Laser engines

VAN DE SAITO SITE :
clearpixel.gif
clearpixel.gif

Starting a New Engine for the First Time
The starting method outlined below uses an electric starter. There are other hand starting methods that work, but I prefer to use an electric starter. For the 150 and 180 engines it is best to use a strong starter like the Sullivan Dynatron model; this starter works well with a 12 volt battery but can also handle up to 24 volts.

VAN OS:
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]The FS-120S3 is not fitted with manual choke controls, as they
are intended for use with an electric starter only.
A high-torque electric starter not only makes starting the engine
much easier, it dispenses with the need for a choke valve by
turning the engine over fast enough to cause the fuel pump to
prime the cylinder automatically.
Starting procedure is as follows:
[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]VAN LASER:[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Make sure the plugs are disconnected during priming and before running at full power. If the carburettor is accessible it can be primed by blocking the inlet with a finger and turning the engine over a few times. If the inlet is not accessible open the throttle fully and spin the engine over with an electric starter to prime the engine. The throttle should then be set to idle position and the glow plug connected for starting. If the carburettor is inaccessible fuel can be forced into the carburettor by blowing into the open vent of the tank using a piece of fuel tubing.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]WANEER ER GEEN CHOKEKLEP IS, GEBRUIKJE EEN STARTER, WANEER ER WEL EEN CHOKEKLEP IS, KUN JE HET MET DE HAND DOEN, MAAR EN STARTER HEEFT DE VOORKEUR, MITS JE CONTROLEERD DAT ER GEEN HYDROLOCK VOORKOMT.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

Jeroen, vanwaar jou aversie tegen de startmotor?
Als men net zoals full size eerst zorgt dat alle cylinders een compressieslag gemaakt hebben, dan ik het risico toch nihil?

Zoals gewoonlijk is kennis macht, er zullen altijd personen zijn die binnen twee minuten een motor naar z'n moer kunnen helpen....daar val jij toch niet onder?

Ik start ook liever met de hand, maar als het effe niet anders kan, of het torretje moet even op andere gedachten gebracht worden, dan heb ik hem in twee tellen bij de hand. En als de motor dan al goed geprimed was omdat ik handmatige pogingen ondernam hoef je hem maar aan te raken en hij loopt.

Ik heb een 4 takt aan puin zien gaan met een startmotor
staat i te rijk en vergeet je na te kijken of i wel rond gaat sla je zo de boel stuk
mijn os 15cc 4 takt heb ik vorig ingelopen
aanzuigen en 1 slag en hij liep
startmotor gebruik ik bij oude motoren wel is maar als het zonder gaat dan zonder

Misschien is er sprake van een misverstand. Ik heb zelf een hekel aan mensen die met een startmotor een motor lijken te mollen ipv starten.

Iets anders is denk ik zoals beschreven dat je een startmotor gebruikt om de motor te primen of bijv voor je veiligheid. Denk aan een YS-160 die echt gemeen kan terugslaan.

Ik start eigenlijk alles met de hand maar als er geen peut in de cilinder zit wordt het lastig.

Kan het trouwens kwaad als je maar een van de twee cilinders primed voor het starten? Zou denken als hij eenmaal loopt de 2e cilinder ook al snel meeloopt.

Volkert

de tweede komt dan inderdaad vlot mee,

een groter probleem is het als hij op de kop of op de zij hangt, en je choked hem, als de onderste cilinder dan iets te nat is, staat je gloeiplug vol, en deze werkt dan niet, als hij dan loopt op de bovenste cilinder, dan blijft hij de plug nat slaan, en komt hij er niet bij.

dan is het zaak om hem uit te zetten, even een sec of 15 te laten gloeien en dan nogmaals starten..

dit komt ook veel voor bij de saito twin/boxer motoren.

door de bank genomen zijn 4t motoren goed te choken en ook perfect met de hand aan te slaan zoals door J.Weel beschreven, tegen de compressie aan meppen na het choken. (doe ik uiteraard veel liever dan een starter te gebruiken.)

uitzonderingen daarop zijn motoren die geen choke klep hebben en/of geen druk aansluiting.

deze zuigen gewoon weg niet genoeg brandstof aan met de hand. en zoals geschreven, moet je die met een starter, starten.

word ook geadviseerd door de fabrikant, sterker nog er staat gewoon bij dat deze motoren gebouwd zijn om met een starter te starten.

een saito 300 sla ik ook met de hand aan, met zoals een os 120 surpass, maar een laser v-twin of een os 120 S3 en een os gemini, (zonder choke) krijg je niet aan de loop zonder starter, tenzij je graag een half uurtje staat te slaan tegen je prop.

Met alle respect, ik vind het maar een beetje onzin dat verhaal over dat een motor met een elektrische starter starten slecht is voor de motor (4-takt).

Allereerst zit er meestal geen elektrische starter op onze modelmotoren vanwege het gewicht, en niets anders.

Ten tweede zijn de meeste 4 takt motoren op de wereld voorzien van een elektrische start. Dat is omdat het draaien aan een slinger zo'n lamme arm geeft :rolleyes: Als een 4 takter echt niet tegen elektrisch starten kon.......

Ten derde kan ik vaak erg slecht bij de carburateur omdat deze achter de cowl zit! Kan ik er wel bij dan zit er geen prop op de motor.

