Lange afstand FPV via 3G/4G connectie

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door djorkaef, 13 aug 2017.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Zolang je zelf zicht kan houden op je toestel en altijd in kan grijpen is er niets aan de hand. Je bent dan gewoon aan het modelvliegen. Dat mag op best veel plaatsten gewoon legaal. Het enige wat je niet kan en mag testen is de daadwerkelijke afstand die je kan overbruggen omdat die ver buiten zicht bereik ligt. Maar als je het mobile telefoon netwerk gebruikt als besturing is die afstand wel heel erg groot. Leuke technische uitdaging, kan overigens ook in een modelauto of boot ingebouwd worden en is dan een stuk minder gevaarlijk ;-)
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De wetgeving in België is op dit gebied heel anders als in Nederland.
     
    Evert C. vindt dit leuk.
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Het is wachten op de eerste "handhaver" die met een grote stalen pijp van privé grond afgeslagen wordt. Wat dat betreft is het toch wel gevaarlijk.. ja.
     
  4. djorkaef

    djorkaef

    Lid geworden:
    13 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Belgie
    klopt niet.... bericht verwijderd
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  5. Melkmeisje

    Melkmeisje

    Lid geworden:
    16 nov 2012
    Berichten:
    58
    Het valt mij wel op dat er een hoop mensen zijn van de categorie "vroeger was alles beter"
    Heel af en toe betrap ik mezelf ook wel eens op die gedachte. Feit is dat modelbouw vroeger ook echt vaak "model bouwen" was. Je had het in je handen, stelde het samen en terwijl je daarmee bezig was begreep je meteen een heleboel over de werking daarvan. Tenminste, zo heb ik het vanaf mijn 9'de ervaren.
    Nu kan iedere "kluns met twee linker handen" de plaatselijke MediaMarkt binnenlopen, met wat geld zwaaien om vervolgens naar buiten te lopen met een drone die je op een paar km afstand nog kan besturen. Hij krijgt dan wat informatie van de verkoper en dat is het dan. Dat noem ik ook geen modelbouwer. Ik denk dat hier dus ook het grootste gevaar schuilt.
    Maar om nu meteen te gaan roepen "Ophouden met die hele FPV rotzooi, voordat je de echte modelvliegers nog meer schade toebrengt" gaat wel erg ver en klinkt erg arrogant.

    Zelf vlieg ik ook FPV en man, man.... wat is dat gaaf! Een brushed QX90, brushless Lizard95 en een 250'er. Nooit verder dan 100 mtr en zelden hoger dan 20 mtr.
    Ik beschouw mijzelf als een echte modelbouwer/vlieger. Ben ooit begonnen met een Robbe Charter van balsahout met een 40 MHz Graupner E8 zender.
    Dat was (toen) mooi. Nu is er veel meer mogelijk, probeer dat ook te begrijpen. Bij deze hobby hoort nu eenmaal elektronica, altijd zo geweest.
    Als klein mannetje droomde ik er al van om op die Robbe Charter te zitten en mee te vliegen. Ik ben de 40 inmiddels al lang gepasseerd en nu kan ik het eindelijk.. meekijken met mijn vliegtuig/drone. Die techniek is zo mooi. Je flight controler perfect proberen in te stellen, je vluchtgegevens opnemen met een blackbox en dat later op de pc bekijken om zo de laatste trillingen uit je systeem te halen......prachtig!
    Zo ook het vliegen zelf vanuit de "eerste persoon bekeken"

    De fout zit hem niet in de techniek/mogelijkheden maar in de gebruiker (ook altijd al zo geweest, met alles)

    En inderdaad, wat Brutus zegt : Denk eens in een iets wijdere context, dan alleen je eigen blikveld.

    On topic: Long range FPV lijkt mij helemaal geweldig als je ergens in Nevada of Utah woont met 30-40 km niets om je heen. Dat hebben we nu eenmaal niet hier in Nederland/Noord-Belgie. Gecombineerd met een druk luchtruim, CTR gebieden en een hoop gedoe rondom FPV in het algemeen lijkt me dit niet een erg geschikt projectje.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  6. djorkaef

    djorkaef

    Lid geworden:
    13 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Belgie
    En dat is toch ook effectief zo, vroeger was het toch ook beter? Heb het even nagelezen voor mijn land.

