Lagers bladhouders R90SE

Hallo,

Was net even de schade van mijn crash afgelopen weekend aan het inventariseren, en viel me iets vreemds op;

Bij iedere crash controleer is altijd alle lagers, zodoende kwam ik zonet dus ook terecht bij de lagers van de bladhouders. Nu bleken alle 4 de lagers van de bladhouders rot te zijn, althans zo voelen ze. Nu heb ik er net eentje uitgeslagen, en bleek na demontage dat er niks mis is met de lagers!!! Heb dit bij de overige 3 lagers ook gecontroleerd, maar die waren ook na demontage perfect in orde!! Toen heb ik alle 4 de lagers weer terug geperst, en voelen ze weer "rot" aan. Kortom, er is in het lager te weinig radiale speling.

Duidt dit op een constructiefout van TT :(

Of is dit normaal?????

Hoi,

Nee, dit is niet normaal, het lager moet perfect lopen wanneer het in de bladhouder zit. Waarschijnlijk zitten er gewoon deuken in de lagers, en zijn ze dus versleten.

Groeten,

John.

Ben gister bij Ed (rcheliparts) geweest, en hebben een nieuw lager in de bladhouder gezet, en wat denk je? Nog erger!!

Wat moet ik hiermee?

Philippe,

Zou het kunnen zijn dat de bladhouders een tik hebben meegekregen in die crash? En daardoor niet meer helemaal rond zijn waardoor de lagers niet meer goed passen? Het hoeft niet eens een zichtbare afwijking te zijn: een beetje is al genoeg.

't is gewoon een vraag die in me opkwam omdat ik dit ook nog niet eerder zo heb meegemaakt. Anders kom één dezer dagen eens even langs, kijken we er samen eens naar.

We hebben er eergisteren ook al na geken en inderdaad vreemd nieuw lager monteren en heeft weer hetzelfde probleem. Helaas hadden wij deze arm niet meer voorradig om te kijken of dit ook bij een nieuwe zo was. Zal aankomend weekend bij een paar collega vliegers eens kijken.

Mvg

Ed

Het vreemde is dat alle 4 de lagers niet soepel lopen.

Zoals je hieronder ziet, de lagers aan de bladkant lopen ietsjes beter dan de buiten lagers, maar nog altijd niet zoals het moet. Heb ze al onderling verwisseld. Kan gewoon niks anders verzinnen dan een constructiefout. Overigens, als de boel gemonteerd is, merk je niks van het aanlopen..

Is ook erg lastig om het bij iemand anders na te kijken Ed, moet je al de kop half gaan demonteren. Maar als er iemand toe bereid is....

bladhouder.jpg

Wat ik me voor kan stellen is dat onderdeel 8 van 9 verschoven is.
En dat dan de lagers niet echt recht voor elkaar zitten.
Misschien even de schroefjes lossen, asje erin en weer vast draaien.
Maar dat heb je al geprobeerd natuurlijk?
De bladhouders 180gr draaien of omwisselen onderling, kijken ofdat nog verschil maakt.
Succes verder.

Even uit nieuwsgiergheid bij mij de links van mijn R90SE losgehaald en de bladhouder gedraaid (zover mogelijk).
Zeer Soepel :!:
Ik neem aan dat jij dan al "gekraak" voelt?

Een ander idee:
Is je spindel (blad-as) misschien verbogen op de punt waardoor hij gaat wringen?

Test: glasplaat, spindel, rollen (je weet wel).

Nah, gekraak wil ik het niet noemen. Het voelt alsof dat de kogels geklemd zitten tussen buiten- en binnenring. Sterker nog, dat is het ook. Is gewoon geen radiale speling meer.

Staat trouwens los van de bladas, ik voel het als ik de bladhouders los in de hand heb.

Dus lopen de lagers al zwaar voordat de as er doorheen steekt.
Ik kan niets anders verzinnen dan dat de passing te strak is

Is het niet zo dat je teveel revetten ertussen hebt zitten bij de montage,als je dan de 2 boutjes vastdraait van de bladhouders op de blad-as dan komt er aan de zijkant van de lagers teveel kracht waardoor je de kogeltjes "voelt"?

Het probleem doet zich alleen voort zodra de lagers in de behuizing (tek nr3) worden gedrukt. Haal je lager uit de behuizing heb je geen enkel probleem voel je helemaal niets aan het lager. Zodra het lager in de behuizing komt voel je het lager, de balletjes glijden niet soepel meer. Je mag normaal dit ook niet kunnen voelen, zou zeggen dat er iets niet klopt aan de maat van de behuizing (nr3).

Ed

Ben vanavond nog even bij Francis geweest en hebben er nog eens goed naar gekeken. De binnendiameter van nummer 9 is te klein. Na wat meetwerk bleek dat de passing conisch toeloopt. Als je het lager er half induwt voelt het nog goed aan, druk je het verder, dan zit het lager te strak in de passing en lopen de kogels aan. Nadat we met wat fijn schuurpapier wat aan de passing hadden geschuurt was het al een stuk beter.

Conclusie: Waarschijnlijk betreft het hier een "misproductie", kan me niet voorstellen dat elke 90SE dit probleem heeft.

Back