We gaan nog even terug in de tijd:
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nou laat me je dan persoonlijk uitnodigen voor onze volgende LB dag, datum volgt in dit subforum.Ik ben meer van het moderne, maar ik kan et niet helpen dit "vroegah toen deden we et zo" spul erg fascinerend te vinden. Cox motortje, een klosje draad, en een model uit een tijdschrift, de simpelheid zelve, meer had men toen niet nodig. En daar staan we tegenwoordig dan, met onze tweerichtings satelliet telemetrie zenders te loeren naar machines die enkel in de lucht blijven omdat ze bomvol kleine elektronica zitten waar menig vlieger niets meer van begrijpt.
Op ons veld hoor ik de "oudjes" er ook wel eens over keuvelen, hoe het vroeger was. Zelfs nog de tijd van een rubbere stiek als motor en dat was et, niks elektronica of verbrandingsmotors, gewoon opwinden, een keer aan je roertjes pulken en laat gaan die banaan.
Ik zou best eens een dagje naar die ouwe tijd willen reizen om het eens mee te maken.![]()
Die Cox en Wen-Mac dingen zijn een beetje de X-twins van de LB vliegerij. Hoewel... nog minder vliegtuig.Dat lijkt me een leuk dagje uit, zo'n LB meeting.Ik zie de datum wel een keer verschijnen.
En ik heb ook eens filmpjes gepost van de aller eerste vliegtuigen. Het was toen wel een enorme chaos op het veld, maar ze hadden daar met zijn allen wel de grootste lol.
Deze man kan trouwens ook heerlijk vertellen over "toen".![]()
Quote van de eerste bladzijde: "Om te vliegen gebruiken we lijnen van 0,2 of 0,3mm staaldraad of heel sterk ijzergaren van 12 - 15 meter lengte."
Dat staaldraad geloof ik gelijk, maar zou er echt iemand succesvol met ijzergaren gevlogen hebben in die tijd?? :|
Nou, ik heb de Windbreker (trainer 2cc), de Swift (stunter met flaps 1,5 cc) en de Tiger Moth (semi schaal 2,5 cc) Saab Safir (1,5 cc semi schaal)
Geen duidelijke tekeningen, zijn gefotografeerd uit ingebonden tijdschriften en dan krijg je rare vervormingen, maar de maten staan er wel op.
De Swift heb ik al, de trainer en de Tiger probeer ik morgen vast te leggen, de Safir heb ik niet hier, maar dat komt misschien volgende week.
![]()
![]()
![]()
Dit is niet de ware grootte, exacte riblengte is 119 mm.
![]()
![]()