G
Guest
Guest
1000 gram, 10 ons, 1 liter water..... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Sorry maar dat klopt echt niet. Je kunt op geen enkele manier direct 12V op een LED zetten dan gaat hij kapot! Ja hij gaat kapot omdat de stroom te hoog wordt, waarom wordt die te hoog? Omdat de spanning te hoog is!fbortel zei:Wat ik mis in dit hele (overigens correcte) verhaal, is het feit, dat LEDs op stroom reageren; het is de stroom, die beperkt moet worden!
De maximale spanning, di een LED kan verdragen is veel hoger, dan de hier genoemde 3,5 Volt, en zolang je de stroom maar beperkt kun je een LED direct op de 12V accu aansluiten!
Helemaal juist, de stroom wordt op een vaste maximale waarde gehouden. De stroombron "regelt" de spanning over de LED(s) zo dat de stroom erdoor op een veilige waarde wordt gehouden.fbortel zei:Als "voorschakelweerstand" kun je een constante stroombron gebruiken (zie Conrad 196010 - 89), die uit niet veel meer dan een FET met weerstand bestaat. Voordeel: je kunt er gewoon een LEDje bijprikken (serie schakeling)
Ernst Grundmann zei:Sorry maar dat klopt echt niet. Je kunt op geen enkele manier direct 12V op een LED zetten dan gaat hij kapot! Ja hij gaat kapot omdat de stroom te hoog wordt, waarom wordt die te hoog? Omdat de spanning te hoog is!
Ernst Grundmann zei:Je kan wel 12V over een LED zetten terwijl er zo goed als geen stroom loopt. Hoe? Door de LED om te draaien zodat de spanning er in de sperrichting over staat. Het nadeel is dat de LED dan ook geen licht geeft. :wink:
Zei ik ook niet... ik zei voor 12 VoltErnst Grundmann zei:Nee, er bestaan geen LEDjes van 12V.