Last van jitters als ik inverted vlieg?

Ik heb dit draadje wegens omstandigheden tot nu toe niet gevolgd, maar dat de Ubec een mankement heeft, zal uiteraard een juiste constatering zijn. Deze moet dan natuurlijk niet meer gebruikt worden, ook niet om de servo's te voeden.

De rotzooi, die er uit zo'n schakelende voeding komt, staat als uiterst dunne naaldjes op de voedingslijn. Dit is meestal ook met een goede scoop niet eens zichtbaar te maken. Het is daardoor alleen ter bevrediging van de eigen nieuwsgierigheid lonend om naar de oorzaak te gaan zoeken.

Op de foto is de Sbec niet echt duidelijk te zien, maar dit lijkt een 'gewone' 5 Volt stabilisator te zijn. In snelheidsregelaars worden deze ook altijd toegepast. Er zijn enkele gangbare types, waarvan de LM2940 mijn voorkeur heeft. Deze heeft namelijk de beste fold-back karakteristiek, wat betekent dat deze bij overbelasting de stroom terugregelt (en dus niet de spanning).

Ik zou overigens zelf in een situatie als deze - als het gewicht het toelaat - gewoon een ontvangeraccu monteren. Uiteraard moet deze dan ook weer van tijd tot tijd opgeladen worden, maar je weet dan in ieder geval zeker dat je de meest stabiele voedingsspanning hebt en daarmee dus ook het meest optimale bereik en de minste kans op storingen. De eerste loopings zullen overigens al enerverend genoeg zijn, dus daarbij kun je geen bijkomende verrassingen gebruiken.

Die LM2940 kan maar 1A leveren.
Voor de servo's lang niet genoeg, voor de ontvanger natuurlijk (RUIM) meer dan voldoende.

Als je zelf wil knutselen neem je er dus twee.....

Overigens zijn de specificaties van BEC-systemen altijd aan de zeeeeer optimistische kant, dus daarmee moet je ook oppassen. Voor vleugelvliegen is dit minder kritisch omdat daar per tijdseenheid veel minder servobewegingen zijn, waardoor er dus een veel lagere continu-belasting aanwezig is.
Voor een belast draaiende servo moet je zo'n 200 à 300 mA rekenen en in een heli zou ik dit dan ook maar als continu-stroom aanhouden. Dus nogmaals: als er een ontvangeraccu in past.......

Even een update:
Ik was even aan het kijken naar de SBEC die ACW verkoopt. Helaas is die niet op voorraat, en op mijn mailtje wanneer die weer in stock kwam kreeg ik het volgende antwoord:
Mailtje van Aircraft World zei:
Dear Michel,

Thank you for your inquiry.We are afraid but we just do not know when it will be back in stock. We are redesignning it and it would take much time..sorry for the inconvenience.

Best regards,

Brian
Ze zijn hem dus aan het her-ontwerpen... waarom zouden ze dat nu doen... problemen? ;)

Heb inmiddels ook een mailtje terug ontvangen van Jeff Meyers, de ontwerper van de Ubec:
Mailtje van Koolfightsystems zei:
Michel,

I’ve had a people find problems with a burnt part on the Castle Controler that causes interference in conjunction with the UBEC. I will send you a new unit if you email me which version you have and a mailing address….but I’m willing to bet you have the same burnt part on the Castle ESC…
Tja, bij de reikwijdte test hadden we de phoenix controller helemaal uit de ontvanger getrokken (anders begon die te bokken omdat hij door de glitches wilde opstarten) dus dat kan het niet zijn.

Hij stuurt mij dus een nieuwe op. Nette service. Eens zien of de nieuwe UBec het reikwijdte probleem oplost.
Ik heb hem nog wel even wat meer info toegespeelt. dat die phoenix controller dus niet de verstoring veroorzaakt kan hebben en de iets gesmolten condensator.

Satoer zei:
Mailtje van Aircraft World zei:
Dear Michel,

Thank you for your inquiry.We are afraid but we just do not know when it will be back in stock. We are redesignning it and it would take much time..sorry for the inconvenience.

