Lagers vervangen OS 46 AX

De propmeenemer moet er inderdaad af, maar die kan behoorlijk vast zitten. Dat hangt er ook vanaf hoe vast je je props altijd draaide. Als je krukas en propmeenemer moervast zitten, werkt de truuk met het gasfornhuis en de oven ook, immers het gaat er om dat er bepaalde zaken meer uitzetten dan andere en daardoor speling overal op komt.

zet 'm NIET met de carb er nog op in de oven, tussen motor en carb zit een O-ring die je dan moert volgens mij.

Ff fotootje gemaakt van de 46AX;

DSC007701.JPG

Kun je er zo afschuiven dus:) Wel zo makkelijk, met een poelietrekker beschadig je ook altijd wel wat.

Grt.

Hezik, alle drie de meenemers zijn identiek! Uitwisselbaar.

Als zo een ding vast zit is het mogelijk vast geslagen na impact? (Of heeft een onverlaat de zaak met meuk vast gezet... en dan is het nog een hele kunst)
En een pulley-trekker heeft geen grip erop. De aansluiting is zo nauw dat je zeker wat beschadigd... maar het is hypothetisch... trekker is niet nodig.

Maarrrrr..... OS FSR en de SF's... yeeeeep, andere koek, die moet je wel trekken... net zoals die van de HB's, Saito's. Vandaar dat in die meenemers ook een sleuf zit...

Laatst bewerkt:
Beste heren,

Het is gelukt, ik heb het hele motorblok ontmanteld en daarna in de oven gezet op 180 graden voor 15 minuten. De lagers en krukas vielen er zo uit.

Allen bedankt voor de adviezen !

Nu nog de nieuwe lagers bestellen en inbouwen.

Wat betreft de lagers nog een tip.. kijk even of er in jouw buurt een SKF dealer zit. Dan kun je ze zo ophalen voor veel minder geld dan dat je er voor betaalt als je de 'officiele OS lagers' haalt.

Hier in Utrecht kan ik die lagers zo ophalen bij 'Gerin'.

Hobby In heeft Irvine lagers (ook OS), iets goedkoper dan origineel OS.
Je kan ook op eBay USA bij de RC modelbouw kijken.. OS > Bearing Bross bijvoorbeeld.
Heb je een uitstekend setje voor een fooi. AX, FX/i, 50SX identiek...
Ook tref je wel eens origineel OS voor een habbekrats.
De Bearing Bross lagers zijn prima.
Als het om een patentlager gaat heeft SKF ze niet vrij in de handel. FAG is ook prima. Je kan lagers laten aanmaken, maar dan moet je een oplage draaien.
Dat is een diepte investering... is hier niet nodig.

Oja... Houd je cilinderbus een beetje in het vet. Om enige vorm van vette vingeroxidatie tegen te gaan. Bij inbouwen draaiende delen deze rijkelijk van olie voorzien.

SKF heeft deze lagers gewoon liggen en op voorraad. Zowel voor- als achterlager. Ik heb ze er nochtans meermaals gehaald. De lagers uit deze motoren zijn niet bijzonder, gewoon standaardlagers.

Kost je in totaal ca. 15 euro aan lagers, voor beide.

Ha! SKF! Dat is mooi om te weten!
The Bearing Brothers op eBay USA zijn er mee gestopt. Kom ik ook net achter.
Wel tref ik setjes rond de 5 USD... bij andere aanbieders.
Keuze genoeg!

Wel rayaz... dat gaat dus allemaal mooi lukken!

Waar vind je ze voor $5 (voor+achterlager)? Mijn 46FXi heeft binnenkort ook nieuwe lagers nodig en da's wel een scherpe deal!

Zitten verzendkosten daar ook bij in?

Ik zat even te kijken, de dichtsbijzijnde SKF dealer bij Lelystad in de buurt, zit in Almere:

Raycon Tools
Damsluisweg 39
1332 EA ALMERE
Telefoon: (0365) 32 69 09

Maten van de lagers.. achterlager:
Code:
Outer Diameter: 1-3/32" (27.68mm)
Inner Diameter:   5/8"  (15.87mm)
Thickness:        9/32"  (7.14mm)

Dit is een unshielded lager, als je leverancier alleen shielded heeft, is dat geen probleem, je kunt de shields eraf halen.

voorlager:
Code:
Outer Diameter: 0.875" (22.24mm)
Inner Diameter: 0.375"  (9.52mm)
Thickness:      0.280"  (7.13mm)

Deze is shielded aan 1 kant, de voorkant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor deze info, ik zou ze eerst bij Hobby-in bestellen maar als ze in Almere goedkoper zijn, ga ik ze daar wel halen.

Schoonmaken

Het vliegwiel van de krukas zit onder een soort aanslag wat lijkt op roest. Als je met je nagel krabt laat het los. Hoe kan ik deze aanslag van het vliegwiel verwijderen. Ik ben anders bang dat die troep straks in mijn lagers komt.

Hallo,

Ik heb net de motor geopend en zie dat de achterste lager onder de roest zit. Het gedeelte van de krukas wat in verbinding staat met de lager zit er ook onder. De zuiger + cylinder wand zijn ook gedemonteerd. Het enige wat nog gemonteerd is, is de carburateur.

Hoe moet ik de krukas uit het motorblok halen ? Moet hiervoor de carburateur ook gedemonteerd worden ?

Een nieuw torretje, dat is wat ik je aanraad. Heeft de motor gelopen voordat al die problemen voor de dag kwamen? Zo nee, dan ben je beter af door een vervanging te zoeken (vanuit het oogpunt van kosten vs betrouwbaarheid)

Met alle respect, maar wat een onzinadvies, Zore.. een hele motor vervangen terwijl schoonmaken en nieuwe lagers voldoende is.

Met alle respect, maar wat een onzinadvies, Zore.. een hele motor vervangen terwijl schoonmaken en nieuwe lagers voldoende is.

Inderdaad, krukasje gewoon ff schoonmaken met een staalborsteltje en knallen maar, om hem nu direct weg te gooien, wat een gel*l.....

Grt.

Om te beginnen mogen al die "oude" motoren met alleen een versleten lager kosteloos bij mij ingeleverd worden. ;-)

Verder nog een tip heren:

Niet moeilijk gaan zitten meten, en dan met die maten naar de lagerhandel.
Op alle industrielagers staat een universeel nummer op de rand van het lager.
Zoek dat nummer op, en vertel dat aan de lagerboer, die vindt dan binnen mum van tijd een lager met de juiste maten en specificaties terug in zijn boekje.
Je weet bovendien zeker dat je een geschikt gelijkwaardig lager hebt, en de mannen achter de balie zijn je er dankbaar voor.

Lagers bij de hofleverancier kopen kan natuurijk altijd, maar de goede metaalwaren handel heeft ze ongetwijfeld voor een schappelijk prijsje liggen.
De motormerken kopen meestal ook normale industrielagers. Ik ben zelden examplaren tegengekomen die mijn lokale ijzerboer niet had liggen of voor de volgende dag kon bestellen.

Laatst bewerkt:
Back