Laser engines

Vandaag mijn Laser360V ontvangen en de handleiding door gelezen, vervolgens hier op het forum nog even gezocht op eventuele info.
Wat blijkt op onze forum is weinig over laser motoren terug te vinden.
Deze post wil ik dan ook voor starten voor algemene vragen over de Laser motoren.
Alle ervaringen zijn dan ook van harte welkom,


Als eerste wat me opvalt is dat er geen gloei pluggen bij geleverd worden.
1st vraag luistert nauw wel plug word gebruikt?

Aan brandstof word geen bijzondere eisen gesteld,
2de vraag wat is jullie ervaring hier in?

3de
Wat voor onderhoud moet er aan de motor worden gedaan?

4de
Bij het starten heb je dus 2 gloei pluggen , heb je daar ook twee aparte batterijen voor nodig , wat is de makkelijkste / betrouwbaarste oplossing?

Alle andere tips / adviezen zijn uiteraard van harte welkom
 
Vandaag mijn Laser360V ontvangen en de handleiding door gelezen, vervolgens hier op het forum nog even gezocht op eventuele info.
Wat blijkt op onze forum is weinig over laser motoren terug te vinden.
Deze post wil ik dan ook voor starten voor algemene vragen over de Laser motoren.
Alle ervaringen zijn dan ook van harte welkom,


Als eerste wat me opvalt is dat er geen gloei pluggen bij geleverd worden.
1st vraag luistert nauw wel plug word gebruikt?
Aan brandstof word geen bijzondere eisen gesteld,
2de vraag wat is jullie ervaring hier in?
3deWat voor onderhoud moet er aan de motor worden gedaan?
4de Bij het starten heb je dus 2 gloei pluggen , heb je daar ook twee aparte batterijen voor nodig , wat is de makkelijkste / betrouwbaarste oplossing?
Alle andere tips / adviezen zijn uiteraard van harte welkom

1 gewoon de os f plug gebruiken loopt hier perfect op

2 15 % goede synt. olie b.v. arosafe en verder niets

3 eigenlijk niets alleen zo nu en dan klepspeling controleren

4 niet nodig wat voor de 1 cil goed is kan makkelijk , tegelijk aansluiten

ik heb enkele lasers , lopen gewoon goed en zijn betrouwbaar :cool:

gr. jacques
 
Als eerste wat me opvalt is dat er geen gloei pluggen bij geleverd worden.
1st vraag luistert nauw wel plug word gebruikt?
Heb de OS-F en Saito SS gebruikt. Beide even goed

Aan brandstof word geen bijzondere eisen gesteld,
2de vraag wat is jullie ervaring hier in?
Gebruikte 14% Aerosave en 10% nitro. Met meer nitro wordt de afstelling wat minder kritisch. Het topvermogen wordt daardoor wat constanter. Gebruikte een laser 200-V in mijn 1e jaar F3A-C

3de
Wat voor onderhoud moet er aan de motor worden gedaan?
Goed doorgewarmd uit zetten door de brandstof toevoer te stoppen en dan meteen er een aantal cc aerosave via de ontluchting in te spuiten, was mijn procedure.

Bij het starten heb je dus 2 gloei pluggen , heb je daar ook twee aparte batterijen voor nodig , wat is de makkelijkste / betrouwbaarste oplossing?

Alle andere tips / adviezen zijn uiteraard van harte welkom

Ik startte met een enkele plug door eerst te starten op 1 cylinder en daarna de knijper los te nemen en deze even tgen de 2e aan te houden.

Zorg voordat je voor de eerste keer gaat starten dat je voldoende olie extra ingebracht hebt die ook in de kleppendeksel-ruimte terecht is gekomen.
 
Hans; had jij na 1 seizoen vliegen niet een vastloper o.i.d. met de V-twin?
 
Met het klepstellen is er een scherfje van de stelschroef (klep) afgesprongen. Ik hoorde wel 'knap' maar kon nergens meer wat vinden en ging er maar van uit dat het weggesprongen was. Uiteindelijk bleek het toch denk ik in de motor gebleven te zijn waardoor het steeds even tussen de zuigerstang en het huis terecht is gekomen en wat aan schraapwerk heeft verricht.

Uiteindelijk wel een gebruiksfout door met en te klein schroevendraaiertje te veel kracht te zetten op iets wat te vast zat en goed gehard was.
 
