Cheeta
Forum veteraan
gheien ?????????????????????????
onder welke steen heb jij gelegen dat je 8 weken later pas reageerd??????????????????????????????????????/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
gheien ?????????????????????????
Technisch gezien heb ik niets toe te voegen.
Maar, ik zou graag led's gebruiken in de verlichting van modelboten. Het punt is dan dat de meeste lampen in/aan een boot rondom stralen, terwijl een led een zeer beperkte straal "rechtuit" levert. Is daar wat aan te doen?
Een tweede punt is dat men zegt dat een led zo efficient is. Maar een led heeft een voorschakelweerstand die geen licht geeft. Een led met een diodespanning van 3 volt met een stroom van 30 ma. en een voorschakelweerstand voor 12 volt, is net zo zuinig als een lampje van 12 volt 30 ma.
Wat zijn dan nog de voordelen en nadelen van ledverlichting in boten?
Ik snap wel dat een led als koplamp van een auto of trein heel redelijk zal werken.
HansV
Wat ik eigenlijk in alle verhaaltjes duidelijk mis, is dat een LED stroombron gestuurd wordt. Ernst heeft hier wel een soortgelijke verwijzing naar gemaakt door de zeggen dat een LED niet spanningsgestuurd is maar de benaming ontbreekt. De voorschakelweerstand fungeert als een heel erg simplistische stroombron. Voor de meeste toepassingen afdoende. Bij hogere stromen niet aan te raden. Dan is een oplossing met een LM117/LM317 of soortgelijke regelaars een veel betere keuze.
Standaard LEDs misschien wel, maar bij gebruik van hoog vermogen LEDs (CREE, Luxeon) of veel LEDs parallel kunnen de stromen dermate oplopen dat een weerstand niet handig is. Een LM317 is kleiner dan een dikke weerstand van 20W (beiden zullen dezelfde koeling nodig hebben).Je moet het heel bont maken als je voor de hogere stromen naar andere middelen moet grijpen. In alle gevallen dat je een lineaire oplossing voor stroombron gebruikt wordt er net zoveel spanning in warmte omgezet.
Hogere stroom door de LED en dan pulseren. Meer lichtopbrengst en een lager totaal stroomverbuik.Daartegen zou een switched voltage regulator voor een lagere spanning de juiste oplossing zijn, dan kan je een kleinere weerstand gebruiken voor de stroomreguliering. Uiteraard zijn er ook switched current regulators te vinden.