Large scale Fokker DVII

hoi frank,

ik heb al eens bij de d6 gekeken is toch zowat hetzelfde.

de raaklijn van de bovenvleugel is 0°
ondervleugel moet ik nog nameten
het stabilo staat op 3,5°
de vleugel heeft geen verdraaiing gezien via de onderkant ,dus zo plat als een plank
aan de bovenkant gezien zou je zeggen veel tip verdraaiing komt door het dunner worden van het profiel.

ik zal ook eens nakijken bij de c1


groeten jacques
 
Heren,

Oorspronkelijk geplaatst door Frank Hartog
Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad

Denk dat -1 / -2 graden een mooi uitganspunt is ;)
Pff, het is allemaal al zo mooi op papier en op de PC. Binnenkort moeten we gaan bouwen..........:D:D:D

Martin
 
En net de eerste opzet van het vleugelmiddenstuk gereed gekregen:

GroteFoto-QOJHAW4S.jpg


GroteFoto-IIVC3A7Q.jpg


Zodra de neiging tot op en of aanmerkingen bestaat; gelijk reageren!
Verbeteren kan altijd, en dit is per slot van rekening de ontwerp periode :D

Frank
 
hallo,

ziet er goed uit frank.

zoals je het nu hebt getekend kan je maar heel dunne capstrips gebruiken
hierdoor komt de bespanning aan de liggers vast .
bij de d6 waren de ribben na de beplanking( 0.6 ply) smaller gemaakt zodat er capstips van 2 m/m op konden en de hoofdligger dus dieper lag
ik hoop dat ik 't zo goed uitleg :confused:

gr. jacques
 
Frank,

Ik denk dat je op deze foto van de D-VII vleugel van Vroege Vogels goed kan zien wat Jacques bedoelt.

Gr. Teus

P.s.

Aanvraag prijsopgaaf GTM struts is onderweg.

59584979bd317a24a.jpg


59584979be328d6e0.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

frank op de plaats waar de "V" uitsparing in de neus beplanking begint moet voor ondersteuning nog een kleine ligger komen

gr. jacques
 
Perfect zo'n forum, dank voor alle (snelle en duidelijke) respons; zo zijn we goed bezig met z'n allen! :grin:

Heb wat wijzigingen doorgevoerd, wat denken jullie er zo van?'
eerst extra liggers toegevoegd ter ondersteuning van de neusbeplanking,

GroteFoto-HMXQSUIS.jpg


De beplanking ligt op de liggers iets (3mm) dieper,

GroteFoto-SFEWXY7I.jpg


Zoals jullie zien gebruik ik geen capstrips (terzijde: de buitenste ribben zijn van 5mm tri(multi) plex, de binnenste van 3mm triplex, liggers vuren en onder de neusbeplanking balsa, beplanking 0.6 triplex, webbing aan beide kanten 1mm triplex)
Maar kleine vulstukjes, lijkt me persoonlijk veel makkelijker (overmaat vulstuk op zijn plek plakken met CA, een paar halen met de schuurklos en klaar) als de ribben hiervoor speciaal aanpassen, en over de hele lengte cap strips plakken?

Nog ff wat shots uit verschillende hoeken;

GroteFoto-WUECLRYV.jpg


GroteFoto-BU64JDOI.jpg


okay, wat zeggen jullie er zó van? :banana:

Frank
 
Laatst bewerkt:
hoi,

frank dat ziet er goed uit zo kan hij wel :thumbsup:
maar even terug over de capstrips , als je deze gebruikt krijg je toch wat meer versteviging in de rib

gr. jacques
 
maar even terug over de capstrips , als je deze gebruikt krijg je toch wat meer versteviging in de rib

Was ook mijn idee, echter nu Frank extra liggers heeft aangebracht worden de ribben tevens zijdelings ondersteund

Deze opzet scheelt de bouwers straks heel veel werk! (en lijm)
Al die capstrips lijmen is een aardig klusje

Er is nu gewoon niets mis mee :D
Gaaf dat we inzichten op deze manier kunnen delen/vergelijken, is erg leerzaam (voor mij in ieder geval zeker)

De achterlijst (ply?) wordt er gewoon onder gelijmd zie ik met een extra balkje
Welke liggerafmeting heb je gekozen Frank? Lijkt iets van 8x8?
Het smoelt goed bij elkaar, ziet er mooi degelijk uit zo :proost:

Groeten, Ralf
 
Heren,

Hier wat foto's van de montage van de Schlundt drive.

"De set is compleet tot het laatste spie'tje." zei ik eerder, maar hij is wel als eerste gebruikt :)
En daarna de kleine riemschijf op de achteras gemonteerd.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Potverrrdrie,
da's niet zo mooi,
die as aan de achterkant is bij het exemplaar die ik laatst gekocht heb afgeslepen, had ik maar geweten dat ie', nodig was voor de Schlundt drive!
(Staat trouwens ook in de handleiding van Zenoah dat dat asstukje eraf moet)

ojee ojee wat nu,
zit ik met een waardeloze motor :(


Frank
 
schlundt drive deel 2

Daarna de asbok erop gezet,voor- en achterbeugel er even vanaf gehaald en de grondplaat recht- en vastgezet.

full


full


De motorbevestigings steun gemonteerd
full

full



De vier riemen ertussen gepield en de
grote riemschijf in de riemen gehangen.
Vervolgens de as aangebracht en de riemschijf vastgezet.
full

full


full


Nog even de riemen uitlijnen en de twee klembouten weer vastzetten.Daarna het stelschroefje aandraaien.
full

full


Messing schijf op de onstekingpoelie monteren en klaar is Kees (of Lex natuurlijk:p),fluitje van een cent.
full



En hier ligtie in volle glorie:banana:
full


En volgens een tekening van Ralf komt hij er onder een hoel van plusminus 10 gr. erin te hangen:celebrate:
full


full


gr. Lex
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top