Langere runtime Short Course, hulp bij motor selectie.

  • Topicstarter Topicstarter Darksand
  • Startdatum Startdatum
D

Darksand

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw voor wat betreft Brushless RC auto's. In het verleden wel eens een auto gehad met nitro motor of de mabushi SD.
Nu met de nieuwe technieken en prijzen vond ik het aantrekkelijk deze hobbie weer eens op te pakken.

Aangezien ik niets professioneels wil doen, maar gewoon vaak en veel lekker wil rijden, heb ik een goedkoop model gehaald en ben tevens van plan een tweede identieke aan te schaffen voor onderdelen.

Ik heb een 4x4 short course truck 1/10 aangeschaft met een 3300kv (540 size) brushless motor. De auto is van het merk Amewi, echter Himoto, Redcat racing, Amax en HSP bieden hetzelfde model aan. Ik kan verder geen speciaficaties vinden van de motor.

Mijn vraag is het volgende. Ik vind de runtime op een 6 cel Nimh 2000mah nogal laag (5-10 minuten). Deze zou ik graag verhogen. Inmiddels heb ik al 3000mah en 4600mah packs besteld, echter wil ik verder. Ik zou graag een runtime willen van een uur en meer en het liefst met gunstige temperaturen. Hiervoor zou ik zo 25% van mijn topsnelheid en eventueel ook 25% van mijn kracht willen inleveren, daar de truck nu al bezopen hard loopt (48km/u volgens het tabel).

Ik dien dus de motor te upgraden (ok downgraden).
Het probleem is echter dat alle reviews van motoren die ik op internet vind gewoon beesten zijn. Wheelies hier en wheelies daar. Dit wil ik dus niet. Tel er bij op dat al de leuzen van kv/turns/winds/poles/sensored etc het mij niet eenvoudiger maken.

Wat dien ik aan te passen aan deze truck om er een iets "easier ride" van te maken met hoge runtimes (1h @ 4600mah) maar dat ik er toch nog enigsins fun mee kan hebben in ruw terein.

Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een 4x4 trek je zelden wheelies wat er ook voor motor in zit, of je moet de diffs verkeerd hebben gevuld.
Rijtijd ligt niet zozeer aan de motor maar eerder aan de accu.
Met een lipo accu van 6000 mah zal je misschien met die motor tussen de 20 minuten en een half uur kunnen rijden.
Veel langer zul je niet kunnen rijden, of je moet er een 2e accu in doen en die parralel schakelen, maar dat zal niet gaan passen denk ik.
Dus zet die rijtijd van een uur maar uit je hoofd, trouwens een accu wisselen gaat heel snel en is helemaal niet moeilijk.
Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Hallo
Gewoon 2 of meer accu's na elkaar leegrijden. Als ik ergens ga rijden rij ik meestal een accu of 3 leeg, ga ik een namiddag op circuit zijn dat er snel 6,waarvan de meeste 4200mAh (met eventueel enkele pauzes om wat af te stellen etc, wachten tot m'n neef klaar is om te rijden etc.). Je moet wel goed de temperatuur van de motor / regelaar in het oog houden en daar kan je vertanding een belangrijke rol in spelen.

Verder is het volkomen te begrijpen dat je de rijtijd van een 2000mAh accu te kort vindt.
 
Met een 4x4 trek je zelden wheelies wat er ook voor motor in zit, of je moet de diffs verkeerd hebben gevuld.
Rijtijd ligt niet zozeer aan de motor maar eerder aan de accu.
Met een lipo accu van 6000 mah zal je misschien met die motor tussen de 20 minuten en een half uur kunnen rijden.
Veel langer zul je niet kunnen rijden, of je moet er een 2e accu in doen en die parralel schakelen, maar dat zal niet gaan passen denk ik.
Dus zet die rijtijd van een uur maar uit je hoofd, trouwens een accu wisselen gaat heel snel en is helemaal niet moeilijk.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Misschien was ik niet geheel duidelijk. Alhoewel ik diverse 4x4's wheelies heb zien maken, en er veel 4x4's zijn met enkel 2 difs waar wheelies prima mogelijk mee zijn, is dit niet de discussie. Wat ik hier wel mee bedoelde is dat ik niet zoveel power wil (ook al zou de motor enkel 2wd autos op het achterwiel brengen, zelfs de power welke ik nu heb vind ik teveel).