    Als jij in Belgie hoger dan 10 meter wil vliegen dan moet dat met verplicht examen en opleiding ter waarde van 750 euro.
    Als jij zwaarder dan 5kg wil wegen dan zijn de opleidingskosten ongeveer 2500 euro.
    Bron https://www.drone-kopen.be/wetgeving/de-nieuwe-belgische-drone-wetgeving-samengevat/

    Het jammere is dat door dat soort maatregelen veel mensen hun interesse in experimenteren en technologie gaan verliezen. We spreken hier nu van drones, maar het volgende zal zijn dat je zelf niet meer een website mag bouwen zonder opleidingen, niet meer mogen sleutelen aan je auto zonder hoop certificaten, geen verbouwingen aan je huis mag uitvoeren zoals elektriciteit.

    Ik ken iemand in Noorwegen en die kan daar als particulier zelfs geen elektrische draad kopen in een doe het zelf winkel. Daar gaat het naartoe. In Amerika oppert Apple ervoor om 3rd party hersteldiensten van Apple producten te verbieden. Wat is het volgende? Je eigen telefoon niet meer mogen herstellen? Schroevendraaiers enkel nog voor gecertificeerde doe-het-zelfvers?

    Want ja je zou maar eens het wiel van je auto of lampje van je achterlicht vervangen en vergeten het dicht te schroeven, vervolgens op de autosnelweg komt dit los en veroorzaakt een dodelijk accident! Niet zo ver weg van dit drone verhaal toch?

    En ja hoor alles heeft zeer goede redenen, maar vroeger werd dit aan het gezond verstand van de mens overgelaten, wat men nu dus niet meer durft gezien het te hoge aantal idioten + allerlei instanties die zoveel mogelijk geld willen ophalen.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  7. Melkmeisje

    Melkmeisje

    Lid geworden:
    16 nov 2012
    Berichten:
    58
    Daar was ik niet van op de hoogte :weetnie: Dat was dan inderdaad vroeger beter.
    Wat ik natuurlijk bedoel is dat er een hoop mensen zijn die niet mee gaan met de tijd, bang zijn voor veranderingen en vasthouden aan het oude vertrouwde...
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dan vraag maar eens na bij Thermiek '58 hoe het kwam dat ze ineens niet meer mochten vliegen..... een van hun leden dacht ook dat hij niet hoefde te luisteren naar die heli van de luchtvaartpolitie. totdat die de heli op hun modelvliegveld lande en de betreffende persoon dwongen om te landen en zijn spullen in beslag namen. de week erna mocht hij zich voor de rechter op Schiphol verantwoorden en kwam hij ervan af met een flinke boete. of hij de spullen terug gekregen heeft weet ik niet.

    Jaren eerder een vergelijkbaar geval in Sittard, men constateerde een overtreding en hun vergunning werd per direct ingetrokken, het bestuur van beide clubs heeft heel goed moeten praten om alles weer in orde te kunnen krijgen en om weer te mogen vliegen vanaf hun velden. Het veld in Sittard is eigendom van de club.

    Als jij dan een handhaver van je terrein af wil slaan denk ik dat je niet lang meer op vrije voeten staat, mijn zegen heb je.


    Het hele gebeuren heeft niks te maken met dat ik hat FPV wil tegen houden in tegendeel, ik vind de ontwikkelingen best goed, zolang alles maar volgens de regels en wetten gaat. We hebben al meer dan genoeg ellende moeten verwerken met zwaardere regels die soms voortkomen doordat mensen zonder gezond verstand zijn gaan vliegen en experimenteren daarmee.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, dat krijg je als je je onvermogen tot zelfrelativering en plein public op het forum gooit. Dan krijg je zoiets over je heen.
    Je hebt dan te maken met lieden die wel hun gezonde verstand gebruiken en aan 1x 'het mag niet' voldoende hebben om dan niet eigenwijs te blijven drammen 'dat het om zus-e-me-zo reden toch best wel kan'.

