Large scale RAF BE2e

Bart en Peter dank voor jullie reacties, daar wordt ik blij van :yes:

DSCF0240_zpshb5dkpgd.jpg


Ik laat hier nog even zien hoe de strutkop schuin is ingezaagd.
Eerst een gat rond 3mm boren, daarna met een dunne ijzerzaag een sleuf maken, daarna een iets dikkere houtzaag erdoor en als laatste met een grovere houtzaag.
Dan is de sleuf breed genoeg voor de bracket

DSCF0247_zpsy9p6o5dh.jpg


Brackets op maat gevijld en ingelijmd met epoxy
En dat is allemaal handwerk :hammer:

DSCF0245_zps47ljy36q.jpg


en de strut op zijn plek gedrukt. De verdikkingen bij de gaten zijn eyelets welke er met een eyeletsetter zijn ingeslagen.
Bijna gereed voor de eerste kabels :yes:

Groeten, Ralf
 
Hi Ralf

Kijk, dit zijn nou de details waar iedereen wat aan heeft.
En zo zien we stapje voor stapje een mooi toestel groeien.

Groet John
 
Dank je wel John :thumbsup:, hopelijk doen jullie je er je voordeel mee.

DSCF0253_zpskwdwkc0y.jpg


Cabane heef inmiddels ook zijn 2mm verenstalen kruisdraden en hiermee kan de afstelling van de vleugels beginnen.

DSCF0259_zpsgevgcs6x.jpg


En de ondervleugels worden ieder afgesteld op 3,5 graden V-stelling en van de juiste instelhoek voorzien d.m.v. de spanners.
Struts staan er nog even los in :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Ralf,
wundervolle Arbeit, die Du da wieder machst!
Bringst Du sie mit nach Boskoop - zum Staunen?

Ich hoffe, Dein "Lärmproblem" bei der SE5a ist gelöst?
Groetjes!
Tilmann
 
Hallo Tilmann, gaaf dat je meekijkt :thumbsup:!
Ik zal kijken wat er mee in de auto past ;)
Het teflon verbindingsstuk van de demper van de SE5a is vervangen (deze was gesmolten door de te grote kier en de 'flexibele' ophanging van de demper :D)
Demper is goed vastgezet nu en moet het weer goed doen.

DSCF0003_zps1pof45jv.jpg


Verder met het uitrichten

DSCF0008_zpsqhsqul5h.jpg


Groeten, Ralf
 
Dank je Peter, altijd fijn om reacties te ontvangen :beer: :thumbsup:

De vliegdraden moesten nog aanhechtpunten in de romp krijgen

DSCF0011_zpsubmupaag.jpg


Foto aan de binnenzijde van de romp.
De voorste krijgt hem in vorm van een M3 inslagmoer.
Het landingsgestel zit vast met de onderste bout, de bracket voor de kabels komt door de 2e.
(recht boren is trouwens ook een kunst :rolleyes:)

DSCF0009_zpsckv0tjd0.jpg


De achterste kabels krijgen een Toni Clark M3 insert ingelijmd met epoxy.
Het bracket met de kabels komt hier hoger dan het landingsgestel vanwege de ondervleugel.
Epoxy rand/ring wordt mee ingelijmd als harde aanslag

DSCF0014_zpsbew5mwgh.jpg


En het inlijmen met epoxy

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
DSCF0015_zpsrjatfcd1.jpg


Verder met het zagen en vijlen van de brackets uit 10x1 messing strip

DSCF0016_zpsombttk78.jpg


De vliegdraden zijn in paren van 2 uitgevoerd dus 2 lippen samen solderen

DSCF0020_zpsfvisaddi.jpg


4 paar

DSCF0023_zpsk7mxkye5.jpg


Gelijk maar in de menie gezet

DSCF0018_zpsqukuhidt.jpg


Detail van het voorste bracket op zijn plaats, deze heeft het landingsgestel als hard punt.
De vliegdraden kunnen nu zonder de kabels op lengte te hoeven verstellen in het veld met een M3 bout gemonteerd worden.

DSCF0019_zpsr08hi5tx.jpg


En een detailfoto van het achterste bracket.
Gat is voor de Multiplex stekker van de servokabel

DSCF0017_zpss6dyieei.jpg


En het overzicht.
Hoop werk, maar we zijn weer een stukje verder gekomen :yes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Cheers guys :thumbsup:!
Voor de aileron koppelstangen moest ook nog een bevestigingsmethode bedacht worden.
Ik heb gekozen voor plaatjes Paxolin (tufnol) welke ik aan het eind verdikt heb (plaatje oplijmen ;)) om vlees te krijgen voor een M2 tapgat.