Uit jouw verhaal begrijp ik dat er geen enkele motor, of combi of setup bestaat welke zuiniger is dan degene welke ik standaard heb meegekregen bij deze wel zeer betaalbare auto. Dit lijkt me sterk.
Ik snap dat accu's wisselen snel gaat. dat is niet het issue.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap dat accu's wisselen snel gaat. dat is niet het issue.

Zelfs met een tragere/zuinigere motor en een batterij van 6000mAh ga je nooit aan een uur geraken zonder van batterij te wisselen. Dat is inderdaad niet het 'issue' maar het is wel een alternatieve oplossing.
 
LiPo Packs, LiPo 13500mah XL Packs (of deze cap totaal gehaald word weet ik niet)
Maar het ding is alweer duurder als heel je auto :)
Maar ik snap niet waarom je 25% topsnelheid en kracht wilt inleveren, dit ding gaat echt niet snel hoor en dan is hij niet vooruit te branden. Er moet toch wat uitdaging inzitten als het super traag gaat ben je er snel mee klaar.
Grts
 
Oplossing is simpel: investeren in accu's (Lipo) en een goede snellader.

Houdt je niet van snelheid en wheelspins dan is het crawler segment (trialen) wellicht meer je "peace of cake".
 
1.Stap over van nimh naar lipo;
2.Koop een motor van vergelijkbare grootte, maar dan van NEU of Lehner, met een iets lagere kv;
3.Zet de timing van de regelaar zo laag mogelijk
 
LiPo Packs, LiPo 13500mah XL Packs (of deze cap totaal gehaald word weet ik niet)
Maar het ding is alweer duurder als heel je auto :)
Maar ik snap niet waarom je 25% topsnelheid en kracht wilt inleveren, dit ding gaat echt niet snel hoor en dan is hij niet vooruit te branden. Er moet toch wat uitdaging inzitten als het super traag gaat ben je er snel mee klaar.
Grts

Damn, dat is nogal een leuke accu. Misschien worden ze binnenkort nog afgeprijst :).

Uiteraard lever ik liever die 25% niet in, maar ik zou ermee kunnen leven, 48 km/h voor een 1:10 short course is nogal een snelheid en wanneer ik kijk hoe ruig het apparaat optrekt vergeleken met de mabushies van vroeger dan is dit knetter, 4 wheel spin op asfalt, pff.

Ik had gehoopt dat de standaard motoren niet altijd even efficient zijn. Een combi van efficientere en iets minder snell / krachtige motor plus meer cap in de accu zou toch drastisch betere runtimes moeten geven. Alle auto's houden het met 2000mah maar 5-10 minuten vol?
 
Zie de comment van drkdgglr, die weet veel van motoren en regelaars.
Maar dat gaat ook wel wat kosten, als je een goede motor haalt wil je er ook een goede regelaar bij, en ik weet niet hoeveel er op die van jou in te stellen valt wat dat betreft en hoeveel langer er te besparen valt wat dat betreft.
Hoe dan ook het gaat toch al snel over de 100 kosten denk ik
Grts
 
Zie de comment van drkdgglr, die weet veel van motoren en regelaars.
Maar dat gaat ook wel wat kosten, als je een goede motor haalt wil je er ook een goede regelaar bij, en ik weet niet hoeveel er op die van jou in te stellen valt wat dat betreft en hoeveel langer er te besparen valt wat dat betreft.
Hoe dan ook het gaat toch al snel over de 100 kosten denk ik
Grts

De comments van drkdgglr zal ik zeker onthouden, dit zijn de tips waar ik op wacht. Ik heb geen idee wat mijn ESC kan aangezien er geen kaart bij zit. Wat ik wel weet is dat ik gebruik mag maken van 3s mits ik geforceerd ga koelen (motor en esc). Echter is dit niet zomaar de bedoeling.

Uiteraard moeten de kosten niet de pan uit reizen, echter ben ik wel van plan deze goedkope truck te verbeteren met betere tandwielen en misschien wat bling. een nieuwe motor / esc is tevens al opgenomen in het budget (net zoals een extra 2e hands roller voor onderdelen).

