Laser arrow v1

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 16 jan 2020.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die OPS is een beest. Ik heb er eentje gehad in mijn heli. In het middengebied kreeg ik hem nooit fijn afgesteld waar ik dat juist nodig had voor de hoover figuren. Tandje meer gas en hij ging brullen als een malle, trillen deed hij ook prima.
    Alles ging eraan in de helie.
    Op de delta zal hij het prima doen !!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn ervaring met de Arrow is anders.
    Ik had hem verkleind en dunner gemaakt, 3,5cc automotortje erop met een kleine prop met veel spoed en dat ding liep echt heel hard.
    Was het nog een Arrow? de verhoudingen waren als een Arrow.
    De echte grote Arrow heb ik met 11cc K&B met reso uitgeprobeerd, niet vooruit te branden.
    Als zou je er een 10KW electro aandrijving opzetten, het is gewoon een deur die je door de lucht moet drukken.
    Enige voordeel van electro is dan wel dat je een overvierkante prop rond kan slingen, hij zal ietsje efficienter zijn en iets harder kunnen dan een brandstofkist.
    In de speedscene zie je af en toe nog de motortjes van Metkemeijer of een enkle Rossi 100 DF motor maar de topsnelheid ligt dan onder de 400km/u omdat de prop klein moet blijven omdat de motor anders niet meer op kan toeren,
    Bij electro heb je dat probleem niet, die electromotor trekt net zolang door tot ie in de fik staat.
    En wat geluid betreft, die electrokisten maken nog veel meer herrie dan de brandstofkisten.
    Tenminste, de hoogtoerige modellen.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede


    Na deze run de sproeiernaald er uit gehaald bleek er een scheurtje in de o-ring te zitten. Deze vervangen en geen inkakkers meer en rare stationair pruttels.
     
    Beton vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Trek wel het kopje even na . Liefst als hij nog warm is.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    IMG_20200425_191629.jpg

    Paar tankje's verder. Olie wordt al schöner.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    probeer de koffie-filter methode eens.... geeft een veel duidelijker beeld...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    serge pot vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor het beste resultaat: één drup, zo goed mogelijk op één plekje neerleggen (bij voorkeur rechtsstreeks vanaf de uitlaat, één afhangend drupje "aftikken"), en zorgen dat het papier niks raakt waar de olie komt (dus bijvoorbeeld op de rand van een oud koffiekopje leggen, met de drup in het midden), en dan in de oven op plm 70~80 graden. Temperatuur is niet kritiek, maar gewoon niet te heet en niet te lauw.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik heb dus een vergelijk gedaan.
    Nu ken ik eigenlijk alleen bruine koffiefilters.
    1 druppel op koffie filter en 1 druppel op printpapier.
    De bruine koffie filters zijn mij te onduidelijk.
    IMG_20200426_075652.jpg

    Beiden hebben 1 nacht de tijd gehad.
    Nu begrijp ik dat als machinist zijnde op een schip dat je 1 nacht te lang vindt. Of ik moet op jacht naar witte filters.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bruine koffie filters en wit wc papier. ;)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik ook precies dezelfde koffiefilters als jij (ik knip ze echter wel in ronde schijfjes zonder die ribbeltjes, en gebruik een enkele laag). Heb je ze in de oven gehad? Dan ben je met een kwartiertje klaar.
    Als machinist zijnde heb je geleerd waar je naar moet kijken. Ook op de foto die jij post, is in mijn optiek het koffiefilter duidelijker: De vlek is rond, geeft een wat makkelijker te "lezen" verhaal

    Ik zie op het witte papier een raar gevormde vlek, met een donker stuk aan een kant, en daar kan ik niet zo veel mee.
    Op het koffiefilter zie ik een donkere kern met een wat lichtere rand en daaromheen een tamelijk scherp omlijnde cirkel.
    Die donkere kern is roetigheid en verbrandingsvuil, die scherpe lijn is min of meer het inloop-vuil

    Die kun je op het witte papier ook zien, maar op het witte papier heb ik vanwege de onregelmatige verdeling geen enkel idee over hoeveel of wat, en twee verschillende tests achter elkaar laten hierdoor slecht zien wat de progressie is.
    Dat zie je bij de koffiefilters veel duidelijker. (geef me even een uurtje en ik plak er een foto vanaf mijn laptop in, want ik zit nu achter een ander werkstation).

