Lange tijd vlieger, x8?

Ik wil een vliegtuig dat gewoon algemeen lang kan vliegen in redelijke omstandigheden, dus top uit rond de 70 km/u sneller moet niet. En tegen winden van 20 a 30 Km/u kan zonder te veel te beginnen zot te doen. Zelf zat ik aan deze setup te denken.

TURNIGY TRUST 70A SBEC Brushless Speed Controller (EU warehouse)
HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing Digital Servo (EU Warehouse)
Turnigy G60 Brushless Outrunner 500kv (.60 Glow) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32426

En dan nog 2 8000mah 10c 4s batterijen in parallel. Dat moet wel genoeg A's zijn denk ik... Als prop zou ik niet weten wat ik moet nemen. Ik zou er graag een van in de buurt nemen want ik wil echt geen 2 weken wachten op dat alleen, en ik weet dat bij sommige van jullie hobbyking niet echt in de smaak valt. Maar als je uit eu warehouse is het volgende dag thuis dus daarom bestel ik het bij hun wat daar is het niet te duur.

Eerst zat ik te denken om een rmrc skyhunter te kopen maar daar zouden dan nog veel te veel invoerkosten op komen om te kunnen betalen.

Als osd wou ik graag een vector osd nemen.

Wat vinden jullie hiervan? Betere ideëen?

Weet je wel wat voor gewicht aan lipo's je zult meesleuren?

Neen als je lang wil vliegen met beperkt gewicht, neem een motorzwever of zo.

Je hebt natuurlijk schaalzwevers en hotliners met vliegsnelheden van 30 tot 300km/u en alles wat daar tussen zit.
Ik heb zelf b.v. een 1mtr helling zwevertje 220 gram vliegklaar en met een 1300mAh 2s lipo er in blijft dat als je je best doet bijna een uur in de lucht zonder thermiek.
Het heeft veel met het vleugel profiel te maken hoe snel het vliegt maar een zwever of iets wat daar op lijkt zoals een goede vleugel zoals jouw voorbeeld kan lang vliegen met de juiste setup.
Je kunt hem vol proppen met lipos maar daar schiet je niet veel mee op en het gaat vliegen als een baksteen dus je moet een goed compromis vinden tussen vleugel oppervlak profiel accu capaciteit en motor vermogen.
Een vuistregel is b.v.20% van vliegklaar gewicht is accu en 10% is motor gewicht en met de accu komt dat niet zo nauw en is naar eigen smaak aan te passen.
De Sky walker heeft zeker potentie.
[media=youtube]Oi_nxL0W27Y[/media]

Je kunt zelf eens gaan rekenen met een calculator maar met jouw setup zat je al aardig in de richting.;)

http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat over fpv... nu wordt er mij het een en het ander duidelijk.

Ik hoop toch echt dat je niet van plan bent om 45 km ver te vliegen op 1 km hoogte zoals in dat filmpje...

Het gaat over fpv... nu wordt er mij het een en het ander duidelijk.

Ik hoop toch echt dat je niet van plan bent om 45 km ver te vliegen op 1 km hoogte zoals in dat filmpje...

Nee want ik weet dat dat niet mag!

Ik ben eigenlijk van plan om wat mooie video's te maken bij het meer waar ik zeil, ik heb een quadcopter, dat is wel handig om het ermee te doen. Maar ik wou eens veranderen en gewoon een uurtje daar wat zitten te rondcirkelen en tijdens dat de mensen aan het zeilen zijn wat mooie video's dus te maken. En natuurlijk ook eens proberen boven de wolken te geraken, maar niet te veel natuurlijk!

Maar wat vinden jullie er dus van? En mijn vliegtijd is wel belangrijk ja... En natuurlijk ook weet ik nog niet wat voor prop ik zou moeten nemen. Ik kan een foldable nemen maar ik zou niet weten waar ik die moet kopen. Of ik kan een standandaard nemen maar dan is er een hele grootte kans dat mijn prop bij elke landing kapot gaat. Ik land wel op een grasveld.