Wat ik me ook afvraag is wanneer ik een hogere turn motor (bv 15T) aanschaf met 2750 of 3000kv, laten we zeggen een 14-16 volt motor (ik noem maar wat) en daar met 7.2/7.4v mee ga rijden met dezelfde overbrenging, levert dat iets op qua zuinigheid / temps?

Ooh, en dan niet te vergeten, zijn sensored motoren ook niet zuiniger?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry dat ik het zeg maar...waarom al die moeite voor zuinigheid? koop een paar goede accus en ga lekker rijden zeg.

is geen benzine van 1,70 per liter he wat je in je wagen stopt.
dus koop bijv een paar turnigy's van 5000 mah van 25 euro .en dan kan je een half uurtje rijden ,wisselen en nog een half uurtje rijden.
 
sorry dat ik het zeg maar...waarom al die moeite voor zuinigheid? koop een paar goede accus en ga lekker rijden zeg.

is geen benzine van 1,70 per liter he wat je in je wagen stopt.
dus koop bijv een paar turnigy's van 5000 mah van 25 euro .en dan kan je een half uurtje rijden ,wisselen en nog een half uurtje rijden.

Helemaal met je eens, maar tunen is toch een onderdeel van deze hobby? er zullen echt wel dagen zijn dat ik dat ding eens ga proberen met een 3s setup om te raggen, echter voor mijn main zou ik gewoon vooral lang en veel willen rijden. Zuinig is net zo mooi als heel hard vind ik. Ik snap dat niet iedereen dit vindt.

In de tussentijd leer ik heel veel van turns, winds, poles etc.
 
Wat ik me ook afvraag is wanneer ik een hogere turn motor (bv 15T) aanschaf met 2750 of 3000kv, laten we zeggen een 14-16 volt motor (ik noem maar wat) en daar met 7.2/7.4v mee ga rijden met dezelfde overbrenging, levert dat iets op qua zuinigheid / temps?

Ooh, en dan niet te vergeten, zijn sensored motoren ook niet zuiniger?
sensored is idd iets efficienter dan sensorloos. het geeft je ook het voordeel van allerlei exotische turbo/boost/ABS functies i.c.m. duurdere regelaars.

2750 / 3000kv op 2s wil je echt niet. je haalt dan maar de helft uit de motor. wedden dat je binnen notime gaat zwaarder vertanden. dat is foetsie met de eventuele zuinigheid.

edit: die "zuinigheid" kan je makkelijk zelf regelen met je wijsvinger op de gashendel
 
sensored is idd iets efficienter dan sensorloos. het geeft je ook het voordeel van allerlei exotische turbo/boost/ABS functies i.c.m. duurdere regelaars.

2750 / 3000kv op 2s wil je echt niet. je haalt dan maar de helft uit de motor. wedden dat je binnen notime gaat zwaarder vertanden. dat is foetsie met de eventuele zuinigheid.

edit: die "zuinigheid" kan je makkelijk zelf regelen met je wijsvinger op de gashendel

Hmm, ook wel interasant dan die sensored. Het moet tevens soepeler zijn las ik?
Maar een 3000kv zou dus op 7.2 volt 10% langzamer zijn dan een 3300kv, en dus ook en zuiniger en koeler?

Voor wat betreft de hogere T op 2s, ja. Waarschijnlijk ga ik hoger vertanden, en ja, mischien wel 3s of zelfs, waar mogelijk, 4s, en ja daar gaat mijn zuinighheid. Maar dat is toch leuk?

Maar als ik dat nou niet doe, dan is het zuiniger? en wanneer ik gewoon even 5 a 10 minuten wil vliegen, dan kan dat ook. toch? Dan zou juist een hoge T 2750 motor misschien wel het meest veelzijdige zijn voor mij. of niet?

Met die laatste zin van je ben ik het niet eens, het is te regelen met mijn vinger ja, maar niet makkelijk ;)

p.s. Ik heb het bewust nog niet over lipo's gehad, daar ik de regels en gevolgen van het overtreden daarvan iets te erg vind. Dat je lipo in brand vliegt in een rc auto, das erg, maar wat als ie dat doet in mijn kofferbak...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat de meesten onder tunen verstaan is niet de wagen langzamer maken, maar beter maken of afstellen.
Ik sluit me wel aan bij patrickbaja. voor 25 euro per stuk heb je lipos bij de hobbyking. haal er 2 en een ladertje daar en je zit op misschien 70 80 euro.
Krijg eigenlijk ook het idee dat je nu aan het laden bent met een muurladertje ofzo.
NiMH accus in slaan is niet verstandig met jou wensen.

