Large scale RAF BE2e

strutter

PH-SAM
Ik vlieg al enige tijd met een door Roel prachtig gemaakte BE2e.

BE-2E_Vreden-03_zps36e2e07b.jpg


Deze kist heeft mijn hart gestolen, wellicht door de aparte vorm en de grote 4-blads prop bij de 'echte'.

Juist deze prop laat mij dromen van een groter formaat model BE2e.
Een vertraagde ZG38 draait een 28x21" 4-blads prop rond :D.
Mooi formaat voor een 1/4 schaal BE2e leek me :rolleyes:

be2prop_zpse337c905.jpg


Affijn, deze motorcombi heb ik in huis voor de SE5a dus kon ik hem mooi inmeten en in 3D modelleren.

Mogelijke schaal is 1:3,75, hierbij zou ik een schaalprop kunnen draaien, de juiste diameter DuBro wielen die ik heb kunnen gebruiken en ook wat dummy motor parts.
Spanwijdte zou dan zo'n 3,2m worden.

Er zijn 2 mogelijkheden voor de drive, de zijwaartse en de onderliggende opstelling.

De zijwaartse is hier te zien:

sidee_zpsd38c3da7.jpg



zij1_zps2fae9e95.jpg


zij_zps5f50fae3.jpg


Voordeel is dat er weinig buiten de cowl uitsteekt behalve de bougiedop.
Nadeel is de plaats van de carburateur in de dummy motor.
Verder is het toch redelijk krap in de cowl.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Versie 2 is de onderliggende:

onderr_zps59bffc5d.jpg



onder2_zps50154efa.jpg


onder_zpsdc58f58b.jpg


Tja, je ziet het al, daar hangt aardig wat onderuit :rolleyes:
Voordeel is wel dat de cilinderkop goede koeling heeft en de carburateur makkelijk uitsteekt om te choken.
Ook is de bougiedop goed bereikbaar, allemaal voordelen op praktische zaken.
Verder wordt de dummy motor nauwelijks aangetast.
Ook zou ik de TC potdemper kunnen gebruiken, deze heeft een mooi stil geluid.

pot_zpsdade63b8.jpg


Ik zou de prop as nog 1cm omhoog kunnen smokkelen zonder dat het erg veel opvalt.
Zo, zijn jullie een beetje op de hoogte wat er hier 'borrelt' ;)

Zou leuk zijn jullie reacties op deze 2 varianten te horen.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Hee Hans,

Neen, anders was ik nu wel eigenaar van een 1/3 BE2c geweest en had ik hem niet zelf hoeven maken :yes:
Die is echt prachtig gemaakt maar die was me ff een maatje te groot. bovendien voor een vertraagde ZG62.
En de BE2e uitvoering vind ik persoonlijk mooier :D.
Als er een komt voor mij dan wordt ie 'linen' colour.

Groeten, Ralf
 
Just imagine.... :yes:

schepersprop_zps052a5cd4.jpg


propp_zps16806e2d.jpg


Dit op je kist, dan neem je toch een wat uitstekende motor voor lief :rolleyes: ?

Groeten, Ralf
 
Ik zou voor de zijwaartse opstelling gaan. Met afneembare beplating kom je toch overal makkelijk bij. Zou zonde zijn als je bij zo een mooi model een uitstekende motor uit de kap hebt hangen....
 
Dank voor je reactie Martin :yes:,
Wat me daarbij dwars zit is de positie van de carburateur onder de dummy, helaas past de 90 graden TC bocht niet op deze zijwaartse vertraging want dan gaat hij dwars door de pulley:

attachment.php


Zelf maken van een bochtstuk zou nog een optie zijn.

Dit wordt vaker gedaan, wel pijpje meenemen.

a3464704-27-ZG%2038%20CARBURATOR.jpg


Recht omhoog tussen de dummy cilinders zou bij mij vrije ruimte geven.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Weliswaar geen BE2e (een Re8 ), maar wel een schitterende prop:

full


Max.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yes :yes:!
Imposant Max, dank voor de plaat.
De kisten vertonen trouwens een grote gelijkenis.
Die grote schroef voorop maakt het verschil.
Ongeacht of het project doorgang vind of niet heb ik een 28x21" prop besteld bij de heer Schepers.
Deze kan in ieder geval voorlopig als inspiratie aan de wand hangen :D
(ik werd al op mijn vingers getikt dat de SE5a eerst af moest :rolleyes:)

@ Ton, dank voor je mening :D
(verbaast me wel enigszins vanwege je schaal achtergrond maar ik begrijp dat je er gewoon graag een gebouwd ziet bouwen hier op het forum ;))

Elektrisch is het eenvoudiger zo'n grote 4-blads prop te draaien, er zijn legio gearboxes te koop en wellicht kunnen outrunners dit ook al zonder aan.
Dan zou de kist ook een maatje kleiner gebouwd kunnen worden, maar ja ben nou eenmaal gecharmeerd van de TC drive en heb aan de hand daarvan de maat kist bepaald ;)

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Graag gedaan ja klopt als tie er maar komt electro of brandstof maakt mij niet uit, mijn voorkeur weet je.

Enig idee wanneer je gaat beginnen want zit al klaar met een bak met popcorn om de bouw te volgen.


Leuke vdo trouwens en mooie kisten vliegbeeld is trouwens sneller dan ik verwacht had. Ze vliegen veel te snel voor een schaalkist.


