last down xxl ervaringen

Wie heeft hem en hoe bevalt hij?
Wat is je ervaring met het bestellen bij staufenbiel (snel en heel thuis)?
Wat is je motorkeuze en het aantal cellen (de 10 die geadviseerd worden of meer?).
Heb je verder wellicht nog tips.

Bert

hoi bert, ik kan niks zeggen over de last down, maar wel over de uitstekende kwaliteit van staufenbiel.
ik heb daar meerdere malen besteld en alle keren met 100% tevredenheid.
in 1 dag thuis afgeleverd, en goed tot zeer goed verpakt.
komt ook per pakketdienst en niet met die klungels van ptt post.

Bedankt voor je reactie, vrijdag gaan we bestellen.
ik ga er een kontronik fun 500-27 op zetten met 10 cellen.
Het goedkoopste adres tot nu toe verkoopt die voor 285 incl. regelaar (=kontronik driveset 502).

Bert,

Ik heb bij Staufenbiel 4 Elipsoid electrozwevers besteld en ontvangen, gaat inderdaad zeer snel. Was maar 1 minpuntje; de kleine onderdelen
zitten in een plastiek zakje ,daar waren ook de 2 vleugelverbinders of wingjoiners bij; deze zijn van metaal en de grootste heeft een doormeter van 8 mm..
Bij 3 van de 4 was de plastiek zak gescheurd (deze was vastgeniet aan een zijkant van de doos) door het gewicht en bewegingen tijdens het transport. Lagen dus los in de doos rond te schuiven.
Gelukkig maar 1 romp met een miniem deukje dat nog weg te werken is!!
(Ik spreek nu wel over de Elipsoid,weet niet hoe Last Down is verpakt.)

Groeten

Paul Siemons

Ik kan die driveset 502 niet aanraden omdat je er zo'n SMILE 40-6-12 bij krijgt.

Dus als je een echte hotliner wil vliegen moet je opnieuw een regelaar aanschaffen.

Attila zei:
Ik kan die driveset 502 niet aanraden omdat je er zo'n SMILE 40-6-12 bij krijgt.
Dus als je een echte hotliner wil vliegen moet je opnieuw een regelaar aanschaffen.

ik neem de set met de SMILE 40-6-18.

Maar wat is precies het probleem dan?? (newbie wat E-aandrijving betreft) Deze motor wordt n.l. ook door een clublid ingezet op een bijna vergelijkbare e-zwever, vandaar.

Bert

Niet echt een probleem maar de SMILE 40-6-18 gaat maar tot 40 Ampére
6-18 cellen.
Als je nadien een echte hotliner wil dan gaan de stromen 70-80 Ampére bedragen en hoger.(125Amp)
Maar het is inderdaad een goede en voordelige set, jammer dat Kontronik zo geen set heeft met sterkere regelaars.

Ik vlieg de Last Down XXL sinds Juli van dit jaar. Voor de prijs krijg je een geweldige zwever. Die prijs betekent echter ook dat er nog wel een en ander aan na werk in zit. Zelf moest ik onder andere de flaps lossnijden en opnieuw aanslaan en nog wat andere kleine dingetjes. Maar voor nog geen 200 Euro krijg je veel waar voor je geld.

Ik heb dit jaar twee mooie vluchten gemaakt, één van 75 minuten en 1 van 90 minuten. Beide keren geland om dat ik dat wilde, niet om dat het moest :D

Ik gebruik een TM350-20-14pol, 14W met Hacker 40-3P regelaar, 15*8 Grp. Cam CFK prop en 10*CP1700. Hij stijgt hiermee (400 Watt) heel goed en de motorloop van 100 seconden vind ik ruim voldoende.

Al met al voor de prijs een heel goede zwever. Ook voor Staufenbiel hoef je het niet te laten.

:D

De flaps zaten te dicht op de vleugel waardoor zij onvoldoende ruimte hadden om de uitslag groot genoeg te kunnen laten zijn. Zo zijn er nog wel meer dingetjes die je zult moeten oplossen...nabewerken. Is al met al geen probleem hoor. Het gaat uiteindelijk om het vliegen en dat doet hij heel goed. Het is nou eenmaal een ´Billigsegler´.

