Baggeraar.
Uiterlijk vertoon daar ben ik wars van.Ben maar een gewoon ventje.
Kijk mij eens dat is voor mensen met .........vul zelf maar in.
Jij hebt helemaal gelijk door de mast rechter te zetten.
Het is tot op heden maar een proefmodel, zo ook mijn landzeiler.
Voor de landzeiler heb ik een nieuw en rechterop zeil in de maak.
Is deze klaar , want ik ben wel pensionada , tijd kom ik af en toe te kort helaas zal ik ook de mastvoet naar achteren moeten brengen, gewoon een logisch gevolg van de wet op de aërodynamica.
Voor de ijszeiler zal ik ,als dat nieuwe zeil er is , ook uit proberen op de ijszeiler.
Het zeil wordt zogenaamd compatibel.
Zelf hou ik er van om alles op experimentele wijze vast te stellen .
Dus zonder toeters en bellen maar wel met de wetenschap van enige formules die mij aangereikt zijn. En dat zijn er niet veel.
Tenzij jij mij een boek kan aanbevelen , zelf heb ik het boek van Ir.N.Theo van Harpen, Ontwerp en Bouw van Zeilende Schaalmodellen.
Overigens een prachtboek welke iedere modelzeiler in zijn bezit zou moeten hebben en wel verplicht. Oh jee dit is geen dwang hoor .
Bij het zeil van de ijszeiler gaat het om het drukkingspunt van de wind op het zeil.
Of dat nu iets lager of hoger ligt daar kun je over rede twisten.
Ik vond uit diverse foto's die ik vond op dit forum dat het ongeveer daar moest liggen waar het nu lag. De mast voet kan gemakkelijk meer naar achteren geplaatst worden. Gewoon een gaatje boren en klaar is Klara.
Of het zeil achterover ligt of rechter op , het drukkingspunt ligt in mijn en andere modellen op de zelfde plek verticaal gezien, maar een paar centimeter lager in mijn geval.
En geef toch nou eens toe het staat wel echt stoer hè!!!!!Maar dat is puur toeval.
Een ander ding is om de mens bezig te houden en ik hoop dat anderen op een idee komen middels deze posting.
Het is hobby en daar beleef ik veel plezier in.
Nog veel leesplezier met deze posting .
HG
Rins
Toch leuk dat je reageert.