LED's en de weerstandjes

KILO is een voorvoegsel, dat hoor je te weten! (groep 7 of 8 van de basisschool).
Een KILOmeter is 1000 meter, een KILOgram is 1000 gram. Een KILO Ohm is dus 1000 Ohm!

Er zijn voor niet ingewijden nogal wat probemen met de kleurcode voor weerstanden. Geeft niet, want in mijn vak heb ik collega's gehad die het ook niet wisten. Hun filosofie was"waarom zou je het leren er is altijd wel iemand in de buurt die het wel weet en waar je het aan kan vragen!" Ik zal hier even in het kort de waarden van de kleuren trachten weer te geven.
Zwart is 0
Bruin is 1 of 1 nul.
Rood is 2 of 2 nullen.
Oranje is 3 of 3 nullen.
Geel is 4 of 4 nullen.
Groen is 5 of 5 nullen.
Blauw is 6 of 6 nullen.
Violet is 7 of 7 nullen maar dat komt in de praktijk niet voor.
Grijs is 8.
Wit is 9.
Dan zijn er nog de tolerantie's in de weerstandswaarde.
Goud is 5% nauwkeurig.
Zilver is 10% nauwkeurig.
Hier zit wel een adder onder het gras. Is zilver de derde ring, dat moet de waarde door 10 worden gedeeld. Dus bruin zwart zou normaal dus 1 ohm zijn, maar met een zilveren ring er achter is het 0,1 ohm. Een heel ander verhaal wordt het met de zg. 1% weerstanden. Hier moeten de laatste 2 ringen bij elkaar worden opgeteld, dus rood en oranje vormen dan samen 5 nullen. Is erg verwarrend waar ik dus ook moeite mee heb en daarom bij twijfel even nameten. Het is vaak moeilijk te zien aan welke kant je moet beginnen met tellen.
Verder worden waarden vaak, zeg maar altijd, aangeduid met een letter.
B.v geel violet zilver is 4,7ohm en men schrijft dat als 4R7.
Bruin zwart rood is 1000ohm is 1k
Dan kennen we nog 10k, 100k en 1meg. respectivelijk 10.000 100.000 en 1000.000 ohm.
En om de verwarring nog wat groter te maken, zwart zou eigenlijk nul nullen moeten zijn, maar bij een waarde tot 100 ohm telt zwart in de tweede ring voor een nul. Dus 100 ohm is bruin zwart bruin, omdat 2 dezelfde kleuren onder de waarde 2 niet voorkomen.
Staat de zwarte in de derde ring, dan telt zeze niet mee, dus bruin zwart zwart is 10 ohm.

Groetjes Hans.

Sorry Hans maar ik ben het niet helemaal met je eens wat je hierboven schrijft.

"Een heel ander verhaal wordt het met de zg. 1% weerstanden. Hier moeten de laatste 2 ringen bij elkaar worden opgeteld, dus rood en oranje vormen dan samen 5 nullen".

De laatste twee ringen moet je nooit bijelkaar optellen. De eerste ring is het eerste cijfer, de tweede ring het tweede cijfer, de derde ring is het derde cijfer en de vierde ring het aantal nullen!!!
Groen, blauw, rood, bruin, bruin zou volgens jou bewering 56000 Ohm 1% zijn. Dat Klopt dus niet het is 5620 Ohm 1%. Die rode ring is wel degelijk een 2 en niet 2 nullen! En ja een 5620 Ohm 1% weerstand bestaat echt, ze worden alleen niet vaak gebruikt!

"En om de verwarring nog wat groter te maken, zwart zou eigenlijk nul nullen moeten zijn, maar bij een waarde tot 100 ohm telt zwart in de tweede ring voor een nul. Dus 100 ohm is bruin zwart bruin, omdat 2 dezelfde kleuren onder de waarde 2 niet voorkomen.
Staat de zwarte in de derde ring, dan telt zeze niet mee, dus bruin zwart zwart is 10 ohm".

Wat je hier schijft klopt wat waardes aangaat wel maar de beweringen zoals "2 dezelfde kleuren onder de waarde 2 komen niet voor" kloppen niet.
Bruin, zwart, bruin is inderdaat 100 Ohm. Eerste ring = eerste cijfer, tweede ring = tweede cijfer en de derde is het aantal nullen. Bruin =1, zwart =0 en bruin =1 extra 0 dus 100!
Bij tien Ohm klopt het ook en telt de derde ring gewoon mee. Bruin =1, zwart =0 en zwart= 0 extra nullen, resultaat =10.

You are right! Maar omdat ik er jaren mee heb gewerkt zonder er verder bij na te denken, wordt het extra moeilijk als je er over na gaat denken. In de praktijk wordt er bij twijfel dus altijd even de meter aan gezet.
Maar het is goed als iemand de foutjes er even uit haalt, dan blijven wij scherp! Bedankt.

Wat de vreemde waarde van 1% weerstanden betreft, deze vindt je echt wel in referentie schakelingen van schakelende voedingen.

Groetjes Hans.

