LB dagen 2015

Overigens is Stanislav Cech Europees kampioen geworden terwijl hij gewend was om rechtsom te vliegen.
Weet ik, ben ik mede schuldig aan. Ik was in 1983 een van de juryleden....
Overigens vloog hij toen al de goede kant uit.

De laatste die ik de andere kant op heb zien vliegen was Gene Schaffer (USA). Op hetzelfde terrein aan de Utrechtse Floridadreef, tijdens het WK 1976.

Mensen Rustig,

Ik was zo gemotiveerd, maar nu weer een beetje gedemotiveerd.

Ik had de kist in lossen onderdelen liggen, en heb voor de foto even snel alles in mijn enthousiasme in elkaar geschoven. Alleen op de verkeerde manier dus...

Ik doe mijn uiterste best om een mooie kits te maken, ook al ben ik misschien nog maar een beginner. Informatie inwinnen vind ik persoonlijk lastig, behalve de info die op lijnbesturing staat.

Momenteel staat de kits er zo bij:
full

Misschien een positieve reactie? :-P

Ik hoop dat we nog welkom zijn op de LB dagen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig, Armando, dit ziet er al een stuk beter uit. Natuurlijk zijn jullie welkom op de LB dagen, zoals ik al eerder zei. Wat je vooral uit alle reacties kunt opmaken, is dat we oplettende types zijn, die meteen zien of een kist veilig de lucht in kan. Dat moet een geruststellend gevoel zijn, toch?

Armando, je zal merken dat LB-mensen de meest rustige, doch ook de meest on-focus modelbouwers zijn. Dit lijkt een contradictie maar toch is het zo. Eigenlijk zijn we vooral "zielsverwanten" die toch telkens ook een beetje moeten opboksen tegen een (lichte) vorm van onbegrip en soms zelfs misprijzen van de "echte" modelpiloten, ook wel gekend als de rc-piloten...
Het feit dat het aantal LB-piloten al jaren stagneert zorgt er voor dat elke (her-)intreder met open armen wordt begroet in onze mooie groep. Soms komt dit verstikkend over, maar het is ALTIJD goed bedoeld!

Jo

Nou toch maar weer bedankt voor de positieve reactie's!!

Ik hoop het model met 2 weken klaar te hebben en de eerste test vlucht te kunnen maken.
Als dit gebeurt is horen jullie het uiteraard.

Mijn broer is momenteel bezig met onze 2e combat (diesel) af te bouwen.

wordt vervolgd.

gr armando

Schaffer

Weet ik, ben ik mede schuldig aan. Ik was in 1983 een van de juryleden....
Overigens vloog hij toen al de goede kant uit.

De laatste die ik de andere kant op heb zien vliegen was Gene Schaffer (USA). Op hetzelfde terrein aan de Utrechtse Floridadreef, tijdens het WK 1976.

Bruno, ik heb nog een filmpje gemaakt, waarop Gene te zien is in 1976.Omdat ie anders om vloog was ik de kist voortdurend kwijt in mijn zoeker !
Ik heb inmiddels het filmpje op dvd . Interesse ?

full

Misschien een positieve reactie? :-P

Ik hoop dat we nog welkom zijn op de LB dagen..
Welkom? Al moet ik je ophalen!;) Nou, bij wijze van spreken dan. Want ik heb op zo'n dag nog het nodige voor te bereiden, dus ik ga van huis rechtstreeks naar het MVA terrein.

De positieve reactie:
Dit model ziet er uit alsof het heel prima zal kunnen vliegen. En we kijken er naar uit om jullie op de LB dag te zien.:thumbsup:

Aandachtspuntjes?
Let op dat motor, vleugel en stabilo allemaal parallel staan. Geen instelhoeken! :teacher: ;) Heel belangrijk, omdat je zo'n afwijking niet voor alle snelheden kunt wegtrimmen. Ga je sneller, dan zal de oorspronkelijke afwijking gaan overheersen, ga je langzamer dan werkt je compensatie te sterk.

