Last down contest 3.40

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door mvdkuijl, 28 sep 2014.

  1. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hallo mensen,
    Ik heb met grote belangstelling dit draadje zit te lezen, aangezien ik er hard over zit te denken ook de Last Down Contest bij Staufenbiel te gaan kopen. Ik ben via een klein ding en de Cularis van Multiplex naar deze grootte gekomen.
    Er ging een wereld voor mij open met allemaal waardes voor stroom, lipo, motor en props.
    Het feit dat @mvdkuijl via Staufenbiel een zwaardere motor heeft gekregen ipv de Himax C3526-870kv doet je toch vermoeden dat ze daar in Hamburg nu die Last Down wel hebben aangepast.

    echter nee, hij wordt nog steeds met de Himax C3526-870kv aangeboden, en standaard met prop 14x8. voor een 3s lipo.

    Uit dit verhaal hierboven maak ik op, dat dit geen goede combi is voor dit toestel.
    Is dit omdat hij niet goed omhoog gaat.? Ik ben met de Cularis een stijghoek van pak 'm beet 60 graden gewend wel, lukt dat met deze combinatie niet?

    Ze geven ook als mogelijkheid een 4S: Prop: 12x6" met dezelfde motor.
    Is b.v. de 4s lipo misschien beter voor de gewichtsverdeling om hem uit te balanceren?

    Wat zouden jullie mij aanraden?


    Een andere vraag is of er nog veel gebouwd moet worden aan de pnp versie. Ik dacht gelezen te hebben, dat de vleugels in twee delen zijn en nog aan elkaar gelijmd moeten worden. klopt dit en welke lijm heb ik zoal nog nodig bij dit toestel.?
     
  2. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Last Down Contest

    Goede avond Opa Dick.
    De last Down vliegt als een malle laat ik daar maar eens mee beginnen.
    Niet naar beneden te krijgen.
    Het verschil tissen de PNP en ARF is 140 euro voor dat geld heb je PNP met alles er bij Excl Lipo en ontvanger en klein materiaal.

    Heb je de ARF dan kom je ruim boven het PNP bedrag.

    De setup die ze aan geven is de motor niet toereikend wat al beschreven is.
    Hij gaat gewoon te langzaam naar boven en wordt veel te warm (Himax)
    het is met deze setup net een schaal B25 die langzaam stijgt. gewoon niet goed.

    Zoals ik mijn setup heb kan ik je hem aanraden dik 4 minuten looptijd en nog minimaal 30 Sec over.
    Deze is met een 3S 4000Amp

    Of er veel gebouwd moet worden dat valt wel mee.

    Vleugels zijn in 4 delen en het hoogte roer is ook afneembaar.
    Er zit alleen geen servo draad bij van de staart naar voren 1Mtr
    En 2 koolstof staafjes om de 2 buitenste delen van de vleugels te monteren.
    Verder is het een kwestie van lekker bouwen en logisch nadenken.

    De vleugels zou ik niet aan elkaar lijmen. met een goede tape is het meer dan voldoende en makkelijk te vervoeren.
    door de kromming van de vleugels tijden de vlucht komen de 2 buitenste delen niet van elkaar.

    Als je toch gaat lijmen gebruik dan 2 componenten lijm. eerst even afplakken voordat je gaat lijmen anders word het een smeerboel.

    Ik ben zelf nu 2 jaar bezig met de modelbouw en ben geen raket geleerde, maar met een gezonde dosis verstand en geen schaamte om vragen te stellen kom je een heel eind.

    Nogmaals hij vliegt als een malle en niet meer naar benden te krijgen en een zeer mooi vlieg beeld. Zelf heb ik er een mooie kist om heen gebouwd voor het transport.

    Succes met het besluiten wat het gaat worden.
    eventuele meerdere info even een BP tje

    Ik wil voorlopig de eerste tijd geen anderen meer

    Groeten

    Marcel








     
  3. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Gisteren de last down weer gevlogen na veel repareer werk.
    Dikkere motor, dikkere esc, prop met meer spoed, dubbele stroomvoorziening voor servo en ontvanger, extra brandwerende schotjes, vleugels extra gezekerd...
    Zweven doet ie als een speer... Machtig gezicht, weer helemaal happy.
     
