LED-verlichting op brandstof auto

Uitgaande van de ontvangerspanning zal dat wel 4.8v zijn (je batterijpakket), je kan (met 2v LED's) er 2 in serie zetten om de totale stroom te beperken.
De 3e uitgang op je ontvanger is alleen niet in staat om te schakelen, je moet daarvoor een switchmoduul hebben of een stukje servo electronica waarmee het ook mogelijk is.
aux-kanaal-vraag

Maar ja, de stroom zal je een zorg zijn, met 10 LEDjes uitgaande van allemaal parallel zit je op 200mA, nog niet eens de stroomverbruik van een standaard servo en zal dan ook totaal geen probleem geven damen met je ontvanger en servo's.

En mijn achtergrond.... van jeugd af aan al bezig met computers, electronica en RC, met een LTS/MTS opleiding reeds 20 jaar werkervaring in de PC handel waarbij de eerste 7 jaar veel repataties van monitoren en moederborden gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
2 in serie? je bedoelt dan toch eerst een serie schakeling van 2 leds in de parallel schakeling met het ontvangerpack?

oke dus gewoon zorgen dat ik de stroom limiteer op de 20 mA en voor de rest hoef ik daar geen zorgen om te maken ;)

nu is het nog altijd wel kiezen wat ik ga doen met de achterlichten: 2 gewone rode leds is het gemakkelijkste qua voeding en aansluitingen, een ledstrip is dan weer eenvoudiger op de body te bouwen. of heeft er iemand nog een leuk idee om gewone leds proper in te werken?

@ Roelof: weet jij waar ik ergens een specificatie tabel kan vinden van zo een led-strip? dan kan ik eens kijken of het uberhaupt wel in te bouwen is als achterlichten ;)

Specs van die strip heb ik niet maar ik kan wat maten opmeten als je dat wilt.
Overigens zijn het volgens een maat van mij gewone strips die je ook als meubelverlichting kunt bestellen.

Wat betreft het aansluiten op je ontvangeraccu, dat moet inderdaad parallel.
2 ronde rode LED's van 5mm per achterlicht is wel het meest makkelijke, gewoon de 2 LED's in serie zetten met daarbij ook in serie een weerstand van 47 ohm en dat in zijn geheel op de ontvangeraccu erbij aansluiten.

Inbouwen is simpel, even bij de modelbouwwinkel een plastic stripje halen van 5mm dik en 10mm breed. Een stukje op maat afzagen, met een beetje verwarmen in de ronding buigen van je body bij je achterlichten, 2 gaten op maat erin boren en ook in je body, de LED's erin lijmen zodat het bolle kopje er net uit steekt en dan het geheel in de body plakken of met een heel klein parkertje vast schroeven.

ik heb net ergens een projectje ontdekt van een fazer waar ze effectief de achterlichten gefixt hebben met plexiplaat.

ik denk dat dit de eenvoudigste oplossing is, het is wel een uitdaging, ik heb nog nooit met plexi gewerkt :p

met de led strips ga ik nog even wachten, ik moet na de examens naar de modelbouwwinkel voor een paar spullen en dan kijk ik meteen even rond ;)

nog even een klein vraagje ivm met die witte leds: hoe schakel ik deze best? elke led apart in parallel met de accu? aangezien ze gemakkelijk 2.5V tot 3V zijn :D

Reken maar met 3 volt, dan komt het wel goed, bij mij staan er 2 in serie met een voorschakelweerstand van 15 ohm op een 6v ontvangeraccu. Als jij nog met de originele houder en 4 oplaadbare penlights werkt moet je iedere LED een weerstand geven dat die op de 4.8 volt aangesloten kan worden.

ik heb even snel wat uitgeprobeerd met plexi maar het is toch niet wat ik er van verwacht had. ik heb nog even in de rommeldoos gekeken en daar heb ik iets interessant gevonden: een rechthoekige led en ondertussen ook al gevonden op conrad. voor de achterlichten lijkt mij dit een veel beter oplossing, zeker in combinatie met het soort achterlichten mijn aston martin heeft.

hiervoor moet ik enkel een fijn groefje maken en dan de led vastzetten met epoxy of 2-componentenlijm.

nog even in verband met jouw ontvangeraccu: dit is 6V? is dat zo een speciaal pack dat ze ook in elektrowagens gebruiken? heeft dit voordelen tov van 4 penlights?

Meerdere vierkante LED's naast elkaar geeft een mooie streep. Mijn knightrider looplichtje is ook met vierkante LED's:

knight.jpg

Inderdaad een sleufje in de body maken, netjes op maat vijlen met een sleutelvijltje. De LED's zijn wat lastiger te monteren maar niet onmogelijk, je kunt een stukje gaatjesprint pakken en aan de uiteindes een afstandsbusje plaatsen om vast te schroeven. of je pakt een plastic hoekprofieltje waar je de LED's op de ene vlak kunt plakken/lijmen en je het andere vlak tegen de body kunt plakken.

Een ontvangerpakket bestaat uit aan elkaar gesoldeerde accucellen, er is dus veel minder kans op storing dan bij een houder waar je 8 potentiele losse contacten hebt. Verders kunnen de soort cellen in een pakket meer stroom aan en in mijn geval met 2 sterke digitale servo's is dat nodig en 6 volt maakt de servo's ook sneller dan 4.8 volt, ook handig als je op zeer hoge snelheden over het circuit stuurt.
In jouw geval moet je kijken naar een zgn. humpack, die past op de plek van een batterijhouder.

Laatst bewerkt:
Cool !
Zou ik in de toekomst een beroep op je kunnen doen (tegen vergoeding natuurlijk) om twee scanners (rood en geel) voor mij te maken ?

Dat zou geweldig zijn, als ik klaar ben met m'n bus wil ik beginnen aan kitt en karr.
Ik ga ze alle twee tegelijk maken, kitt word een rc versie en karr word een zelfstandig rijdend model.
De scanners worden een probleem als ik ze zelf moet maken, als iemand anders dat voor mij kan doen is dat probleem opgelost.

roelof, dat is echt wel iets knap van je knightrider :D

ik heb net de lichtsterkte kunnen testen van een 14000mCd witte led en heb besloten deze te gebruiken :D

voor die vierkante leds moet ik nog even rondhoren waar ik ze kan krijgen aangezien ik ze niet vind op de site waar ik die witte leds waarschijnlijk ga kopen ;)

allemaal hartelijk bedankt voor de hulp en ik hoop snel te kunnen bouwen en fotos te plaatsen :D

moet ik eigenlijk op iets speciaals letten wanneer ik begin te boren in mijn body voor de leds?

Gaten in je body zijn het beste met een boddyreamer te maken of een Dremel met een puntig dun slijpsteentje, haakse hoeken zijn wel met een sleutelvijl te doen.

Waarom niet voor de LED's bij de Conrad kijken, die hebben alles, zelfs de superhelle Luxeon.

mijn vader is horloge maker en heeft een professionele 'dremel' dus dat komt wel in orde.

op die site kan ik 10 witte leds voor 1.5 dollar krijgen, dus net 1 euro. hierbij zijn geen verzendkosten. bij conrad is het al 7 euro om te verzenden. dus de witte leds bij conrad bestellen is voor mij wel een dure zaak ;)

weet iemand mischien nog waar ik 10 mm led verlichting set kan krijgen
het liefst moeten ze in nederland bestelbaar zijn.

heb je gekeken op dealextreme.com? het is wel een chinese webshop maar gratis verzending ;) in een gewone elektronica zaak kan je deze ook eenvoudig vinden ;)

Back