DSCF0024_zpsa3ra0q9w.jpg


Struteinden een stukje vlak geschuurd.
Het stalen stripje wat er ligt is ook gebruikt als oog op het aileron.
Plaatjes met 30 min. epoxy vast.

DSCF0025_zpsfojl2b2a.jpg


en 2 M2 boutjes.
In het onderste gat komt een M2 inbusbout welke in het veld gemonteerd wordt.

DSCF0026_zps9czgylxf.jpg


Aan de andere zijde van de struts komen deze ook, maatvoering wordt afgesteld wanneer de vleugels goed uitgericht zijn met kabels.
Op lengte verstellen is daarna niet meer mogelijk, in praktijk heb ik dat bij andere kisten ook nog nooit hoeven doen.

Was lastig iets bruikbaars te bedenken, gelukkig bood het origineel een prima voorbeeld :)

stitch_zpsy3krdqlm.jpg


Maar wel ietsje subtieler dan :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer een beetje de bouwdraad opgepakt.
Na een paar werkelijk prachtige vliegdagen in Bad Langensalza weer de nodige inspiratie opgedaan :yes:

DSC_3508_zpsqxra0a3z.jpg


Het vleugelmiddenstuk (cabane) is ingedekt met 2mm balsa.
Er moest voor het uitrichten van de vleugels nog wel wat uitgevuld worden aan een zijde

DSC_3511_zpseuvvwu6f.jpg


De vleugels voorzien van tuidraden aan de bovenzijde.
Uitrichten deed ik op de bouwplank, vleugel op gelijke houtblokken en met tijdschriften recht houden, daarna spandraden afstellen.

DSC_3524_zpswwnehpl1.jpg


De achterste tussenvleugel struts moesten nog op lengte worden afgesteld om de juiste instelhoek te verkrijgen.
Daarna zijn de laatste fittingen ingelijmd.
Alle kabels voor de vleugels zijn nu uitgericht en afgesteld :) :yes:.
Verder gaan we met de staartsectie.

Voor zover weer even,
Groeten, Ralf
 
Ralf,

Ik zie dat je weer verder bent gegaan met de BE2e.
Ik begon me al zorgen te maken.
Er zitten wel heel wat spandraden op deze kist.

Ton
 
Dank jullie wel voor de reacties :thumbsup:
Ton ik heb de draad weer opgepakt dus je hoeft je geen zorgen meer te maken :cool:

DSC_3528_zpsvjx0zcj6.jpg


De hevels voor de hoogteroeren zijn gezaagd uit 2mm Paxolin

DSC_3530_zpslgjwkizy.jpg


De boel goed verlijmd en bij de hevels voorzien van stukjes hout waar de folie op hecht
De schuine stand van de hevels komt door de hoek waarin de closed loop kabels binnenkomen

DSC_3542_zpstvskj4ek.jpg


Scharnieren inlijmen en dan maar gelijk in de folie ook :D

DSC_3543_zpsadjkjkhg.jpg


En ziedaar een bijna compleet hoogteroer!

DSC_3544_zpsnejmnhuj.jpg


Gelijk maar op zijn plek zetten om te kijken hoe het staat :)

Ben er weer happy mee.
Kabels en rib stitching aanbrengen, daarna in de spanlak en ik kan verder met de romp :yes:

Groeten, Ralf
 
Thanks Peter!
De laatste brackets voor de staartsectie zijn gemaakt

DSC_3549_zpsd7s1qpqp.jpg


Een zijde voorzien van aangesoldeerde moer om gepiel op het veld met losse moertjes te voorkomen

DSC_3558_zpscbaihhga.jpg


En op zijn plek. Reeds in de menie en zwart gespoten

DSC_3556_zps8lnxzv9x.jpg


En aan de bovenzijde, boutje gaat door de staart. Totaal 2 boutjes en de tail zit op zijn plek.
Forkends zijn van Mick Reeves met een M2 oogschroef en een moertje ter borging erop.

DSC_3564_zpsedyyzuhq.jpg


Staartsectie uitrichten en de spankabels afstellen.

DSC_3568_zpsy8jntw2h.jpg


En de staart is ook afgesteld :yes:
Hoogteroeren zijn ook van behang voorzien (incl. ribstitching) en daarvan gaan hopelijk komend weekend de scharnieren gelijmd worden

Voor zover weer even,
Moet nog voortmaken ook want er komt concurrentie vanaf het Warbirdforum ;)
Maar dan wel 2 heeele grote :eek::thumbsup:


http://www.warbirdforum.de/forum/thread.php?threadid=41687&sid=59cf2df27d6217ab135b79f8335b99d4


Groeten, Ralf
 
Back
Top