Zuinigheid wil iedereen wel, maar heeft het zin om met accus die 2 keer zo zwaar zijn te gaan rijden, als je ook in 10 seconden een accu kunt wisselen?
Of je electronica te gaan downgraden terwijl je ook een extra lipo kunt halen?
Dat is niet logisch. Denk dat je een beetje doorschiet met het zuinig eigenlijk.
Dit is ook niet een wagen waarin je veel geld moet gaan steken volgens mij, zon ideaal platform is het niet.
 
p.s. Ik heb het bewust nog niet over lipo's gehad, daar ik de regels en gevolgen van het overtreden daarvan iets te erg vind. Dat je lipo in brand vliegt in een rc auto, das erg, maar wat als ie dat doet in mijn kofferbak...
Laat je niet afschrikken, een LiPo is safe zolang je maar goed je huiswerk doet en ze goed behandeld, en nee dat is niet moeilijk!!! Ik ben deze hobby zelfs begonnen met LiPo, Ik heb de loodaccu, NiCd en NiMh gewoon overgeslagen
 
Deze PS had ik ook nog niet meegekregen, mijn laatste bericht was tegelijk met Darksands laatste bericht. Ik zag al wel steeds 2s 3s etc voorbij komen dus dacht dat het al over lipo ging.
Maar idd +1 voor Rolf92.
En als je in de achtertuin rijd kun je met 2 a 3 lipos en een fatsoenlijk ladertje eigenlijk al permanent rijden bij wijze van spreken.
Zal daar in Nes op Ameland ook een genot zijn ^^
Grts
 
is dit de wagen waar dit over gaat?
Short Course Truck Brushless 22069



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
Technische gegevens:

Model: RC 4WD Short Course Truck
Schaal: 1:10
Motortype: 540 size borstelloze elektromotor
voeding: 7,2 V 2000mAh Ni-Mh batterij
max. Snelheid: ca.65 kmh
Lichaam: van Lexan
ratio: 1:8.038
Wielbasis: ca.275mm
Wiel diameter: 86 mm
Bodemvrijheid: 26 mm
Afmetingen (L x B x H): 460mm x 250mm x 160mm
Gewicht: ca.2160g
afstandsbediening : - rechts / links proportioneel | - Vooruit / Achteruit
gedoseerd reguleren snelheid
Frequentie: 2.4 GHz
 
is dit de wagen waar dit over gaat?
Short Course Truck Brushless 22069

Dit is hem inderdaad.

Ik snap helaas niet waarom er om mijn vraag heen gedraaid wordt. alhoewel ik het op meerdere fora zie Misschien weten we het antwoord niet. Ook al zou ik de auto 5km/h willen laten open, dat is mijn wens.

Mijn echte reden van posten is dat ik meer wil weten van alle factoren van de motor en krijg van internet het gevoel dat niemand het echt weet.
Ik heb ellen lange discussies op fora gevolgd en niemand is er nog uit, wat is beter High volt /low amp of anders om.

De auto snel krijgen lijkt me geen kunst, iedereen kan er tegenwoordig pijnlijke motoren in gooien, het gaat nu meer om stuurmans kunst lijkt me. Maar een auto zuiniger maken zou een probleem zijn?
daar zie ik een uitdaging.

Ik wilde geen lipo discussie opwerpen, tevens mijn reverentie naar 2s/3s/4s was enkel hypotetisch. In mijn op heb ik het over 6 cel nimh.

Tevens snap ik niet waarom deze auto geen upgrades zou verdienen. Ik zou hier geen geld in moeten steken? De auto is goedkoop en de onderdelen zijn zeer goedkoop. Met een Slash was ik 250 Eu duurder uitgeweest, daar kan ik een hoop spares voor kopen (een hele extra auto en geld overhouden), ehm, eigenlijk wil ik die discussie ook helemaal niet. Ik wil de optie voor langere runtime. Thats it.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top