De calculator zelf zegt dat ik voor een 12x8 zou moeten gaan en daar heb ik dan mijn optimale vliegtijd mee. Maar is dat niet een beetje klein? Bij de motor raden ze een 14x10 of 15x8 aan maar daar zegt de calc dan bij dat dat een slecht idee zou zijn. Want dan zit ik in de helft van mijn vliegtijd dan dat van de 12x8./

Laatst bewerkt:
Maar wat vinden jullie er dus van? En mijn vliegtijd is wel belangrijk ja... En natuurlijk ook weet ik nog niet wat voor prop ik zou moeten nemen. Ik kan een foldable nemen maar ik zou niet weten waar ik die moet kopen. Of ik kan een standandaard nemen maar dan is er een hele grootte kans dat mijn prop bij elke landing kapot gaat. Ik land wel op een grasveld.

De calculator zelf zegt dat ik voor een 12x8 zou moeten gaan en daar heb ik dan mijn optimale vliegtijd mee. Maar is dat niet een beetje klein? Bij de motor raden ze een 14x10 of 15x8 aan maar daar zegt de calc dan bij dat dat een slecht idee zou zijn. Want dan zit ik in de helft van mijn vliegtijd dan dat van de 12x8./
Uit deze opmerkingen en die in andere draadjes maak ik op dat je een quadcopter hebt en daar fpv mee vliegt maar nu met een vleugel wil gaan vliegen om film opnames te maken.
Ik heb geen idee hoeveel vlieg ervaring je hebt buiten een quadcopter die zichzelf vliegt maar uit deze vragen maak ik op dat je verder 0 ervaring hebt anders stel je deze vragen niet.
Foldable props koop je in een modelbouw winkel of op internet en om te beginnen koop je props die een ander ook gebruikt op dat vliegtuig en daar is al heel veel over te vinden op Yutube b.v.
Misschien heb ik het mis maar vertel dan even hoe het wel zit.;)

Uit deze opmerkingen en die in andere draadjes maak ik op dat je een quadcopter hebt en daar fpv mee vliegt maar nu met een vleugel wil gaan vliegen om film opnames te maken.
Ik heb geen idee hoeveel vlieg ervaring je hebt buiten een quadcopter die zichzelf vliegt maar uit deze vragen maak ik op dat je verder 0 ervaring hebt anders stel je deze vragen niet.
Foldable props koop je in een modelbouw winkel of op internet en om te beginnen koop je props die een ander ook gebruikt op dat vliegtuig en daar is al heel veel over te vinden op Yutube b.v.
Misschien heb ik het mis maar vertel dan even hoe het wel zit.;)

Ik weet inderdaad over vliegtuigen zelf niet zoveel, over quads wel dan. Maar dat heb ik ook allemaal alleen geleerd met een beetje hulp van modelbouwforum. Dus dat was ik nu ook van plan om te doen. Ik heb genoeg ruimte om te kunnen vliegen en ook leren. Ik wist wel waar ik een foldable prop kon kopen maar niet echt waar dus wel weet ik in een modelbouwwinkel maar niet in welke... Ik heb dus wel algemene kennis van de vliegtuigen, vroeger heb ik er ook wat mee gevlogen maar dat waren echt geen goede. En probeer daarom ook eerst zoveel mogelijk te leren voordat ik alles ga kopen en ga vliegen. En ja ik heb ook gelezen over wat stalls zijn en hoe best landen en rotor of niet, daarom had ik ook voor de x8 gekozen, geen hele hoge stall snelheid, stabiel en makkelijk genoeg om te kunnen landen in een grasveld. En kan ook met osd gebruikt worden.
Voor de rest heb ik denk ik een goede set gevonden. Wat vinden jullie hiervan?

Turnigy 3542 S-line 830kv met 13x6.5 prop. en een 50A esc. Met daarbij twee 8000mah batterijen dus. Daar kan ik rond de 80 minuten mee ongeveer vliegen.

Als ik dat zo lees dan adviseer ik om een trainer te gaan bouwen en dan eens zien waar je tegen oploopt.
Het belangrijkste is dan het leren vliegen en in de praktijk ervaren wat een stall is en wat je er tegen kunt doen.
Het samenstellen van een setup en het kiezen van het juiste vliegtuig daar begin je mee.
Een X8 is niet heel moeilijk te vliegen maar het is geen beginners vliegtuig.
Begin eens met een Easystar achtig model zo als velen die je voor gingen dat kan ook al redelijk lang vliegen zelfs eventueel met een camera er op.;)

Back