Last van jitters als ik inverted vlieg?

Satoer

Forum veteraan
:D Ik voor de eerste keer op de kop gevlogen! Voor 3 seconde dan :lol:
Van de 15 rolls die ik gedaan hebt had ik 3 keer last van een klein jittertje op het moment dat hij op z’n kop hing. Met normaal rondvliegen heb ik hier geen last van.
afb16711.jpg

De antenne, staat los van alles (zit alleen nog met een tiewrap aan het frame vast). De staart en de motor zijn met de massa van de accu “geground” dus het kan ook geen statische ontlading zijn van de rubberen tailbelt. De ESC heb ik met twee ferriet kernen ontstoord, 1 bij de esc en 1 bij de ontvanger.
Ik heb de antenne nog eens goed doorgemeten, en er zit geen draadbreuk in. (ook niet bij flink bewegen)

Wat kan de oorzaak van dit zijn? Hoogst waarschijnlijk iets wat veroorzaakt wordt als die op grote hoogte op de kop hangt. Het is anders te toevallig dat hij dit net heeft als ik op de kop hang en anders niet. Kan het komen dat de carbon bladen het signaal tussen de zender en ontvanger het signaal verstoren?

Gerard rade mij deze quick UK antenne aan:
h5340_200.jpg

Base loaded Aerials.
These base loaded aerial are unique in that the electronics are sealed inside a CNC machined alloy mounting case. Allows for a very neat and tidy radio installation keeping your aerial wire out of harms way.

Overall length - 200mm (10")

Suitable for all frequencies from 35 Mhz to 40 Mhz

Het bereik neemt wel af met 30% maar de “Afstraling” zou beter moeten zijn. Een ontvanger antenne straalt toch helemaal niets af?
Lijkt mij dus alleen maar nadeliger. Iemand ideeën?

Hoi hoi,

wanneer je met BEC vliegt (of een hoge inw.weerstand ontvangerakku) bestaat de kans dat je spanning op de ontvanger heel kortstondig inzakt, op het moment van op de kop vliegen. Op dit moment komt er een aardige belasting op de meeste servo's, en gaan ze héél kortstondig goed stroom trekken. Als je spanning nu te ver inzakt...jitter in je ontvangst.

Groetjes Aldert

Ik heb een aparte geschakelde Bec (De Bec op de phoenix 60 staat uitgeschakeld door de rode draad te onderbreken), die 5 Ampère zou moeten kunnen leveren. Dit lijkt mij meer dan voldoende.

Als je een antenne paralell legt dan is die lengte niet meer effectief... dus voor optimaal bereik zou jij je antenne moeten "verleggen" zodat hij van voor zo RECHT MOGELIJK naar achter loopt. Dan heb je optimale ontvangst.

Base loaded antenna's heb ik het ook niet zo op, maar ze schijnen goed te werken... Gerard vliegt er idd mee en die vliegt echt in de stratosfeer als hij nieuwe dingen probeert :wink:

Ik weet niet of je PCM vliegt, als dit het geval is kan het namelijk niet uit je ontvangst komen maar komt het ergens anders vandaan :roll:

Cheers,

Rich 8)

Mischien metaaldelen die tijdens i.v. tegen elkaar aan wrijven?

Het is een FMA co-pilot ontvanger met PCM eigenschappen (Dus geen pcm ontvanger). En als hij het echt even helemaal niet meer weet (zender uit ofzo) dan zet hij de heli horizontaal en laat hem langzaam afdalen.
Handleiding Co-pilot receiver zei:
About failsafe operation
In the event of signal loss or overwhelming interference, the receiver
takes control of the servos, and puts the aircraft into a predictable
flight pattern. Each servo channel can be set to apply
one of two options when corrective action is required:
  • Last Good Frame Hold. If the receiver concludes that a
    transmitter frame is defective—and cannot be repaired—it
    pulls the last good frame from memory and applies it to the
    servos in place of the defective frame. The receiver continues
    applying the last good frame until it once again detects a clean
    frame. Random glitches, which show up as servo jitter, are
    the most common signal problem in radio control systems.
    By repairing bad frames or (in the worst case) using the last
    good frame, FS8 Co-Pilot™ eliminates nearly all servo jitter.
  • Servo Failsafe Preset Positions. This option goes one step
    further than Last Good Frame Hold by proactively moving
    servos to positions set by the pilot during radio system setup.
    Servo Failsafe Preset Positions, for example, can cut the
    throttle and put the plane into a gentle circle. Any channel in
    FS8 Co-Pilot™ can have a Servo Failsafe Preset Position.
    Setting Failsafe Preset Positions is easy—your transmitter is
    the interface for the procedure.