    In het gewone papier vloeit de olie veel moeilijker, dus loopt het er deels "overheen", in het filterpapier trekt de olie door het papier inplaats van er overhen, en in feite is zo'n filterpapiertje een heel primitieve vorm van chromatografie (zoek maar op, "gas chromatograaf")

    Edit: daar komt de foto dan eindelijk:
    vlektest 1-5-10.jpg
    Want je hier ziet zijn druppeltests van de eerste, 5e en 10e run van mijn radial, en de oliesamples zijn genomen vanuit de carterdrain.
    Omdat alle tests op dezelfde manier uitgevoerd zijn heb je een mooi consistent beeld, en vallen veranderingen veel beter op.
    Je ziet hier twee dingen op (eigenlijk drie).
    De eerste vlek heeft een heel donkere kern en een scherpe omlijning. Dat is vrijwel allemaal slijpsel, en de motor is brandnieuw, dus er is weinig tot geen "verbrandingsvuil" (roet).
    De tweede vlek zie je dat de scherpe omlijning er nog steeds is, maar veel minder prominent aanwezig, wat er op duidt dat dat slijpsel veel minder aan het worden is. het "donker" is wat vager, maar vloeit veel meer uit. Dat is het roet, en dat duidt op dat de zuigerveren nog lang niet goed afdichten.
    Derde cirkel is de scherpe omlijning vrijwel verdwenen, wat aangeeft dat het slijpsel eigenlijk nauwelijks meer aanwezig is, en het donker is veel minder diep, dus de zuigerveren dichten veel beter af.
    Ik noem nu die twee dingen, terwijl ik zei dat er eigenlijk drie dingen te zien waren, het derde is dat er gewoon in zijn algemeenheid "veel minder" in zo'n druppel olie zit, en dat wijst op een beter mengsel, want naarmate het inlopen vordert kan de motor ook wat armer afgesteld worden.

    Wat je ook vrij duidelijk ziet, is dat de buitenste cirkel (de "schone olie" in de eerste test lichter is dan in de laatste, en dat vertelt je dat in de laatste test het vuil dusdanig klein begint te worden dat het haast niet meer van de olie te scheiden valt, en dat is ook een teken dat het inlopen min of meer ten einde is. Dat is, zeg maar, de "normale slijtage".

    Zou ik deze tests met gewoon printerpapier, of een oude enveloppe gedaan hebben, dan had ik onregelmatige vlekken gehad, waar geen duidelijk verloop uit te halen valt.

    Ik heb deze tests (in totaal 15 als ik me goed herinner) op vaste intervallen gedaan, iedere keer als er een tankje leeg was, en het sample was gewoon een druppeltje olie uit de carterontluchtingsslang.
    Direct na de testrun in de oven, binnen 15 minuten een duidelijk resultaat.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Duidelijk en helder Bert. Weer wat wijzer.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dit moet beter zijn zo
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een bruikbare. Op zichzelf stand kun je er niet veel mee, maar als je na ieder tankje (of na iedere twee tankjes, als het maar een min of meer vast interval is) zo'n testje doet, krijg je al snel een vrij goed inzicht in wat er gebeurt.

    TIP: als je (v)echtgenote er niet van gediend is dat je "die stinkerij" in de oven doet: een heel goed alternatief is om drie dikke munten op het warmhoudplaatje van het koffiezet apparaat te leggen, en het schijfje papier op die muntjes. Muntjes zo ver uit elkaar schuiven dat de olievlek de muntjes niet raakt, en het papiertje het warmhoudplaatje niet raakt.

    Zo deden we deze test altijd aan boord, op het koffiezet-apparaat.
    De oorsprong van de test is het bepalen van de compatibiliteit van stookolie, maar omdat die test ook niet meer is dan een test op "onmengbare stoffen" werkt hij hier dus ook goed voor. Hij is dus ontworpen om snel en trefzeker te zijn.

    PS: als je nu een paar van deze tests doet en je ziet weinig verschil, dan moet je niet denken dat de test niet werkt: je motor heeft al meerdere tankjes gelopen, en de grootste verschillen zitten nu eenmaal in de eerste tankjes. Zeker bij ABC motoren, waar geen zuigerveer is die er meerdere uren over doet om goed in te lopen.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe loopt ie ondertussen? Al ingevlogen?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Veld is dicht en in de wei met hoog gras landen met hoge snelheid is niet zo prettig.
    Morgen gaan er weer een paar tankjes door.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom zou je met hoge snelheid landen? Delta's kun je bijna tot in het oneindige uithongeren, zeker als je dat een beetje laag boven de grond doet.
    Dan is de eindsnelheid vlak voor touchdown soms nog geen 20 km/u meer.

    Ik ga voor de X1200, zodra die vliegklaar is, en als ons veld dan nog niet open is, JUIST het hoogste gras zoeken wat ik vinden kan om in te landen... Gelukkig kunnen de wieltjes naar binnen...

    IMG_20190613_140501.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina