Last down contest 3.40

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door mvdkuijl, 28 sep 2014.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dan zou je eens goed naar de kleine inbusboutjes moeten kijken waarmee de as klem zit in de bel. Als de as slipt/draait ten opzichte van de bel geeft dat een afschuwelijk geluid.
     
  2. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Arjan, bedankt voor de tip. Klinkt aannemelijk, inbusboutjes zaten in dit geval goed vast.
    Ben er inmiddels wel achtergekomen wat het was.
    De lager in de bel zit in een aluminium schaaltje, deze is uitgelubbert en ingescheurd. Hierdoor zit aan een kant speling op de as.
    Motor komt uit een sportkistje, ik zal er denk ik wel een keer de prop in het gras hebben geramd...
     
  3. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Ik moest de 4x5mm staafjes die de vleugel delen recht houden, nog kopen. Ik heb nu alles en het hoogteroer is al aangesloten... Zal met 30m per avond wel ff duren...
     
  4. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Goede avond vliegbroeders.

    We zijn er uit, en hoe.
    De himax3526 is ver beneden peil voor de Last Down Contest.
    Vandaag verschillende propellers gebruikt en verschillende motor standen in de timer.
    Staufenbiel had als opmerking dat de timing verkeerd stond. Leek me al sterk.
    Maandag maar even naar Hamburg bellen
    En mijn ongenoegen laten blijken.
     
  5. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Gisteren maiden gehad. Zwaartepunt 7.5cm. Trekt op de grond 45A. Zweeft goed, erg tevreden.
    Ik had bij het 'opstarten' Van de motor vaak dat hij de timing kwijt was. (VTX 60). Spelen met de timing leek niets uit te maken maar er is ook een setting 'taktfrequenz'. Deze heb ik van 8khz naar 12khz gezet. Volgens het boekje moet dat voor motoren met een lage impedantie... Of dat voor de 3526 geld weet ik niet maar samen met een timing van 15-30 lijkt het nu goed te doen. Vandaag verder testen....
     
  6. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    O ja, 4S met de standaard propeller die ze voor 4S aanraden... En een zippy compact 35C 4500mAh accu. Geen prophangen natuurlijk maar meer dan voldoende voor een zwever.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoe dat zo....? Vermogen en kv zijn prima voor dit model.
    Wat ik me wel afvroeg, jouw zwever weegt 4,3kg las ik. Dat is wel héél erg veel aangezien het leeggewicht 2800 gram is. Is dat een tikfout?
     
  8. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Gisteren meting gedaan met verschillende propellors en timing instellingen van de regelaar.

    Marcel had de timing op 30 graden staan, stroom met de 14x9 bij 3s lag op 59A ca. 5500 rpm
    Vervolgens de timing op 8 graden gezet ca. 53 A bij 3s, toerental ca. 5200 rpm.

    teruggegaan naar prop 12,5 x 6,5 meting opnieuw gedaan; 30 graden 35 A bij 8 graden was dit gezakt naar 33 A. toerental lag bij 5500 resp 5200 rpm.

    Uiteindelijk is Marcel gaan vliegen met een prop 13,5 x 6,5 waarmee het toestel goed de lucht in wordt getrokken. Hiermee hebben wij nog geen metingen gedaan (het was tenslotte prachtig vliegweer en we wilden uiteraard vliegen!)

    Belangrijk bij dit verhaal is natuurlijk ook de verwachting van het stijgvermogen. Als je gewend bent om een toestel recht de lucht in te trekken, ga je deze motor/regelaar combinatie overbelasten. Met de 12,5 x 6,5 is de stijgvlucht van het toestel redelijk te noemen. Het forse gewicht in combinatie met deze set-up is niet de beste keuze.
    Een andere motor is aan te bevelen, ik heb gelezen dat een Dymond HQ 3650 als alternatief is gebruikt met een 12x6,5 prop op 4s.

    @ Arjen, het gewicht is inderdaad 4,3 Kg. Uit een ander testbericht Helirookie: Last Down Contest von Staufenbiel - Test Review 2013
    bleek bij de tester het vlieggewicht 4,1 Kg te zijn met 4S. Ook in dit bericht bleek de motor stroom met 4S en de aanbevolen prop veel te hoog te zijn: 78A! hierin zat overigens een regelaar van 80 A. Staufenbiel heeft bij dit toestel al een kleinere prop van 11x6 geleverd.

    Vanochtend ook de handleiding van de regelaar opgezocht op het internet:

    http://www.modellhobby.de/k_staufenb/download/smartprofi_anleitung.pdf

    op de site bleek dat er ook nog nieuwe software te downloaden is.

    to be continued..

    gr

    Gerhard
     
  9. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Last Down Contest

    Goede avond vliegbroeders.

    Nu even een update wat betreft deze topic.
    Zoals jullie wisten was de motor die origineel in de LCD (himax3526i) niet helemaal toereikend voor dit model.
    Dus contact gehad met Mathias van de firma Stauffenbiel, en hem alle bevindingen van het meten op de club naar hem door gestuurd.
    Hij was zeer te spreken over het verslag, en was niet van sinds om hier aan te twijfelen.
    Meteen werd mij een nieuwe motor aangeboden de HQ3651 van Dymond. en een prop voor 4s 13x6.
    De volgende dag had ik de motor al in huis, super die DPD.
    Gelijk er in knutselen natuurlijk en wachten tot vandaag. om alles weer door te meten.

    Deze motor heeft een maximaal 550Watt 55Amp 700Rpm.
    Daarbij gebruik ik een propeller van 14x8 met een dymond 3s ZP 4000.

    De gemeten waarden zijn:
    bij een 14x6 prop, 33Amp en 360Watt
    bij een 13x6,5 33 Amp en 360 watt
    bij een 14x8 45 Amp 480 watt.

    In overleg met Gerhard van onze club in Doornspijk (MVJV) ben ik voor de laatste is setup gegaan.
    Motor looptijd is nu 4 minuten en dan is er nog 25% over in de accu.
    Het stijgen gaat onder een redelijke hoek rap naar boven.

    Wederom zeer tevreden over de service van Stauffenbiel.
    Deze setup is ruim voldoende voor een zwever van dit formaat.

    Ik hoop dat ik met deze topic toekomstige vliegbroeders heb kunnen helpen over deze prachtige zwever.

    Gerhard, Bedankt voor je geduld en expertise.

    Groeten

    Marcel van der Kuijl:p
     
  10. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Sja, dit weekeinde weer gevlogen en ik moet toegeven dat ik op een gegeven moment me af vroeg 'gaat ie het halen?'. Misschien is vermogen toch wel wat weinig. Ik zal de originele prop toch maar eens op 4S proberen en de stroom meten. 450W zou toch genoeg moeten zijn?
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    100 watt per kg is wel het minimum.
    Jij zit op 104,6 watt/kg. Zoals gezegd: minimaal!
    Het zou voldoende moeten zijn voor een stijgvlucht met zo'n 15 à 20 graden. Niet meer! Heel belangrijk: niet aan de prop gaan hangen, maar voldoende snelheid houden.

    En bij dit soort vermogens-gewichtsverhoudingen is het ook van groot belang dat motor, prop en vliegsnelheid goed op elkaar zijn afgestemd. Zo niet dan zakt je rendement snel onder de acceptabele grens.

    Tussen de regels door lees ik nog flink wat testen met verschillende soorten props, of toch een krachtiger setje ...
     
  12. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Helaas, de service om een motor te ruilen willen ze niet nog een keer doen ... Flauw hoor..
     
  13. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Das wel heel erg jammer had jij een wel een PNP versie of een ARF?
     
  14. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Pnp. En gisteren de originele prop er op gezet en de rem op 'meest remmend' gezet. Poef zei de regelaar in de lucht terwijl het gas uit ging. De rest kan je wel raden.. Grrrr
     
  15. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Zo das minder prettig, verder alles nog heel of is het een zoek plaatje geworden. De originele prop die bij de pnp zit is veel te groot voor de himax. Zonde man dat Staufenbiel niet van zich liet horen
     
  16. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Ja.... Vleugels zijn nog helemaal intact. 2 servos kaduuk en fuselage helemaal door midden. Vleugel heeft als eerste dak van een gebouw geraakt en de romp is door de stang finaal door midden gedraaid. Stukje romp is ook weg. Ook is de dure Futaba fasst ontvanger pleite...
    Het dak van het pand waar hij op terecht kwam raakte beschadigd, leve de verzekering...
    Service van Matthias was bij mij wel minder hoor, kreeg als antwoord dat deze motor prop combinatie niet op 4S ging. Sja.... Da snap ik ja... Ik had echter niet ingecalculeerd dat de rem deze motor esc combinatie liet ploffen.
    Annieway, reparatie romp wordt een zeer grote klus, ik bestel dus een nieuwe fuselage bij Matthias voor 119€... Niet echt tegemoetkomen vind ik. De elektronica ga ik voortaan maar elders halen...
     
  17. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Crap zeg, wat zonde. Hoop dat je snel weer vliegt.

    Ik maak met een diode en een tweede bec een backupsysteem in mijn grotere zwevers. In geval dat de esc af fikt schakeld de reserve bec in. Geen motor meer maar wel bestuurbaar.
    Als jij interesse hebt stuur me een p.m met je adres, heb er nog 1, mag jij die gratis hebben.
     
  18. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Wat aardig. Komt er dan geen spanning over de bec van je esc te staan? Dan zou je juist 2 diodes nodig hebben...
    Ik denk dat ik maar een ouderwetse lsd Aa pack ga gebruiken.
     
  19. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Komt goed. Je zult verbaast zijn hoe mooi dat is uitgevoerd en werkt.
     
  20. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Ziet er mooi uit...
     

Deel Deze Pagina