Een zwever van veel betere kwaliteit, maar wel meer voor licht weer, is bijvoorbeeld de Silent Dream van FVK. Iets duurder, maar veel mooier gebouwd en vliegt ook heel goed. Totaal ander concept.

Laat je echter niet weerhouden. de XXL kost nu geloof ik € 179,- Wie doet je wat :D

Hij is al in bestelling samen met nog een xxl en een xl voor andere clubleden.

Hoe bevalt de TM350-20-14pol, 14W overigens? Je kan in de post zien waar ik aan zat te denken. Die torcman specs zien er ook wel goed uit, en de totaalprijs met een goede regelaar is nagenoeg gelijk aan de kontronik

Bert

Kweetniet of de Kontronic vertraagd is....? Ik zou niet kiezen voor een directe aandrijving in de XXL. Je wilt trekkracht en geen snelheid...toch?
De TM bevalt prima, slingert een 15*8 rond en dat is een grote prop. Sleurt de XXL met zijn 3 kilo in 30 tot 40 seconden naar thermiekzoekhoogte.

Eelco: De kontronic is wel vertraagd.

Eelco: Heb je je motor gekocht bij http://www.torcman.de/ ? Is dat ook goed bevallen? Ik zie dat hun online shop er goed uit ziet, en ze maar iets van 7 euro verzendkosten rekenen.

Ik heb nog wel een algemeen vraagje, wanneer kies je voor BEC en wanneer voor OPTO.
Zelf heb toch de voorkeur voor een apart pakket voor de ontvanger zeker als je net in een sterke bel zit na b.v. je laatste stijgvlucht.

Nog een vraag waar kan ik eens eenvoudig uitgelegd krijgen hoe dat nu allemaal zit met aantal cellen, propmaat, stroom en rendement. Ik heb nu motocalc, maar dan zie je nog niets van de logica.

Bert

Hoeveel gaat dat model + regelaar, accu en motor kosten? Ik denk er over om deze ook een keer te gaan kopen. :wink:
Maar die regelaar en de motor zijn voor mij totaal onbekend en ik weet niet hoe duur ze zijn. :roll: Weet iemand dit?

Peter.

We hebben het hier wel over een zwever met meer dan 3 meter spanwijdte en een vlieggewicht van rond de 3 kilo. Wanneer je zou kiezen voor een zwever rond de twee meter (doen het ook heel goed hoor :wink: ) ben je een stuk goedkoper uit. De aandrijving kan dan veel eenvoudiger gehouden worden.

De XXL heeft toch minimaal een 300 tot 350Watt aandrijving nodig. Daarnaast 6 goede kleine servo´s (kosten ook wat) en een minimaal een 7/8 kanaals ontvanger.

Omdat er bij mij een stroom loopt van 40A heb ik gekozen voor een aparte ontvanger accu. 1800Mah NiMh. Voldoende voor heel lang zweven.

Daarnaast gebruik ik een Skymelody vario, het geheim van heerlijk zweven :wink:

Reken voor een zwever gewoon met een vermogen van tussen de 100 en 120 Watt per kilo. Daarmee komt hij waarschijnlijk wel goed omhoog. Er zijn bij de verschillende motorenfabriekanten altijd voorbeeld combinaties te vinden. Je daaraan houden is een wijs besluit. Ook kan het geen kwaad even te bellen en vragen om een advies. Doen ze prima. Ik heb mijn combinatie ook niet zelf verzonnen, maar hij doet het wel heel goed.

Ik heb geen slechte ervaringen met Torcman.

Eelco zei:
We hebben het hier wel over een zwever met meer dan 3 meter spanwijdte en een vlieggewicht van rond de 3 kilo. Wanneer je zou kiezen voor een zwever rond de twee meter (doen het ook heel goed hoor :wink: ) ben je een stuk goedkoper uit. De aandrijving kan dan veel eenvoudiger gehouden worden.

Heb ik al :roll: :wink: :P

45-graden is wel héél stijl voor de door jou gebruikte 91,5 (112) Watt per kilo bij een rendement van maximaal 82% :wink: Desalniettemin geloof ik direct dat dit een heel goede aandrijving is en dat het stijgen goed lukt.

:D

((16*30)*0,82)/4300)*1000=91,5

Back