Lange vliegtijden

• Topicstarter Topicstarter Stefan88
  • Startdatum Startdatum
S

Stefan88

Guest
Ik heb vandaag even rondgekeken op dit forum en op internet, en het valt mij op dat de meeste modelvliegtuigen niet erg lang in de lucht kunnen blijven op een enkele accu: De meesten komen niet voorbij de 15 minuten.
Zijn er ook elektrische vliegtuigen die in staat zijn om bijvoorbeeld een uur in de lucht te blijven, bijvoorbeeld doordat zij zuiniger en trager vliegen?

jup dat kan, ligt een beetje aan je vliegstijl en je vliegtuig, maar 1 tot 2 uur is geen probleem, enkel heb je meestal na 15 minuten vliegen wel zin in een pauze:rolleyes:

Hoi,
Ik heb een Robbe Cardinal die als ik een beetje kalm aan doe bijna 40 minuten op één accu kan vliegen. Maar in de praktijk vlieg ik eigenlijk nooit langer dan 20 minuten. Wat Wartexx al zei; dan wil je even ontspannen. Vliegen vraagt veel concentratie en je moet steeds erg gericht op het vliegtuig blijven.
Dus vlieg je op een dag meerdere keren rond de 15 tot 20 minuten. Met 2 of drie accu's kun je je een hele dag vermaken, steeds met pauzes van een half uurtje of zo.

Met mijn zwevers die op een goede dag echt uren in de lucht kunnen blijven vlieg ik wel eens rond de 1u15min maar vanaf 45 minuten wordt het echt wel afzien. Je merkt dat je verkrampt en je concentratie wordt minder.

Dat klinkt als een logische verklaring voor de beperkte accutijd van de meeste toestellen.
Ik heb vandaag met het idee gespeeld een vliegtuig een boordcomputer mee te geven zodat het aan de hand van gps volledig autonoom kan vliegen. Met een eenvoudige camera aan boord zou het vliegtuig dan bijvoorbeeld in staat zijn om van een bepaalde locatie luchtfoto's te schieten.
Welk type vliegtuigen is goedkoop en in staat erg lang in de lucht te blijven? En hoe ver zou zo'n vliegtuig in die tijd kunnen vliegen? En zou het mogelijk zijn een camera of andere elektronica aan het vliegtuig te bevestigen?

Je vraagt om een goedkoop type vliegtuig, maar je hebt het wel over een autonoom navigerend vliegtuig. Reken maar dat daar centjes in gaan zitten! Die apparatuur is zeker te krijgen, een met wat puzzelwerk zal je ook wel lange vliegtijden halen (ik denk dat zwevers daar het meest geschikt voor zijn), maar dat soort boordcomputers zijn erg duur.
Mijn voorstel: zorg eerst maar dat je leert vliegen. Snuffel eens rond in het beginners forum, daar zijn reeds vele topics over geopend. Zoek bijv maar eens op 'easystar' en je zult veel info vinden over een prima goedkope beginnerskist. Later kun je hier ook makkelijk extra spullen op gaan hangen, easystar wordt veel gebruikt voor dit soort fratsen.

Ik heb vandaag met het idee gespeeld een vliegtuig een boordcomputer mee te geven zodat het aan de hand van gps volledig autonoom kan vliegen. ....

Dit is volgens de geldende (luchtvaart) wetten ten strenste verboden .... en alleen voorbehouden aan "vergunninghouders" als Defensie en Politiecorpsen .... dus dat idee kan je onmiddelijk weer uit je hoofd zetten ....

Lange vluchttijden, legaal autonoom vliegen; bouw een vrije-vlucht zwever en vergeet het timing mechanisme. Mijn eerste zwevertjes konden uren bovenblijven als het lontje (ja, die hadden een brandend lontje als timer) per ongeluk uitging en het ding in een termiekrijke omgeving zat.

Lange vluchttijden, legaal autonoom vliegen; bouw een vrije-vlucht zwever en vergeet het timing mechanisme. Mijn eerste zwevertjes konden uren bovenblijven als het lontje (ja, die hadden een brandend lontje als timer) per ongeluk uitging en het ding in een termiekrijke omgeving zat.
En zelfs dit soort "vrije-vlucht" is op sommige punten (zie artikel 2 "Regeling modelvliegen") enigzinds strijdig met de wetgeving .......

Oh, dat zal zeker. Als je je aan alle wetten en regels houdt in dit land kan je beter thuis achter de geraniums blijven zitten. Enige burgerlijke ongehoorzaamheid, die niemand stoort en veel plezier oplevert, vind ik best. Een beetje experimenteren op z'n tijd... Maar we gaan off-topic.

Voor lang-vliegende modellen zal je vooral naar electrozwevers moeten kijken. Weinig de motor gebruiken, voornamelijk zweven, dan kom je aan lange tijden. Ik heb ook al toestellen gezien met zonnecellen op de vleugels, kan je de accu ook bijladen tijdens de vlucht. Het idee 'goedkoop' heb ik dan wel even laten varen.

