Laser engines

Zoals je ziet gebruik ik een on-board glow, hiermee zit ik niet met een losse accu tijdens starten.

Motor start heel eenvoudig, als je eenmaal brandstof in de cilinder hebt. Dit is niet zo eenvoudig. Nu kan ik nog mijn vinger op de inlaat doen, straks met kap erop niet meer. Advies gevraagd aan Jan Hermkens, hij werkt via een soort spateltje welke hij door een klein gaatje in de motorkap steekt waarmee de inlaat afgedicht wordt. Verbaast mij eigenlijk dat hier geen andere oplossing voor is?

Volkert

ik vind het apart dat de v2 2 carbetareurs heefd
dit is erg lastig met singroon afstellen wat erg belangerijk is

het synchroon stellen valt op zich nog wel mee, ik heb een v twin gehad, met de supertigre carb's, en op zich is het wel goed te doen, mits je er een oor voor hebt.

wat ook wil helpe is een temp meter (infra rood) om beide cilinders te controleren, als er dan 1 te arm loopt, komt dat naar boven middels de temperatuur van die cilinder.

Mooi, zo'n twin!

De meegeleverde uitlaat is mooi compact, maar er zit geen nippel op om druk ge houden (vanuit de tank). Weet iemand hier een oplossing voor?

hallo,
even een maitje naar laser engines,met de specs van je kist.
krijg je antwoord op al je vragen.;)

groet,Paul.

hallo even een vraagje i.v.m

eventueel toekomstige aanschaf van een laser product.

ik ben bezig met een fokker s.11 te bouwen
spanwijdte is 202 cm
lengte is 185 cm
vliegklaar gewicht 7a8 kilo

de kist is vroeger gemaakt voor een zenoah zg 23
er heeft er ook een gevlogen met een laser 200/240 v-twin
Ik zit zelf te denken aan een laser 150 of 180.

Is dit een goede keuze graag jullie reactie hierop
met vriendelijke groet pascal.

laser motoren gebruiken geen druk aansluiting...

Inderdaad, geen overdruk, vandaar ook dat primen van de motor lastig is. Anders houd je gewoon je vinger op de uitlaat en draaien maar.

Afstellen vond ik in elk geval geen enkel probleem en lijkt ook niet kritisch te zijn. Motor heeft al gelopen als je hem krijgt dus afstelling klopt al min of meer.

Volkert

De laser heeft veel baat bij een start motor.. aangezien hij niet te choken is, net zoals de os supercharger.

Let wel als hij goed met de hand start is het niet nodig maar als de tank wat lager ligt..

En omdat je hem niet choked heb je ook geen last van verzuipen.

Normaliter start ik met een electrische startmotor, maar de P-47 waar de Laser op zit, heeft natuurlijk geen grote spinner. Nouja, een kleintje dan, maar dat lijkt me niet handig, toch? Of kan dat alsnog bij zo'n kleine spinner?

Jan doet dat vooral voor de veiligheid, zo schreef hij mij.

Als de Laser overigens goed geprimed is, heeft hij maar weinig nodig om te starten.

Volkert

dat niet allen, maar de laser en de supercharger, moet je met een startmotor starten, aangezien ze geen choke klep hebben. nog een druk aansluiting

omdat je ze niet kan choken. kun je ze ook niet verzuipen. en zal je dus ook geen fuel lock krijgen, het is dus risicoloos om deze meteen startmotor te starten.

tenzij je graag de vinger in de carb steekt om ze te choken, maar over het algemeen kun je hier niet bij komen...

uit de manual van laser engines:
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Make sure the plugs are disconnected during priming and before running at full power. If the carburettor is accessible it can be primed by blocking the inlet with a finger and turning the engine over a few times. If the inlet is not accessible open the throttle fully and spin the engine over with an electric starter to prime the engine. The throttle should then be set to idle position and the glow plug connected for starting. If the carburettor is inaccessible fuel can be forced into the carburettor by blowing into the open vent of the tank using a piece of fuel tubing.

uit de manual van os engines:

The FS-120S3 is not fitted with manual choke controls, as they
are intended for use with an electric starter only.
A high-torque electric starter not only makes starting the engine
much easier, it dispenses with the need for a choke valve by
turning the engine over fast enough to cause the fuel pump to
prime the cylinder automatically.
Starting procedure is as follows:

[/FONT]

ik ben geen fan van een starmotor op eenm 4 takt

En ik durf een viertakt niet zonder een startmotor te starten.
Die apparaten slaan gemeen terug als je ze met de hand start.
Ik heb zowel Saito als O.S.Max Surpas viertakten gehad, en met de startmotor vind ik het veiligst.
Tweetakt motoren heb ik eigenlijk wel altijd met de hand gestart.

een 4 takt start je met de hand tegen de draairichting in
je zuigt eerst brandstof aan tot i swaar door de comprecie gaat
en dan sla je hem tegen de raairinchting in de motor slaat dan terug maar wel de goede kant op
en loopt
zonder ook maar enig gevaar voor de vingers

dat kan inderdaa Jeroen,

maar een laser word vaak in schaal kisten gebruikt, en over het algemeen maak je daar geen gaten in tergrote van je vinger, en dat dan ook nog 2 keer. laat staan dat je er een fles bandstof in kiept,

ik ben het zeker met je eens dat de start procedure zoals jij beschrijft de beste metode is als je kan choken, ik doe het ook op die manier, maar dat neemt niet weg dat een startmotor vaak de juiste oplossing is.

als je mijn eerdere post leest, dan lees je ook dat het door beide fabrikanten zo word voor geschreven, sterker nog het word geadviseerd om een startmotor te gebruiken.

maar misschien hebben zij het helemaal mis, en zijn ze al meer dan 40 jaar in de war..

Back