    Ik mag ook niet meer in een stadspark modelvliegen. Jammer dan, maar met blijven zeiken 'dat het best wel kan' en het stiekem toch doen zet je jezelf te kijk.

    Dat er met line-of-sight vliegen iets mis kan gaan is logisch en bekend, maar in dit geval een jij-bak van jewelste, want dat is dus niet de reden dat de echte modelvliegers zo worden aangepakt. Alles ligt toch echt aan de hansworsten met hun video-drones die niet L-O-S werden gevlogen.

    'Niemand houdt me tegen', ook zoiets. Dat is nou net het hele probleem. Je mist net dat beetje elementaire zelfdiscipline, wat je ook wel vaker ziet bij lieden die er in slagen om van een gezellig gebeuren een teringbende te maken omdat ze niet met begrenzingen overweg kunnen (vaak, niet altijd, iets wat met de opvoeding is misgegaan). En als je dat niet wilt inzien is het toch echt helemaal je eigen schuld en niet die van de boodschapper. Ik dus, in dit geval.



    .
     
    Evert C. vindt dit leuk.
  10. djorkaef

    djorkaef

    Lid geworden:
    13 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Belgie
    Dat het illegaal is en niet moet aangemoedigd worden is wel duidelijk. Maar een mens sta het wel vrij om vragen te stellen bij de context van de regels die hem worden opgelegd.
    Vogels mogen bij mijn weten ook vrij rondvliegen en ook vogels kunnen ergens tegen botsen of uit de lucht vallen. Toch is het geen probleem om een duivenmelker te zijn die zelfs 0,0 controle uitoefent op wat zijn beesten in de lucht uitsteken. Ik denk dat de wetgeving in Belgie wel iets te streng is maar betekent niet dat we er niet aan moeten houden.
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ken heel dat verhaal van die heli niet, maar dat ruikt sterk naar zeer onverantwoord gedrag. Wat die heli verder boven hun veld heeft te zoeken weet ik ook niet, die hebben dan wel een ontheffing maar horen volgens mij ook niet onnodig laag zich over bepaalde gebieden te bevinden. Bij de clubs waar ik vlieg komt overigens ook geregeld wat kleiner vliegverkeer veel te laag over, maar heb nog nooit iemand kunnen betrappen om met die situaties onverantwoord om te gaan.

    Bij clubs worden over het algemeen regels redelijk goed na gekomen, maar weet ook dat niet altijd alles voor de volle 100% volgens de regels gebeurd. Met name met LOS vliegen dus.. wat dat betreft is het ook gewoon wat moeilijker in te schatten wat je daadwerkelijke hoogte of afstand is. Met FPV is dat weer wat duidelijker, in dat opzicht is juist FPV in de meeste gevallen weer veiliger als LOS. Maar dat is wat mensen vaak gewoon niet willen zien.

    Wat die opmerking over die handhaver betreft: ik doel uiteraard op het voorbeeld dat iemand vanuit z'n eigen tuin een drone van 100 gram op laat stijgen tot op geringe hoogte. Te gek dat dit gehandhaaft zou moeten worden, wat dat betreft zou vliegeren voor kinderen dus ook maar verboden moeten worden?

    Was overigens niet op de hoogte dat in Belgie de regels zo beperkt zijn.. dat lees ik nu ook voor het eerst.
    Schandalig dat dit al zo ver doorgeslagen is..

    Vooral blijven schreeuwen dat FPV gevaarlijk is, en vooral bij de volgende verkiezingen weer op de EU gezinde partijen blijven stemmen, dan komt het in NL ook allemaal goed :hammer:
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat ben ik volledig met je eens, maar wil nog niet zeggen dat je hier maar ongefundeerd moet gaan roepen dat "alles wat met FPV te maken heeft maar op moet rotten van het modelbouwforum". Die hansworsten die inderdaad het probleem zijn, die vind je hier doorgaans ook helemaal niet.