Wat ik mis in dit hele (overigens correcte) verhaal, is het feit, dat LEDs op stroom reageren; het is de stroom, die beperkt moet worden!
De maximale spanning, di een LED kan verdragen is veel hoger, dan de hier genoemde 3,5 Volt, en zolang je de stroom maar beperkt kun je een LED direct op de 12V accu aansluiten!
Als "voorschakelweerstand" kun je een constante stroombron gebruiken (zie Conrad 196010 - 89), die uit niet veel meer dan een FET met weerstand bestaat. Voordeel: je kunt er gewoon een LEDje bijprikken (serie schakeling)

moet je eens naar de site
abelforte.nl
Die hebben daar een industrie motor staan met 1000 ledjes in de motor ingebouwd om alles te kunnen zien draaie geweldig
mvg Frederik

fbortel zei:
Wat ik mis in dit hele (overigens correcte) verhaal, is het feit, dat LEDs op stroom reageren; het is de stroom, die beperkt moet worden!
De maximale spanning, di een LED kan verdragen is veel hoger, dan de hier genoemde 3,5 Volt, en zolang je de stroom maar beperkt kun je een LED direct op de 12V accu aansluiten!
Sorry maar dat klopt echt niet. Je kunt op geen enkele manier direct 12V op een LED zetten dan gaat hij kapot! Ja hij gaat kapot omdat de stroom te hoog wordt, waarom wordt die te hoog? Omdat de spanning te hoog is!
Als je met een weerstand de stroom door de LED gaat beperken dan zal je zien dat de spanning over de LED toch echt terug valt tot de al reeds eerder genoemde waardes. Het is echt 100% onmogelijk om 12V over een LED te zetten en dan de stroom zo laag te laten blijven dat de LED niet doorbrandt. OF toch niet? Je kan wel 12V over een LED zetten terwijl er zo goed als geen stroom loopt. Hoe? Door de LED om te draaien zodat de spanning er in de sperrichting over staat. Het nadeel is dat de LED dan ook geen licht geeft. :wink:

fbortel zei:
Als "voorschakelweerstand" kun je een constante stroombron gebruiken (zie Conrad 196010 - 89), die uit niet veel meer dan een FET met weerstand bestaat. Voordeel: je kunt er gewoon een LEDje bijprikken (serie schakeling)
Helemaal juist, de stroom wordt op een vaste maximale waarde gehouden. De stroombron "regelt" de spanning over de LED(s) zo dat de stroom erdoor op een veilige waarde wordt gehouden.

Ernst Grundmann zei:
Sorry maar dat klopt echt niet. Je kunt op geen enkele manier direct 12V op een LED zetten dan gaat hij kapot! Ja hij gaat kapot omdat de stroom te hoog wordt, waarom wordt die te hoog? Omdat de spanning te hoog is!

Dat bedoel ik nou net duidelijk te maken: je moet die stroom beperken! En een constante stroombron is dan heel wat handiger dan elke keer weerstandjes, die bovendien nog per kleur LED anders moeten zijn! Theoretisch kun je dan dus 12V eropzetten, en alles gaat goed, omdat er nooit meer dan 20mA loopt. Denk aan een maximaalstroombegrensde (lab-)voeding.
Praktisch werkt het anders, ja, omdat er nu eenmaal geen stroombronnen zonder inwendige weerstand zijn. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Je kunt het zelfs omdraaien: ALS er 20mA door de LED stroomt, DAN moet er ~3V spanningsval over de LED staan. (Rode wat minder, witte wat meer).
Dat Conrad setje werkt met een maximale ingangsspanning van 30(!) Volt. Kun je toch 8, misschien wel 9 witte LEDs in serie zetten! Heeft er iemand 24V aan boord?

Enne... d'r zijn LEDs voor 12V, hoor - met ingebouwde weerstand... Beetje cheaten mag ;)

Nee, er bestaan geen LEDjes van 12V.
Er bestaan wel "LEDs"die je rechtstreeks op 12V kunt aansluiten. Daar zit een stroombron of een weerstand INGEBOUWD. De eigenlijke LED is feitelijk nog steeds maar iets van 2V tot 3V.

Ernst Grundmann zei:
Je kan wel 12V over een LED zetten terwijl er zo goed als geen stroom loopt. Hoe? Door de LED om te draaien zodat de spanning er in de sperrichting over staat. Het nadeel is dat de LED dan ook geen licht geeft. :wink:

Ik wil verder niet zeurderig overkomen, maar ik geloof dat LED's, in tegenstelling tot normale diodes, een erg lage invert spanning kunnen hebben.
Ik heb wel eens gehoord van maximaal 9V.(daarboven gaan ze gewoon kapot(als een mislukte zenerdiode ;) )) Maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd. Ik weet dus niet precies waar die grens ligt. Maar dat kan best wel erg laag zijn.

Verder wil ik wel zeggen dat het verhaal heel duidelijk is. Bedankt!

De reverse spanning (invertspanning) van LEDs is inderdaad niet hoog. Voor de meeste LED's houdt het al bij 5V op. Ik weet uit ervaring dat er Led's zijn die 12V ook nog wel kunnen "hebben". Wil je zekerheid hebben dat je LED's niet kapot gaan dan zou ik niet te vaak en te lang boven die 5V uit komen. Mocht dat toch kunnen gebeuren dan is het raadzaam om een gewone diode met de LED in serie te zetten. Met de juiste diode kan je dan zelfs tot wel 1000V gaan.

lol een u=i*r discussie. Volgens mij hebben jullie allebei gelijk; de stroom is immers gelijk aan de spanning / (Schijnbare, het is een halfgeleider) weerstand! Dus eigenlijk is de spanningsval over de LED altijd gelijk, of je nou een stroombron neemt of een weestand...

Groetjes,

Ton.

Back