Het zijn ook geen ernstige jitters hoor. Gewoon een enkele tik op de staart, maar duidelijk genoeg dat ik dat niet deed met mijn sticks.

Het kan ook zijn dat er wat beweging zit in je collective mechanisme, dan krijg je een omslagpunt van positieve belasting naar negatieve belasting.
Dit uit zich met een zwiepje op de staart.

Hoi Michel,

heb je ook al een ander ontvangerkristal geprobeert? Heb anders ook geen enkel idee meer... erg lastig probleem (ook al zijn het geen heftige storingen, ik had het ook willen weten).

Ben benieuwd, succes.

Gr.A.

Michel, ik denk ook meer in de richting van Rhelie. Maar als jij zegt dat 't jitters zijn zal dat toch wel al zou je volgens de beschrijving van de co-pilot hier geen last van kunnen hebben.
Als 't iets mechanisch is zou 't op 't moment dat je inverted gaat moeten voorkomen en eigelijk niet nadat je al inverted vliegt.

tieske

@Aaalie: Nee heb geen ander kristal geprobeerd. Zal hem eens omwisselen.

Ik heb hem gister ook nog een 20 keer over de kop gegooid, maar dit keer had ik nergens last van denk ik. Ik kon het niet goed bepalen, de hele heli was onrustig door de harde wind.

De rotorkop heeft er net 4 vluchten op zitten en is helemaal nieuw en spelingsloos. Ik denk niet dat het daar aan zou kunnen liggen.

Ik heb de video nog even terug gekeken, van de 3 storinkjes is er maar 1 op beeld en die is slecht te zien. Het is inderdaad tijdens het draaien net op het moment dan hij op de kop is.

Michel, het hoeft geen speling te zijn maar kan dus ook een afstelling zijn, voornamelijk van de pitch. Je regelaar van de motor zal het toerental wel weer aanpassen maar als hij daar even moeite mee heeft kan dat genoeg zijn om er voor te zorgen dat de giro het even zwaar heeft.
Bij een brandstofheli zonder governor heb je dat al heel snel. Als je dan inverted bv een lager toerental hebt dan normaal zwiept de staart even tijdens het flippen. Ik weet dat 't bij electro heel anders is en heb er ook weinig ervaring mee maar misschien heb je er toch iets aan.

tieske

Heb ik zelf ook.

Sommige van mij electro helies hebben 1 punt waar ze op storen, als ik ze dus in die hoek draai zullen ze jitterern.

antenne naar de anderekant leggen en het was weg.

Het kan dus goed dat als jij hem op zn kop legt dat hij net in deze 'slechte' hoek terecht komt.

Vandaag samen met Erwin gevlogen. Weer een paar keer op de kop gegooid en weer stortinkjes...
Misschien dat de storing kwam van de geschakelde bec waar de antenne Langs liep. Dus hebben we de antenne verlegd en opnieuw geprobeerd. Dit maal waren de storingen veel erger en had ik al flinke jitters bij gewoon hoveren op zo’n 13 meter hoogte. Landen, antenne weer verplaatst, opnieuw de lucht in… Nog erger… totaal onbestuurbaar voor 0,5 – 1 seconde 8O Gelukkig weer heel aan de grond gebracht.

Toch maar eens een reikwijdte testje doen: Bij 7 – 10 meter met ingeschoven antenne was het signaal al ernstig verstoort :?
Da’s niet goed. :nooo:
Thuis de zender getest (TL buistest van Jan) zender is goed. Antenne draad doorgemeten van de ontvanger, ook goed. Tja…
Erwin vermoed dat door de laatste crash er een spoeltje ontregeld is in de ontvanger. Iemand andere ideeën?

Nieuwe ontvanger kopen misschien? Eentje van Erwin lenen om te kijken of je het met zijn ontvanger dan ook hebt is ook een oplossing.

Lekker nuttig weer Laurens, zo kan je voor elk elektronica probleem wel een nieuwe kopen :roll:

Helaas kost deze ontvanger los 130€, het is namelijk m'n Co-pilot.
Ik heb nog een dubbel super hitec liggen, eens kijken wat die doet.

Het kan ook een slecht kristal zijn, als de rangetest al zo slecht is zou ik maar even niet vliegen! gewoon uitproberen met je andere onvanger en in het uiterste geval zelfs kristallen wisselen.

Back