Laatst bewerkt:
Mao, Laser heeft een goede website waar je op al je vragen het antwoord kunt vinden. Kijk bijvoorbeeld eens HIER. In dit (Engelse) stukje staat het antwoord op elke vraag die je gesteld hebt.
Mijn ervaring is beperkt tot één 61 model. Het is een motor van de tweede of derde productie serie en draait dus al een poosje. De laatste jaren heeft hij niet meer gelopen, het model is gecrashed en ik heb hem nog steeds niet gerepareerd.
De motor start makkelijk, loopt heel betrouwbaar ook zonder nitro. Het vermogen is in orde maar de moderne 4 takt motoren leveren meer!
De 61 motor wordt niet meer gemaakt, de 70 is nu de kleinste. Over alle Laser motoren hoor je veel goede dingen.
 
ik heb ook n laser volgens jan hermkens is dat n 61 of 62 type die met de supertigre carburatuur ik moet hem nog testen ik ben zeer benieuwt hoe deze draait het is voormij mn eerste laser .


mvgr johan snijders
 
Een vraagje voor de Laser experts:

De hoogte tot cilinder van 100mm (Info website laser) voor de Laser 200 V-twin, is dat hoogte 1 of hoogte 2 op de foto?

full


Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien dat bij de 100 en 200 hetzelfde is, lijkt jouw pijl 2 aannemelijk.
Ik heb hem overigens en kan vanavond nameten.
 
Dat idee had ik ook al Hans, maar ik wil het graag zeker weten voor ik tot e.v.t. aanschaf over ga. Ben nu nog een beetje aan het dubben.

Alvast bedankt :thumbsup:
 
Aangezien dat bij de 100 en 200 hetzelfde is, lijkt jouw pijl 2 aannemelijk.
Ik heb hem overigens en kan vanavond nameten.

Klopt, pijl 2
Heb hem ook thuis en kan evt. ook andere maten aan je doorgeven indien nodig

Dat idee had ik ook al Hans, maar ik wil het graag zeker weten voor ik tot e.v.t. aanschaf over ga. Ben nu nog een beetje aan het dubben.

Laat ons niet langer in spanning Teus, voor welke kist is deze bedoeld? :D
EIII?
(dacht trouwens dat je meer de benzine kant uitging?, maar ja het geluid van de 200V is hard to beat :D)


Groeten, Ralf
 
vraagje

hallo even een vraagje i.v.m

eventueel toekomstige aanschaf van een laser product.

ik ben bezig met een fokker s.11 te bouwen
spanwijdte is 202 cm
lengte is 185 cm
vliegklaar gewicht 7a8 kilo

de kist is vroeger gemaakt voor een zenoah zg 23
er heeft er ook een gevlogen met een laser 200/240 v-twin
Ik zit zelf te denken aan een laser 150 of 180.

Is dit een goede keuze graag jullie reactie hierop
met vriendelijke groet pascal.
 
Hoi Pascal,

Als je kijkt naar de props die de verschillende motoren ronddraaien die je nu zo opnoem waar deze kist al bewezen mee gevlogen heeft (18x8, 18x6) dan kom je toch al gauw op de 180. Maar helemaal mooi zou zijn de 200v, ook qua inbouw denk ik. Maar ja, die is ook weer een 100Gbp duurder.

Blijft altijd lastig deze keuze. Wat je misschien in het achterhoofd kan houden is dat je beter iets "over" kan hebben qua motorisering dan "net genoeg" bij een schaalmodel.

Succes.

Gr. Teus
 
Tijd om dit topic nieuw leven in te blazen! Een clublid bracht me op de hoogte van Laser motoren, en na struinen op het internet besloten dat een Laser 150 ideaal is voor de 1m60 P-47 ARF van Top Flite.
Afgelopen vrijdag kon ik bij de mannen van AGC (fabrikant van Laser) de motor ophalen nabij Londen waar ik nabij was. Klein bedrijfje, ze doen de Laser motoren "erbij". Prachtig mooi ding!

Zodra het weer het toelaat (en de P-47 af is) zal ik de ervaringen hier delen.

Vanavond alvast de motor gemonteerd, en hij past volledig in de cowl.
2y3y7y2u.jpg
 
Mooi dat je dit draadje weer leven ingeblazen hebt. Hier mijn nieuwe Laser 200v tin, ingebouwd in een ESM FW-190 met 1.80m spanwijdte. Ik wacht nog op mooi weer voor de eerste vlucht, loopt als een naaimachientje!

Volkert
 
Back
Top