landzeiler ipv ijszeiler

Bij mijn zeilboten doe ik dat idd, alhoewel door een beetje speling in het geheel kan ik het nog steeds een beetje beinvloeden.
Bij mijn landzeiler, doe ik het puur met de schoot, gebruik bij de ene een neerhaler alleen om de maximum twist te beperken.

Onderweg kan ik mijn neerhaler niet meer bedienen, dus dan wordt een aanpassing automatisch met de schoot gedaan,
indien daar de mogelijkheid voor ingebouwd is.

Baggeraar en ahcling
Ik zal een neerhaler aanbrengen.
Maar deze zal alleen voor de vaart(rit) ingesteld kunnen worden.
Heb nu mijn ijszeiler weer voor de dag gehaald en hierop al een neerhaler gemonteerd.
Aanstaande zaterdag struin ik de markt af om goed elastiek te kopen.
Als de markt doorgaat met die kou natuurlijk.
groet
rins

Mijn ijszeiler staat in ieder geval weer te popelen voor hopelijk aanstaand weekeinde.

img0746dw.jpg

JA Wiggie
Wel heel mooi ijs, maar helemaal geen wind hier.
Morgen weer proberen.
En bij jullie eerst sneeuw ruimen dus!
Good luck

maar helemaal geen wind hier.
Even een vraagje van een waterzeiler,
waarom ligt je mast zo achterover?

Is dat voor uiterlijk vertoon soms?
Zo van "kijk mij eens snel zijn".

Als die rechterop staat vang je ook meer wind.
Mocht je kop weg waaien, zet dan de mastvoet wat verder naar achteren.

Baggeraar.
Uiterlijk vertoon daar ben ik wars van.Ben maar een gewoon ventje.
Kijk mij eens dat is voor mensen met .........vul zelf maar in.
Jij hebt helemaal gelijk door de mast rechter te zetten.
Het is tot op heden maar een proefmodel, zo ook mijn landzeiler.
Voor de landzeiler heb ik een nieuw en rechterop zeil in de maak.
Is deze klaar , want ik ben wel pensionada , tijd kom ik af en toe te kort helaas zal ik ook de mastvoet naar achteren moeten brengen, gewoon een logisch gevolg van de wet op de aërodynamica.
Voor de ijszeiler zal ik ,als dat nieuwe zeil er is , ook uit proberen op de ijszeiler.
Het zeil wordt zogenaamd compatibel.
Zelf hou ik er van om alles op experimentele wijze vast te stellen .
Dus zonder toeters en bellen maar wel met de wetenschap van enige formules die mij aangereikt zijn. En dat zijn er niet veel.
Tenzij jij mij een boek kan aanbevelen , zelf heb ik het boek van Ir.N.Theo van Harpen, Ontwerp en Bouw van Zeilende Schaalmodellen.
Overigens een prachtboek welke iedere modelzeiler in zijn bezit zou moeten hebben en wel verplicht. Oh jee dit is geen dwang hoor .
Bij het zeil van de ijszeiler gaat het om het drukkingspunt van de wind op het zeil.
Of dat nu iets lager of hoger ligt daar kun je over rede twisten.
Ik vond uit diverse foto's die ik vond op dit forum dat het ongeveer daar moest liggen waar het nu lag. De mast voet kan gemakkelijk meer naar achteren geplaatst worden. Gewoon een gaatje boren en klaar is Klara.
Of het zeil achterover ligt of rechter op , het drukkingspunt ligt in mijn en andere modellen op de zelfde plek verticaal gezien, maar een paar centimeter lager in mijn geval.
En geef toch nou eens toe het staat wel echt stoer hè!!!!!Maar dat is puur toeval.
Een ander ding is om de mens bezig te houden en ik hoop dat anderen op een idee komen middels deze posting.
Het is hobby en daar beleef ik veel plezier in.
Nog veel leesplezier met deze posting .
HG
Rins
Toch leuk dat je reageert.

Zag juist gisteren met het doorbladeren van de "oud papier stapel" nog een artikel uit februari 1986.
Het enige modelbouw plaatje op het net (van dat schip uit het artikel) is het volgende:

ijszeiler.JPG

Het origineel is zeer waarschijnlijk van voor 1885

full

Naar aanleiding van de foto van Baggeraar kwam ik op het idee om een van mijn zeilboten er eens aan te wagen.
Het makkelijkste was de MM te nemen.
Met een kleine houtconstructie is het op de schaatsen na bijna af.
Zo gauw ik meer heb aan foto's zal ik deze u allen tonen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Baggeraar het was dun gezaaid met de wind en kon dus geen filmpje maken.
Vandaar dat ik nog maar even een ander projectje ben gestart naar aanleiding van jou foto.
Morgenochtend het roer gedeelte in orde brengen en dan is die laar voor de afvaart(tocht).
Dit project is even te doen met weinig middelen.
Misschien brengt het mensen op een idee.
Kost bijna niets en alleen het plezier om dit te ontwerpen is al groots.
Voor eventuele maten en foto's kan men mij gerust een pb'tje sturen.
Antwoord verzekerd .
Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Nou, over dat dun gezaaide windje kan ik meepraten hoor.

Ik ben vandaag wel gegaan aangezien het morgen toch echt voorbij is voor dit jaar.

Bij Workum het IJsselmeer opgegaan.

De eerste 200 a 300 meter ijs was vreselijk. De 1:1 ijszeilers zijn daar wel geweest gezien de sporen in de sneeuw maar het geheel van sneeuw en ijs zag er niet uit.

Echter.... na 300 meter het meer opgelopen te zijn was daar een strook met heel erg mooi en onbeschaatst ijs te vinden. Ijsdikte was zeker 10 cm dus ook nog eens veilig te noemen.

Ondanks dat er weinig wind stond heb ik wel geweldig genoten vanmiddag.

Hieronder een hele kleine compilatie, het is niet te vergelijken qua snelheid met de dag op Gouwzee van twee jaar geleden maar toch ook erg leuk en lekker in het zonnetje.

Dat viel inderdaad niet tegen eerlijk gezegd.
Het was ook wel een heel mooi plekje.
Het ijs was er zo ongelooflijk helder dat je alleen ter plaatse van de scheuren de dikte kon zien. En dan het werken van de scheuren op de achtergrond maakte het wel bijzonder, ondanks de hele zwakke wind.

Laatst bewerkt:
Wiggie dat is genieten
En heel mooie beelden.
Jammer dat het 3 uur rijden is.
Dus nog steeds hier geen wind.
Maar mijn MM-ice is zeilklaar.
Dus zal ik nog even geduld moeten betrachten.
full

full

Voor diegene die deze draad volgen hierbij een afbeelding van het onderstel van de MM-ice.
Misschien een ideetje om het na te bouwen.
Heb je vragen even een pb'tje.

Back