Ton
 
Komt vast door die grote prop ;)

Ben bezig met uitdenken/tekenen van de motorophangings constructie voor de zijwaartse motorversie.
Lastig probleem zijn de 2 voorste vaste punten voor de cabane draden.
Het zijframe komt niet verder dan het motorspant vanwege het vliegwiel/magneet schijf dus daar zit geen 'vlees' om iets aan vast te zetten.
Ik ga daar dus niet de afneembare kap voor gebruiken :rolleyes:.
Wellicht een klem om de propas plaatsen om de kabels aan vast te zetten.

Onderliggende motoruitvoering is een stuk eenvoudiger maar ik vind het uitzoeken gewoon leuk werk.

Plaats eerdaags weer wat vordering.

Groeten, Ralf
 
Inmiddels het motorcompartiment voor de zijwaartse reductie uitgewerkt
Rood is het 9mm dikke motorspant.

7b_zpse17b9138.jpg


Ben uitgegaan van 6mm triplex, het is toch een zware unit.
Meer uitsparingen kunnen altijd nog aangebracht worden om het gewicht te verminderen.

7a_zpsa0a1aea7.jpg


Extra supportje om de krachten beter af te voeren.
Motorunit hangt aan 3 bouten, de meest linkse zit erg ongemakkelijk dicht aan de rand :(.
 
Nu met de motorunit gemonteerd

7g_zps8a44573b.jpg


Aan de rode steun aan de voorzijde op de propas komen de kabels voor de afsteuning van de cabane.

Vliegwiel/magneetopnemer zit erg dicht tegen de rand van de kap :mad:

7f_zps7da2012e.jpg


Uitlaat kan mooi een eind de romp in.
 
Het lijkt allemaal best mooi te passen in de kap zo.
(er komt nog een afdek kapje over het middenstuk van de dummy motor zodat de Toni Clark ZG38 reductie niet te zien is)

7c_zps3a4a2232.jpg


Maar hoe verzin je in hemelsnaam een afsteuning voor je dummy cilinders? :mad:

7d_zpsb303bc03.jpg


Bracket past ook niet echt lekker tussen de dummy cilinders..
(omdat de cilinders versprongen zitten t.o.v. elkaar)
En moet eigenlijk nog een beetje lager zitten

7e_zpsbf608048.jpg


Er komt wel weinig buiten de kap, de bougiedop dat is het enige :yes:

Ik ben niet helemaal tevreden met deze opstelling.
Hoewel hij op het eerste gezicht O.K. lijkt zie ik nog teveel problemen met de krappe ruimte tussen het vliegwiel en de kap.
Ook de steun voor de kabels zit me niet lekker zo, deze had ik liever aan het frame dan aan de motor.
Grootste minpunt vind ik de afdekking van de carburateur door de dummy motor.
Ook om een handige bevestiging van de dummy motor te vinden vind ik niet makkelijk.

Conclusie:
Ik ga ook de onderliggende motoropstelling ook maar uitwerken om te kijken hoe dit me bevalt.
Dan maar wat uit de kap hebben hangen :rolleyes:

Ander puntje is wel dat er dan een nieuwe (of gebruikte :-)) ZG38 unit gekocht moet gaan worden in plaats van dat ik de unit uit de SE5a kan gebruiken.
Is toch geen broodje kaas waar je het over hebt.
Of heeft iemand er toevallig nog eentje liggen :rolleyes:?

Groeten, Ralf
 
Onderliggende versie iets verder uitgewerkt

8e_zpsda46b405.jpg


Op de motor de inlaatbocht van de carburateur getekend en de standaard bougiekabel.

9a_zps2331591b.jpg


Plaatjes spreken voor zich

8c_zpsd54fc249.jpg


carb. bocht lijkt binnen de kap te vallen, mocht het nodig zijn kan de hele motor nog iets verdraaid worden om hem vrij te laten lopen van de kap.

8d_zps8a8269dc.jpg


Dit is wat er straks buiten de kap zichtbaar is:

8b_zpsaade7b2e.jpg


Jammer van de bougiekabel, maar verder vind ik het nog wel gaan :D
(en nu er maar eens rustig een weekend over nadenken ;))

Wat denken jullie ervan?
Groeten, Ralf
 
Mogge Ralf,

Moeilijk om de "drive" probleemloos weg te werken maar ja wil je een propeller
aandrijven met de ongeveer de juiste schaal diameter dan is er weinig alternatief..denk ik.
Als ik alle opties van jou zo heb bekeken dan zou ik de laatste overwegen zodat net de cilinder met de bougie onder de kap vandaan komen.
Overal erbij kunnen op het veld is wel zo handig en de dummy motor blijft intact.
Niet overwogen om de uitlaat gas stroom op de originele manier af te voeren?

Gr Ronald
 
Hee Ronald, dank voor je reactie :D
Ben het helemaal met je eens, het is een stuk praktischer.
Als ik de lange uitlaat zou gebruiken kan ik deze omhoog zetten en via een spruitstuk verdelen naar de 2 'schaal' uitlaatpijpen.
Zou dan wel leuk zijn als er iets te zien is van rook, wellicht een smoke aansluiting bij de uitlaat mee bestellen (is optioneel).
Is het mogelijk smoke te doseren?
Ik hoef er niet een 'skywriters' pluim aan maar een beetje pluim zou leuk zijn.
Rook olie verdunnen misschien?

Groeten, Ralf
 
Back
Top