Ook is het heel belangrijk dat, van voren gezien, het stabilo parallel loopt met de vleugelhartlijn. Afwijkingen zijn goed te zien, als je zo kijkt dat je het stabilo op de vleugelbovenkant ziet.
Als je dit niet helemaal zuiver hebt zal je model, afhankelijk van de richting van de afwijking lijntrek verliezen bij het omhoog sturen en harder gaan trekken bij het omlaag sturen. Of andersom. In ieder geval een heel lastig als je kunstvlucht wilt vliegen.
In de ernstigste gevallen komt je model met lopende motor naar binnen zetten zodra je even teveel stuurt.
Maar als je hier een beetje nauwkeurig werkt, heb je dit probleem helemaal niet.

Ik zie ook dat de regelnaald boven de romp uitsteekt. De eerste keer dat je model bij de landing over de kop gaat, ligt die er af. Vraag me niet hoe ik dat (nog) weet.. .:oops: ;)
Daarom even uit een stukje aluminium hoekprofiel het volgende handigheidje maken en volgens de schets monteren. Zorg dat de naald net vrijloopt.
Zorg er ook voor dat je de plaats van de tank (in hoogte) kunt aanpassen. Anders kan kunstvlucht wel eens problematisch worden.
full

Ook maakt een regelcarburateur de boel tamelijk kwetsbaar, dus wellicht dat je daar een vaste venturi voor hebt, da's altijd beter.

Hoe groot is deze motor en hoe groot is het model? Dan laat zich de optimale lijnlengte redelijk goed inschatten.

Waar vliegen jullie in Lelystad? Want met een verbrandingsmotor in een stadspark is tegenwoordig geen optie meer.

Foto FD1

Hallo manne,
De foto van de Flying Dutchman is inderdaad mijn FD. De kist heb ik toen gebouwd van schetsen op behangpapier van Erik Jansen en wat delen die ik indertijd heb overgenomen van Johan Looren de Jong. De foto is dacht ik op een LB dag in Almere, één van de eerste keren dat ik die bezocht. Toen uitgerust met een Saito FA45S Hij vloog voor mijn begrippen toen heel goed! Helaas heb ik 'm kort daarna gecrasht in een landing in véél te lang gras. Vleugels compleet afgescheurd. Het rode kistje achter de FD is mijn Koala met de OS FS20 Hier heb mijn herintrede in de LB mee gemaakt. Met veel plezier! Zoals ik al eerder vertelde is dit echt een heel goed beginners kistje. Motor 2.5 tot 4 cc of desnoods elektrisch.

kwijt?

Eh, Gerben, begrijp ik het goed dat je een filmpje aanbied waarop de kist voortdurend kwijt is?

Zo erg is het nu ook weer niet. Maar in 1976 had ik moeite om zijn achten en klaverblad te volgen. Start, loopings en landing gingen nog wel.

Het was de eerste keer , dat ik een camera in mijn handen had, ik heb niet zijn hele programma er op staan. Helaas was 1 filmpje in de camera sowieso te kort.

Welkom? Al moet ik je ophalen!;) Nou, bij wijze van spreken dan. Want ik heb op zo'n dag nog het nodige voor te bereiden, dus ik ga van huis rechtstreeks naar het MVA terrein.

De positieve reactie:
Dit model ziet er uit alsof het heel prima zal kunnen vliegen. En we kijken er naar uit om jullie op de LB dag te zien.:thumbsup:

Aandachtspuntjes?
Let op dat motor, vleugel en stabilo allemaal parallel staan. Geen instelhoeken! :teacher: ;) Heel belangrijk, omdat je zo'n afwijking niet voor alle snelheden kunt wegtrimmen. Ga je sneller, dan zal de oorspronkelijke afwijking gaan overheersen, ga je langzamer dan werkt je compensatie te sterk.