Blijft de vermoeiingsfactor. Ik heb laatst noodgedwongen een hele tank leeggevlogen (gasservo stuk, gelukkig op half gas). Ruim een half uur in de lucht (he, daar kan dus een kleinere tank in) was een hele opgaaf. Ik heb ruime pauze genomen na die vlucht.

Mogelijkheid zou zijn geweest iemand anders even te laten vliegen en zelf even pauze te nemen. Tenzij de nood niet echt hoog was....

Oh ja, dat was zeker mogelijk. De instructeur stond ook stand-by, voor als ik moe werd of de tank leeg was. Ik ben nog niet een erg ervaren piloot, dus de motor-uit landing was al toegewezen aan de instructeur.

Dit "professionele" modelvliegtuigjes zoals de RQ-11B Raven van AeroVironment (kost ca. € 25.000,-- per stuk als je er voldoende tegelijk afneemt) o.a. in gebruik bij het Nederlandse Leger ....

De spec's van dit "Modelvliegtuigje", een span van krap 1,40m spanwijdte en ca. 2kg zwaar, vliegt ca. 80 minuten met 60 km per uur (electrisch op accu's) .... en kan autonoom zijn klus klaren .... qua afmeting dus een "professionele" EazyStar ;-)

Ze maken ook nog een kleiner "broertje" de WASP III .... 72cm spanwijdte (formaatje Holiday) 420 gram .... maar die vliegt "maar" 45 minuten op één acculading ....

Laatst bewerkt:
Dit "professionele" modelvliegtuigjes zoals de RQ-11B Raven van AeroVironment (kost ca. € 25.000,-- per stuk als je er voldoende tegelijk afneemt) o.a. in gebruik bij het Nederlandse Leger

Jammer dat defensie weer wordt getild.. Dat moet goedkoper kunnen! Ik denk dat Philips alle electronica in huis heeft en als ze even op dit forum rondvragen kunnen ze zo een team samenstellen die kennis heeft om dit te bouwen. Wel leuk speelgoed trouwens.

Wat een smerige landing maakt dat ding (einde daytime video).

Als ik dat filmpje zie geloof ik gewoon niet dat dat zoveel kan kosten...

Laatst bewerkt:
Zit ook een leuk "universeel" zendertje bij .... (moet je geloof ik wel er los bij kopen :-( )
UAS_GCS_webimage_lg.jpg

Maar dan heb je ook wat aan je "modelvliegtuigjes" ....
product-web-ravenBbg.jpg

product-web-WASP-blockIII-lg.jpg

Easystar met een 2 cel 4000Mah lipo schijnt het ook een klein uurtje vol te kunnen houden:D

Grt.

Heel lang geleden had ik ooit een link gevonden naar een site van een para jongens die een autonoom vliegende zwever hadden gebouwd en gevlogen. Het ding werd door een ballon naar 85000 ft (26 kilometer!!) hoogte gebracht en daar los gelaten, om vervolgens autonoom naar een vooraf opgegeven plek te vliegen en te landen.

Vanmiddag heb ik de site terug gevonden. De site geeft echt een goede beschrijving van hoe ze het gedaan hebben.

High Altitude Glider Project : Intro

Weet je wat ook is, Met een modelvliegtuig mag je alleen op de daarvoor aangewezen plaatsen vliegen (vliegclubs) Ga je daarbuiten vliegen kan je met je verzekering problemen krijgen wat me niet onwaarschijnlijk lijkt als je model in een straat neerkomt. Je kan echt van alles en iedereen raken.

euh nee. Met een modelvliegtuig mag je in principe overal vliegen als je toestemming hebt van de grondeigenaar. Er zijn een aantal plekken waar je niet mag vliegen (natuurgebieden, in de buurt van vliegvelden en nog heel wat) maar daarbuiten wel.
WA verzekeringen dekken dit als modelvliegen er in is opgenomen (even navragen bij je verzekering dus).

In de hoop dat hier niet een hele discussie uit voorkomt....

Ik vlieg 30 minuten met mijn EZ met wat leuk rag werk erbij.

45 minuten kan ook maar ja dat betekend wel meer zweven uiteraard.

Dit met een 3cell 2200/2500Mah.

Met een 3000+mah lipo ga ik dik over het uur als het moet Met wat ragwerk.

Ik denk wel dat als je langer wil vliegen dat je moet kijken naar een model dat ook goed zweeft.

Ik kan nu ook al 1 uur vliegen maar dan betekend omhoog, uitzweven en wat hoogte winnen met ligt motor gebruik.
Je kan 15 minuten uitzweven of in 15 sec naar beneden knallen vanaf 500Meter...

Maar 200+ met een edf en 45 minuten vliegen gaat hem natuurlijk niet worden.

Back