Maiden flight
Vanochtend werd ik er door mijn vrouw op geatendeerd dat er erg weinig wind was. Ik moet zeggen dat is een goede motivatie om het bed uit te springen

Even op de windkaart gekeken en het zag er inderdaad zeer veelbelovend uit. Gelukkig had ik de Lipo vol geladen klaar liggen. Even later zat ik samen met mijn zoon Lucas in de auto op weg naar de noordoever van het Oostvoornse meer. Daar aangekomen bleek het water spiegelglad , perfect!
Nadat de Goose in elkaar was gezet alle roeruitslagen nogmaal gecontroleerd en vervolgens heb ik het model in het water gezet.
Deze keer maar niet het water ingereden doordat er allemaal begroeisel aan de waterkant lag en dit weleens in het landingsgestel kon blijven hangen met alle gevolgen van dien.
Lucas zat klaar om foto's te maken , het model lag er klaar voor dus geen reden meer om te wachten.
Langzaam het model snelheid laten maken en kijken of het goed op step wilde komen (
dit kan op spiegelglad water wel eens lastig zijn) maar dit ging goed. Het geventileerde step systeem lijkt te werken.
Nadat het model op step was gekomen maakte hij rap meer snelheid. De contra roterende props laten het model perfect rechtuit gaan zonder tegensturen. Even later koos de Goose het luchtruim! ze vloog!
Nadat het model op hoogte was gekomen werd de eerste bocht ingezet , alleen met aileron en niet met aileron en rudder zoals het hoort maar dit zal wel door de zenuwen komen. Nadat ik wat had rondgevlogen besloot ik het aanvliegen eens te proberen.
Dit ging goed , je merkt goed dat het model veel minder snel afremd dan mijn empire vliegboot. Alles zag er goed uit dus besloot ik het model maar meteen te landen. Voor een eerste landing met een nieuw model ging dat best goed! zo . . .weer adem halen

wat een geweldig gevoel dat hij vliegt!
Het vermogen van de twee G10 810kv buitenlopers op een 3s5800mAh is voldoende. Ik had nog geen vol gas bij het loskomen. Het zwaarte punt had ik iets verder naar voren dan dat ik had berekend en dit bleek een goede keuze. Nadat ik de eerste bocht had gemaakt en rechtuit vloog moest er iets ''down'' getrimd worden. Voor de rest was er rudder en aileron geen trim nodig.
Ondankt het gewicht van 4,8kg vliegd het model toch lekker rustig. Ik heb tijdens de gehele vlucht de flaps niet gebruikt. Als ik wat meer gewend ben aan het model denk ik dat het mooi langzaam schaal kan vliegen. Wat wel leuk is aan een vliegboot met wat meer gewicht is dat het starten en landen er wat meer spectaculair uitziet. Het model verplaatst immers veel meer water.
Hieronder de foto's en natuurlijk een filmpje gemaakt met de mobius op mijn pet.
Mvg,
Bart
Video :
Ik hoop snel de 2e vlucht te kunnen maken en weer een mooi filmpje te plaatsen.