Le cuirassé RICHELIEU 1/200 Comix Flymodel

Kijk maar hoe krom. Dit is echter midscheeps en daar is het karton behoorlijk stevig

Image1532868113.565241.jpg

Op een houten romp had ik mij geen enkele zorgen gemaakt, maar dit karton is mooi spul, maar uiteraard minder stijf.

Eindelijk portholes en messing mesh weten te kopen. Merk white metal ensing bij tomsmodelworks in Amerika. Verzendkosten vallen eens flink mee. 4.5 $. De portholes zijn eigenlijk voor de bismarck 1/200 trumpeter, maar die bevielen uitstekend. Mesh was ook flink zoeken, ik hoop dat deze fijn genoeg is en van pas gaat komen.

Image1532880674.116483.jpg
Image1532880724.342757.jpg

Image1532880767.967221.jpg

Image1532880791.551718.jpg

Voor en achter zijn van extra balsa voorzien voor het oplijmen van het dek. Waarschijnlijk niet nodig, maar ik zie het dek liever later niet loskomen.

Als ik kies voor eerst het dek bevestigen, zodat de huid straks mooi kan aansluiten, kan ik niet meer bij de binnenkant, mocht ik die hadden willen verstevigen. Voor de zeer gekromde boeg en hek is dat zeker niet praktisch. Daar dus zeker wachten!

Een ontroerend moment: tot oude boormachine, die me zeker 30 jaar trouwe dienst heeft bewezen, maar nu is gebarsten en niet meer centrisch

Image1532885204.557081.jpg

Met het geld van mijn verjaardag van mijn schoonouders een micromot EF, die vanaf 0 mm boortjes pakt, dus hopelijk ook mijn .3 mm, plus een trafo.

Image1532885312.190095.jpg

Ik denk dat ik de huid ga maken van een combinatie aluminium 0.5 mm en polystor 1mm of 0.5mm. Het polystor 0.5 is eigenlijk te slap, ik vrees dat bewerken een hoop gedoe gaat zijn.

Ik ben met 0.8mm triplex aan de slag gegaan. Aluminium buigen en plakken zie ik niet zitten. Het zagen ook niet. Het kunststof is te slap en dun. 1mm zou goed kunnen. Misschien had ik dat zelfs beter kunnen doen. Nadeel is wel dat er geen platen langer dan 50cm zijn en dat polystor op karton waarschijnlijk minder plakt (?). Triplex 0.8 kan ik nog snijden en wat buigen. Dat wordt wel schuren en plamuren

Image1533314159.580232.jpg

Ik word wel al minder blij met wat ik doe: de kartonnen spanten geven weinig lijmoppervlak en al helemaal geen aangrijppunten voor lijmklemmen. Ik zit overal stukjes balsa te plakken. Dit moet wel de goede kant op gaan, anders wordt het prullenbak en een echt spantenraam zagen.

Image1533314331.760417.jpg
Image1533314357.638559.jpg

Erik, Heb meters verticale 0,7 mm gladde raamlamel gebruikt voor platte vlakken. In de opruiming voor minder dan 5 Euro 5 lengtes van 1,9 mtr en 11 cm breed gekocht. Wilde er een 70 cm knikspant rompje mee bekleden, maar dat lukte niet. Voor platte vlakken goed spul om mee te werken. Fixeren met CA-lijm en naden afsmeren met Bison Kombi Power. Aangemaakt was het een zalf-achtige substantie en zelfs geschikt om mini plamuurwerk mee te doen. Succes verder met het bekleden van de romp. Gr. Klaas.

De onderkant gesloopt en van 0.8 triplex voorzien. Het plasticplaat liet veel te makkelijk los. Fijn voor mij, maar dat was een slechte basis voor schuren en plamuren!

Erik, Heb meters verticale 0,7 mm gladde raamlamel gebruikt voor platte vlakken. In de opruiming voor minder dan 5 Euro 5 lengtes van 1,9 mtr en 11 cm breed gekocht. Wilde er een 70 cm knikspant rompje mee bekleden, maar dat lukte niet. Voor platte vlakken goed spul om mee te werken. Fixeren met CA-lijm en naden afsmeren met Bison Kombi Power. Aangemaakt was het een zalf-achtige substantie en zelfs geschikt om mini plamuurwerk mee te doen. Succes verder met het bekleden van de romp. Gr. Klaas.

Ha, ik lees het wat laat maar klinkt goed. Ook lekker dat die op grotere lengte beschikbaar zijn. Die platen van de modelbouwwinkel zijn max 50cm.

Kunststof werkt heerlijk strak af. .5 was mij te dun, de lijm vervormde zelfs, en 1mm wel erg dik omdat het spantenraam ook feitelijk van bedekken met papier (0.2 of zo?) uitgaat. Ik werk nu met 0.8mm triplex, maar hoop dat het schuur en plamuurwerk mee gaat vallen. Dat heb je met kunststof veel minder !

ik zag een preorder ad. van de uss Montana , bb67, daar is alleen de romp van gebouwd in het echt .

het is een plastic kit van scale 1 :350 kost rond de 150 dollar

Helaas helaas. Vandaag een roemloos einde van mijn project. Hout op karton: het werd een rommeltje. De spanten van 1 mm die ook nog eens massief zijn, zijn hier niet op berekend. Papier op dit raam en dan eventueel plamuren, misschien was dat een stuk beter gegaan. Of gewoon: van een kartonnen bouwdoos niet iets anders willen maken. Liever dan ontevreden doorploeteren met niet het resultaat wat ik wens, gestopt met dit project. Ik ga eens nadenken wat wel binnen mijn bereik ligt.

Erik, Is het geen optie om de huid gewoon met karton op te trekken en er dan een huidje met 80 grams glasweefsel en epoxy er omheen te lamineren? Verder geen ervaring mee. Wel weet ik dat 3 laagjes glasweefsel(80 gr.) met epoxy een 1 mm dikke laag vormen.Geen idee of het karton met de epoxy erop veel uitzet. Gr. Klaas

Back