Ten vierde zal vrijwel iedereen eerst de prop met de hand ronddraaien voordat hij gaat gloeien, cq starten. Hydrolock zal dan ook niet vaak voorkomen. Heb je die wel, dan moet je wel heel erg lomp met een hele dikke starter in de weer om de boel stuk te draaien. Meestal zal dan echt eerst je spinner sneuvelen.

Ten vijfde, met een elektrische starter is het veilig starten voor de vingers, dit in tegenstelling tot met de hand methode waarbij sommigen door overmoedigheid geen rubber vinger of chickenstick gebruiken.

Ik heb zelf nog nooit een motor zien sneuvelen door een elektrische starter.
Motortjes gaan wel eens kapot maar als er een elektrische starter gebruikt wordt die dan ook gelijk de schuld te geven....... De ANWB ziet je al aankomen; Tsja de auto doet het niet meer..... (start ik echt dagelijks elektrisch hoor)

Evengoed, met de hand starten is soms ook wel sneller hè, moet je wat minder zooi pakken, als hij dan toch meteen aanslaat.

Naja, voor wat t waard is.:turn-l:

Maarehhh, nu weer on-topic

Laser engines, tsja heb ik er nog geen van maar ze zien er wel erg goed uit! :cool:

Hey Frank, ben het met je eens hoor, dat ten eerste.
Ik denk dat Jeroen eigenlijk wil zeggen dat er altijd horken rondlopen die je niets in handen kunt geven zonder dat ze het naar zijn moer helpen, ik hoop alleen dat hij zichzelf daar niet onder schaart want dat zou vreemd zijn.

Over "met de hand starten" Ik heb ooit een Caterpillar gerestaureerd die een 4.1L motor had zonder startmotor. Echter met een beetje primen, juiste choke instelling en feeling hoefde je maar 1 cylinder door de compressie te jassen en dan liep hij. Was een Twenty-Two, sindsdien ben ik besmet met dat geel.
Toegegeven, het vereiste een flinke duw maar een lamme arm heb ik daarbij nooit opgelopen. Voordat alles uiteindelijk optimaal stond had ik een busje ether en dan hoefde je er ook maar naar te wijzen om reactie te krijgen.
Deze heren doen het net anders, maar let op de "High-five" als hij loopt, ik krijg weer kippenvel, ken dat gevoel precies! Zeker weten dat het na die eerste keer veel makkelijker ging. Het hendeltje op de radiator waar ze af en toe aan trekken is de choke. Deze machines zijn van voor de oorlog.
[media=youtube]XIxEeYxuwmI[/media]
Deze is beter afgesteld:
[media=youtube]9b1V-lAmja0[/media]
Dat er meer mensen zijn die er een warm gevoel bij krijgen:
[media=youtube]p_Jh8kSjWuE[/media]
Elke 4takt is veilig met de hand te starten, als prime en choke dat toelaat natuurlijk.
Ook zonder chickenstick en rubber vinger! Rara politiepet maar het is echt waar.

Wat ik NIET doe is mijn wijsvinger achter het scherpe blad steken en dan tegen de compressie aanduwen, dat is oliedom! Met duim en wijsvinger aan de voorkant van de prop krijg je met een snelle flip TEGEN de compressie de meeste 4takjes aan de gang....mits etc etc etc.....Prime & Choke.
Een goede 2 takt laat zich zelfs verleiden om zo aan te springen.
En ja, ik verdien met mij fikken mijn boterham, ik wil ze niet kwijt.

Maar nogmaals, ben het met je eens dat schade zuiver door elektrisch starten BS is.
(stierenpoep)
Al schiet mij wel te binnen dat oude motoren met glijlagers (LA serie) wel afdrukken op de achterplaat kunnen krijgen van elektrisch starten. Maar voordat de schade daar zo groot is dat door schaafsel de boel om zeep is kom ik weer uit bij diezelfde hork, ik kan het ook niet helpen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed verwoord Rob. Zelf ben ik denk ik het hele spectrum doorgegaan van niet weten wat ik eigenlijk doe naar in elk geval een redelijk idee ervan hebben.

Het kost simpelweg tijd om de stap te maken van de luxe van sleutel omdraaien en het loopt naar aanvoelen en begrijpen wat er in zo'n simpel RC motortje gebeurt.

Betreft de Laser kan ik alleen maar zeggen dat hij heel simpel aanslaat op het moment dat er brandstof in zit.

Ben benieuwd of er nog meer Laser eigenaren zijn. Ik vind het een prachtige motor om te zien en ben heel benieuwd hoe het straks vliegt.

Volkert

ik heb zelf gelukkig nog nooit een motor gemold door stom gebruik
dat er nu door fabrikanten aangeraden word een startmotor te gebruiken
was voor mij nieuwe informatie
en zo blijf je leren al vlieg je al 20 jaar

Volgens mij wordt dat bij Saito/OS ook gedreven door de Amerikaanse markt. Als iemand zijn hand tussen de prop krijgt, hebben zij tenminste geen claim aan de broek.

Betreffende de Laser denk ik dat het wel handig is, als je niet bij de carb kan om deze even dicht te houden.

Volkert

dat is nog nooit anders geweest, maar niemand leest de beschrijving ooit, de meesten komen op het veld waar ze verteld word hoe het moet, en dat neemt men dan voor waarheid aan..

dat is het zelfde als zeggen dat je een benzine motor met minerale olie in moet laten lopen, en niet met synthetische.

staat in elke beschrijving van alle merken, maar als je dat zegt, word je ook voor idioot uitgemaakt...terwijl het volledig logisch is.

Back