niet "achteruit slim zijn" en die balance technieken ook voor NiCad en NiMH accu's gaan gebruiken. Dat is niet noodzakelijk en levert alleen extra werk en moeite.
Daar komt bij dat je een zenderaccu en een ontvanger accu feitelijk NOOIT uit losse celen moet maken die je in een huisje met klemveertjes stopt. Dat levert hoe dan ook problemen op, is het niet direct dan wel na verloop van tijd. Ook deze accu's moet je aan elkaar (laten) solderen tot één pakket en zo laden en gebruiken. Alleen dan kan je er zeker van zijn dat de cellen van zo'n pakket op exact dezelfde manier gebruikt worden en zullen ze zo min mogelijk van elkaar gaan verschillen. Wil je dus toch cel voor cel gaan ontladen en laden dan zal je net als bij LiPo's zo'n balance kabeltje eraan moeten maken.
Wil Gipman heeft in het verleden hier al het nodige over geschreven en gepubliceerd als het je interesserd kan je HIER eens verder kijken en lezen. Er zijn twee delen, via het menu kan je naar deel twee.
Wil heeft hier veel tijd en onderzoek in gestoken en daar heb ik ook nog het nodige van geleerd. Alleen ben ik nooit zo ver gegaan dat ik het ook ben gaan gebruiken. Voor mij bleek al snel dat de noodzaak hiertoe slechts heel gering is. Als je op de juiste manier met je accu's omgaat kan je er heel lang plezier van hebben. Zo ver gaan als jij (Mischa) wil gaan en als Wil al is gegaan is naar mijn ervaring niet nodig. Je mag het natuurlijk wel doen, als je het op de juiste manier doet is het absoluut niet slecht voor de accu. Je moet er echter niet te veel voordeel van verwachten want dan kan je bedrogen uitkomen.
Succes.

Oke, het is oud.......MAARJA

Omdat ik zelf nitro rijdt en alleen mijn rotorstart accu ontlaad. Heb ik een laadkabeltje gekocht. De bananenstekkertjes deraf gehaald, en aan een lampje vastgesooldeerd. Volgens mij werkt het.

Maar ik sta open voor kritiek.

Rienk Jan,

Waarom zou je die accu ontladen???? Dat is allemaal verspilling van energie zonder dat het nuttig is. Gewoon de accu gebruiken en als hij leeg raakt, opladen. Dan wordt alle bruikbare energie in de accu gebruikt en blijft je accu in goede conditie.
Zeg nou zelf, als je vader naar de benzinepomp gaat dan laat hij toch ook niet eerst de benzine die nog in de tank zit weglopen voordat hij hem weer voltankt?
Wil je wat meer weten over de Nicad en NiMH accu's?
Lees dan DIT stukje eens over de Nicad accu's.
En lees DIT stukje eens over de NiMH accu's.
Succes

Hallo Ernst

Ik zit waarschijnlijk fout en heb jij het wel goed, maar ik zeg het toch even zodat het wat duidelijker voor mij wordt. Rienk Jan heeft een NiCD 7,2V accu, maar hoe weet hij nou of hij helemaal leeg is als hij geen computer lader o.i.d. heeft? Als de accu niet meer genoeg power heeft om bijv. een autotje te laten rijden, is de accu dan leeg genoeg om hem op te laden? Of zit er dan toch nog genoeg energie in de accu zodat je de accu gaat overladen als je het direct aan de lader legt zonder eerst te ontladen?

Groeten

Als je auto niet meer rijden wil dan is de accu leeg. Je kan hem dan zonder gevaar LANGZAAM laden met 0,1C gedurende 12 tot 14 uur.
Snelladen moet je NOOIT doen met een lader die niet automatisch afslaat. Dat hoeft geen computer lader te zijn er bestaan (of bestonden?) ook zat niet computer laders die netjes afslaan als de accu vol is.
Denk erom dat het op tijd stoppen met laden steeds belangrijker wordt naarmate je sneller gaat laden! Als je echt snel gaat laden en je stopt niet op tijd dan help je de accu heel snel naar z'n grootje. Ook te snel laden in niet bevorderlijk voor de levensduur.
Tevens krijg je de accu niet echt helemaal vol als je erg snel laad. Denk hierbij maar eens aan een glas waar je cola in wilt schenken. Als je te snel gaat schenken dan ontstaat er een berg schuim en is het glas zo vol. :? Dan moet je een poos wachten om het schuim te laten zakken voor je er meer bij kunt schenken. :cry:
Als je nu langzamer gaat schenken dan ontstaat er minder schuim en zal je glas ondanks dat je langzamer schenkt toch sneller helemaal vol zijn. :wink:

Back