    Nee dat is niet het probleem. Misschien ook wat onhandig uitgedrukt, maar zolang ik mij aan de wet houd (en dat doe ik) kan ik rustig door blijven gaan met FPV vliegen. Er is werkelijk niets mis met relaxed parcour cruisen binnen zicht-bereik vlak boven het clubveld, en met onveilig gedrag in vergelijk met LOS heeft het absoluut niets te maken. Dus zie inderdaad niet wat mij daar in tegen zal houden..

    Zolang het nog kan in ieder geval. Als je kijkt hoe dus ook door mede model vliegers dus direct moord en brand wordt geroepen, en alles wat met FPV te maken heeft maar op moet houden.. ja dan vind ik het niet eens zo raar dat men daadwerkelijk het idee krijgt dat het echt gevaarlijk is, en alles maar aan banden moet worden gelegd.

    Als je er zo op tegen bent.. en blijkbaar geen enkele intentie hebt om zelf dan ook maar iets met FPV te willen doen; vraag ik me ook weer af wat je zelf dan te zoeken hebt in de sub: Modelvliegen / FPV (First person view) ? ;)
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hou toch op met die flauwekul!!
    CTR Eindhoven, in de verste verte geen modelvliegveld te bekennen. Je hebt wat op te ruimen bij YouTube.
     
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dit is buiten CRT gebied naar mijn weten, en letterlijk de enige keer dat ik met een kistje van 300 gram sinds jaren even vlug "wild" gevlogen heb.

    Ik ruim verder niks op..

    Hou zelf eens op met die flauwekul!
     
  15. Melkmeisje

    Melkmeisje

    Lid geworden:
    16 nov 2012
    Berichten:
    58
    Helemaal mee eens!
    Maar..........je moet gewoon niet alles over 1 kam scheren. Eigenlijk alle fpv-drone racers die ik ken zijn heel erg met hun hobby bezig en weten wat ze doen, vaak zelfs beter dan de gemiddelde kant en klare schuim vliegtuig vlieger die 1 x per maand op het veld staat.
    Als inderdaad de "echte" modelvliegers al moord en brand schreeuwen bij ALLE fpv vliegers....nou, dan moet het toch echt wel gevaarlijk zijn zeg.... Wat kortzichtig!
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    'naar mijn weten'...
    Laat maar zien op de kaart dan. Zo niet, dan mogen we er vanuit gaan dat je niet helemaal eerlijk bent geweest.
    Bovendien zijn er op dit filmpje nog enkele overtredingen te zien.

    Ik begin steeds meer te geloven dat je het allemaal gewoon niet wilt begrijpen.
    Het afdoen van gefundeerd, to-the-point, commentaar als 'flauwekul' pleit inderdaad niet echt voor je...

    En ja, natuurlijk gaat mijn stem naar een partij die de EU wil verstevigen. Verdiep je in de geschiedenis van ons continent en je zult begrijpen dat dit de enige optie is, tenzij je natuurlijk wel ellende wilt. Natiestaten zijn altijd een bron van problemen geweest, voor mij dus een gepasseerd station.

    Over dat reageren in een FPV subforum:
    Als je de openingspagina van het Forum bekijkt zie je daar de nieuwste posts in alle sub-fora.
    Als ik dan lees (en dan maakt het mij niet uit in welk sub-forum):
    'Lange afstand FPV via 3G/4G connectie'
    dan mag ik er toch vanuit gaan dat hier iets ontzettend fouts besproken gaat worden?

    Weet ik veel wat voor naieveling er nu weer met een wild idee aan komt, waar -als 'ie het echt gaat doen- we met z'n allen helemaal niet blij van gaan worden?
    Het minste wat je dan kunt doen is dat even uitleggen, voordat er echt ongelukken gebeuren.
    En is het vervolgens hardstikke irritant als er eigenwijze gasten tussendoor komen leuteren dat het 'naar hun mening' best wel zou moeten kunnen.

    En dat het vroeger allemaal beter zou zijn? Sommige dingen wel, andere weer niet.