Ook is het heel belangrijk dat, van voren gezien, het stabilo parallel loopt met de vleugelhartlijn. Afwijkingen zijn goed te zien, als je zo kijkt dat je het stabilo op de vleugelbovenkant ziet.
Als je dit niet helemaal zuiver hebt zal je model, afhankelijk van de richting van de afwijking lijntrek verliezen bij het omhoog sturen en harder gaan trekken bij het omlaag sturen. Of andersom. In ieder geval een heel lastig als je kunstvlucht wilt vliegen.
In de ernstigste gevallen komt je model met lopende motor naar binnen zetten zodra je even teveel stuurt.
Maar als je hier een beetje nauwkeurig werkt, heb je dit probleem helemaal niet.

Ik zie ook dat de regelnaald boven de romp uitsteekt. De eerste keer dat je model bij de landing over de kop gaat, ligt die er af. Vraag me niet hoe ik dat (nog) weet.. .:oops: ;)
Daarom even uit een stukje aluminium hoekprofiel het volgende handigheidje maken en volgens de schets monteren. Zorg dat de naald net vrijloopt.
Zorg er ook voor dat je de plaats van de tank (in hoogte) kunt aanpassen. Anders kan kunstvlucht wel eens problematisch worden.
full

Ook maakt een regelcarburateur de boel tamelijk kwetsbaar, dus wellicht dat je daar een vaste venturi voor hebt, da's altijd beter.

Hoe groot is deze motor en hoe groot is het model? Dan laat zich de optimale lijnlengte redelijk goed inschatten.

Waar vliegen jullie in Lelystad? Want met een verbrandingsmotor in een stadspark is tegenwoordig geen optie meer.

Bedankt voor de leuke reactie en de goede tips!!
Ik ga de tips verwerken in het model.

Het model is de Thunderjet, bouwtekening op schaal uitgeprint van Lijnbesturing.nl
http://www.lijnbesturing.nl/images/Lijnbesturing/05_Werkplaats/Tekeningen/Henk/Thunderjet.jpg
Met wat kleine andere aanpassingen.

De motor is een 4,5cc Nitro motor van SC

Vliegen doen wij gewoon bij mij in de wijk. Ik woon in een nieuwbouwwijk.
Op veel plekken zijn nog geen woningen gebouwd, en daar vliegen wij gewoon op een verlaten leeg grasveld naar mijn huis.

Hier het prototype van de Thunderjet in actie Bij een vorige LB dag!
full

Ik zal hem meenemen.

Hallo allemaal,

De nieuwe site van het Forum is weer online en dus kunnen we reageren.

Ondertussen heb ik al een paar test vluchten met mijn nieuwe kist gemaakt, en dat ging boven mijn verwachting goed!!
Hij heeft een heerlijke sterkte trekkracht, zowel in normale vlucht, als rug of kunst vlucht! Echt geweldig dus!

Hij reageert nog wel sneller op up, dan op down. Hier moet ik nog even naar kijken en dit moet nog even aangepast worden.

Het zelf gemaakte landingsgestel van lasdraad heeft het helaas wel begeven, deze word van de week hersteld.

Trainer1.jpg

Wat ik me nog wel even af vraag, is van hoelaat tot hoelaat het lijnvlieg evenement is op 9 mei.
Dit kan ik niet echt terug vinden.

Ik hoor graag van jullie!

Gr armando!!

Bruno en Henk zijn meestal al vroeg op het veld. Het veld moet dan uitgezet worden zodat er veilig gevlogen kan worden. De meeste vliegers komen tussen 10 en 11 uur aanzetten en vliegen tot ze genoeg gevlogen hebben. Ergens tussen 15 en 16 uur doen we dan het vliegend circus, het record staat op 6 modellen tegelijk waarvan een in rugvlucht.

Heren,

Het weerbericht voor zaterdag a.s. is volgens mij niet gunstig.
Is uitwijken naar de zondag geen optie?

Groet,
JW

Ik zal het jullie sterker vertellen, gezien de weersverwachting (windsterkten waarbij een wedstrijd wordt stilgelegd om te beginnen en dan toenemend) gaat de komende LB dag op 9 mei niet door.
We bezinnen ons op een vervangingsdatum, maar dat gaat in overleg met de club, dus we kunnen niet zomaar iets besluiten.
Zodra we zekerheid hebben lezen jullie het hier.

Ook namens Henk,

Bruno

Back