  4. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Als ik kijk dat ik -originaal - in mijn Multiplex Cularis een NTM 3542 1000Kv motor heb zitten, dat lijkt mij toch ook al zwaarder dan een 3526 toch ?

    Als ik de Last Down dus wil gaan kopen is het zinnig meteen die HQ3651 erbij te vragen met een 13 x 6 klapprop erbij, toch?
     
  5. Flyman

    Flyman

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    8
    Last Down Contest PnP

    Hallo iedereen,

    Ik vlieg de LD met de originele motor, een Lipo 4S 5000 MaH en een prop 12 x 6,5. Zwaartepunt ligt op 77 mm. Instellingen van rolroeren en dergelijke volgens aanwijzingen van fabrikant.
    Vliegt heerlijk, stijgt goed en voor zover ik momenteel kan inschatten zijn de zweefcapacateiten in orde.
    Landing is een fluitje van een cent met butterfly.
    Ideale startmanier is met een startwagentje.

    Groetjes,

    René
     
  6. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer

    Hallo René,

    zijn die startwagentjes ergens te koop, of moet je zelf basteln ;-)
     
  7. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
  8. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Dank je wel voor de link.
    Hoe breed is de cockpit van de Last-Down, m.a.w. welk model van dat karretje moet je hebben?

    bovendien, lijkt me eigenlijk ook makkelijk zelf te maken.
     
  9. Flyman

    Flyman

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    8
  10. Flyman

    Flyman

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    8
    Last Down Contest PnP - Startwagen

    Oh ja,

    Ik gebruik de Maxi startwagen.

    Groetjes,

    René
     
  11. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hallo René,

    Bedankt voor de links. Ik zag overigens wel dat de prijzen inmiddels wel wat hoger zijn dan ik het overzichtje in jouw linkje. Maar goed het geeft een idee hoe die dingen eruit zien en waar ik ze kan bemachtigen.

    Thanks.
     
  12. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Goede morgen.

    Fijn dat hij weer mag vladeren.
    Nu heel houden he.:D:p


     
  13. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Jawel.. Zie Kijk 'Last down contest. HMVC startkarretje' op YouTube - Last down contest. HMVC startkarretje: http://youtu.be/lGaEOeHvScs

    (Karretje is door een clubgenoot gemaakt... Gaat prima)
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2015
  14. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Even shopje..:koud:
    Ik lees dat de originele motor vervangen werd door een Dymond HQ3651.
    Nu is deze niet meer te koop.
    Wat is een goed alternatief?
    (en voor de zeurders, ik heb totaal geen verstand van electro motoren)
     
  15. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
  16. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    En als ik deze zou kopen,en een 4s lipo ga gebruiken, welke prop kan ik dan het beste gebruiken?
    Ik snap er werkelijk geen snars van met ampères en spoed..:hammer:
     
  17. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Als je met de HQ3651 ook op 4S vliegt, kan je dezelfde prop gebruiken.
    Waarom?
    Allebei 700kV. (zegt iets over hoe snel de motor rond wil draaien)
    Deze hobbyking motor kan wat meer stroom en vermogen hebben. Vermogen zegt iets over de kracht die de motor heeft. Vergelijkbaar dus, dus kan je prop hergebruiken mits je al op 4S zat met de oude motor...

    Stel je voor dat een mier en een olifant een stokje met dezelfde snelheid laten draaien (kV). Dan kan jeje voorstellen dat een olifant dit met meer vermogen kan (Watt, of (vereenvoudigd), max Ampere). Het stokje van de olifant hou je niet even stil, dat bepaalt dus in belangrijke mate ook hoe groot de prop is die je er aan hangt.

    Misschien helpt dit
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-kv-waarde-motor-en-ampere.257887/
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Bedankt voor deze heldere uitleg!
     

Deel Deze Pagina