    Internet is geweldig om kennis te delen. Niet zo geweldig -zoals hier maar weer eens blijkt- dat opvattingen over wat wel en niet kan te gemakkelijk de verkeerde kant op gestuurd kunnen worden.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zal hem even een linkje naar een kaartje geven van de betreffende regio.
    ff klikken, CTR Eindhoven
    Het blauwe streeplijntje, het is wel op het randje, maar dat maakt voor de spelregelbrij, geen ene fuck uit.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Was inderdaad "naar mijn weten" want wist het dus echt niet zeker. Maar ik heb het even op gezocht, en ja het valt inderdaad nét nog in het randje van het CRT gebied.
    Sorry maar was een spontane actie op weg naar huis, had het niet vooraf gecontroleerd. Er is ook een ander filmpje met het zelfde toestel op een andere locatie dicht bij (dit is dicht bij mijn werk) en dat valt er wel buiten. Dit had ik een tijd geleden juist wel opgezocht dus ging er van uit dat ik ook hier er buiten zat.

    Nou verschrikkelijk zeg... Het is verder op een zondag-avond, op een industrie terrein waar verder niemand aanwezig was. Ja ik zit wat dicht langs de weg, maar als ik zo onverantwoord was dan was ik er wel gewoon dwars overheen gevlogen toch?

    Niets dus waar ik me verder zorgen om ga maken, ik denk dat we allemaal wel eens wild gevlogen hebben.

    Sorry maar ga echt geen kaartje maken. Als iemand verder nog wat meer de Sherlock uit wil hangen denk ik dat je via zoeken op zichtbare bedrijfsnaam wel een adres kan vinden...

    Als er volgende keer doden bij vallen dan zal ik het keurig op komen biechten hoor... man man man.. :confused::weetnie:
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voordat je zo'n aanname doet, is het best wel eens zinvol om dat vooraf te toetsen bij de leden van de vereniging, waar je ook rond fladdert.
    Nee dat hoeft niet.
    Er zal ongetwijfeld iemand van de modelvliegclub waar je ook nog rond fladdert een plankje voor je hebben.

    Wat was er nog meer te zien op het filmpje;
    Binnen de bebouwde kom, dag mag.
    Geen aaneengesloten bebouwing, daar mag het ook.
    80 en 50km weg die je niet hebt gekruist, dat is ook nog kei goed.
    Geen mensen in de buurt.
    Gezien het tijdstip van de activiteit is de CTR niet echt een probleem.
    De locatie zelf is wel wat minder, het is een industriegebied.
    En dan het zendvermogen van de videozender 200mW dat is een tikkeltje te veel, 25mW is het max.

    Met alle punten goed en fout op rij, heb je het eigenlijk nog best wel goed gedaan.
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Bedankt Sherlock, maar ik weet wel zo'n beetje hoe het CRT in elkaar zit. Ben zelf bij de aanvraag van de ontheffing voor een ander clubje aanwezig geweest bij de luchtverkeersleiding EHV. Daar is het me allemaal keurig door de commandant uitgelegd.

    Maar normaal gesproken kijk ik daar dus helemaal niet meer naar, omdat ik eigenlijk altijd zo'n beetje midden in het CRT vlieg. Er is overigens ook nog zo iets als APV.

    Vanwege een verhuizing heb ik het een tijd geleden nog eens bekeken, en daar val ik er buiten.
    Die betreffende test-vlucht was verder puur toeval, ik zou eigenlijk naar het clubveld rijden maar dan zou het al donker zijn voordat ik er aan kwam. Die locatie leek me helemaal niet verkeerd.

    Het vliegverkeer zit daar altijd al / nog enorm hoog, is duidelijk vanaf de snelweg voor de afslag te zien. Ik heb dus geen moment het idee gehad dat ik daadwerkelijk binnen CRT zou zitten.

    Ik heb dus spontaan besloten om daar eens te vliegen. Ik heb best even aan regelgeving gedacht, maar logica en gezond verstand om in te schatten of iets daadwerkelijk veilig kan.. vind ik eigenlijk ook net zo belangrijk. Ik denk dat er verder ook best veel situaties te bedenken zijn waar je volgens de wet wel mag vliegen, maar ik het niet zou willen doen.

    Ik vlieg normaal met 25mW wat voldoende is voor de geringe afstanden die ik vlieg, maar bij een testvlucht, of als het echt niet voldoende zou zijn; zet ik het liever wat hoger.
     

Deel Deze Pagina