Best regards,

Brian
Ze zijn hem dus aan het her-ontwerpen... waarom zouden ze dat nu doen... problemen? ;)

Hahaha, die is goed :lol: De Sbec wordt niet door Aircraft-world gemaakt hoor, die zijn gewoon reseller :wink: . Het is Aircraft-World die hun winkel aan het redesignen zijn, niet de makers van de Sbec :roll: :wink:

k heb de mijne gekocht bij een winkel voor robotonderdelen, http://www.robotmarketplace.com/

Niels (heb nog geen test gedaan, en het komt er vandaag ook niet van, srry :? )

Het gekke is dat ACW op hun SBEC groot "Waypoint" heeft staan.
S-BEC-L01.jpg

Ziet er het zelfde uit als de SBEC van Firmtronics

Het kan toch zijn dat de Sbec her-ontworpen wordt door de fabrikant en tot die tijd ACW hem niet kan leveren. Uit het mailtje haal ik niet dat het over hun site gaat.

quote van firmtronics site;

We have already secured a number of reasonably large OEM contracts supplying the US, Asian and Australasian markets. Although you won't see our company name on these products (the nature of OEM), you may well recognise the 'feel' and features of these products. Our designs and software are totally our own which we have developed from the ground up.

Daarom dus :wink: Ik geloof zelfs dat firmtronics iets zuid-afrikaans is, Don't shoot me if I'm wrong :wink:

Vind het ook een verwarrende mail, maar het gaat echt wel over ACW hoor...

Niels

Ik heb de nieuwe bec binnen :D
En het blijkt dus toch aan de Bec te liggen want nu is de reikwijdte in vergelijking met de ontvanger accu gelijk.

Helaas is de reikwijdte nog steeds zwaar bagger. :cry: Ik kom zelfs niet verder dan zo'n 120 meter met uitgeschoven antenne hier in de straat. (heli op de grond aan beide kanten veel auto's) Ik vrees dus dat mijn dure ontvanger ook kadoek is. (ook dit vergeleken met en zonder Bec)

Heb nog niet met andere ontvanger getest.

ben erg benieuwd of een andere ontvanger beter is. Tussen auto's en huizen is je berijk, op de grond helemaal, altijd erg laag. 120 meter is dan nog best veel ;) Test je door de zender ergens neer te leggen (hoe hoog) en dan met de heli weg te lopen? Zo heb ik ook altijd een erg kort bereik.

Tadango zei:
Test je door de zender ergens neer te leggen (hoe hoog) en dan met de heli weg te lopen? Zo heb ik ook altijd een erg kort bereik.
Nee natuurlijk niet. Ik zet mijn heli op de grond, en laat mijn vriendin lekker lopen met de zender (middel hoogte) terwijl ik naar de heli blijf kijken :twisted:

Dit was wel een test met uitgeschoven antenne hè. na 110-120 meter werden de jitters onacceptabel. (daarvoor zie je de servo's heel lichtjes jitteren)

hmmm ik snap er niet zo heel veel meer van. Net een andere ontvanger geprobeerd (uitgeschoven antenne). Hitec dubbel super. Met Bec zelfde reikwijdte als de co-pilot ontvanger. Echter met een ontvanger accu kan ik met de hitec ontvanger nog zo'n 75 meter bij optellen, terwijl de copilot ontvanger geen verschil maakte. :?

thuis haal ik de 50 meter niet aan de ene kant van de flat, aan de andere kant heb ik nergens last van...

Ik zou heel de Hitec boel laten servicen door Jan, dan verkopen en lekker een FF9 aanschaffen.
Ik weet nog wel iemand met een 149DP, die jou weinig hoeft te kosten :wink:
Ben je zeker van een goede reikwijdte. :wink:

Een eerlijke reikwijdtetest doe je in het open veld. Tussen de bebouwing is het volledig onvoorspelbaar welk bereik je hebt en wat voor storingen je ondervindt; 100 meter is dan nog niet eens een slechte waarde.

Is de reikwijdtetest in het model onvoldoende, dan doe je deze nog een keer over met de ontvanger buiten het model, bij voorkeur met een ontvangeraccu en slechts 1 of 2 servo's. Op deze manier is vast te stellen of echt de ontvanger de boosdoener is of dat er storende elementen in het model aanwezig zijn.

Heb nog niet met andere ontvanger getest.

Als je wilt, ben je van harte welkom het eens met mijn autopilot ontvanger te proberen = dezelfde FMA FS8. Ben wel benieuwd of dat een beter resultaat zal geven.

Mijn ontvanger is nog nieuw (5 vluchten en geen crashes)

:D

Back