Leeg topic - kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Heb vandaag verf gehaald voor het interieur. Omdat daar geen brandstof (behoort) te komen, heb ik gewone Revell modelverf gehaald.

Nu heb ik voor de naadjes een vulmiddel van Revell gehaald:
39607.JPG

En nu vraag ik mij af.. voor de cowl en wat andere kunstof delen aan de romp (dus buitenkant) moet ik ook een plamuur hebben. De handleiding spreekt van 'automotive filler' of 'bondo'. Kan ik dat Revell spul daarvoor ook gebruiken, of kom je dan in de problemen i.c.m. brandstof?

Overigens zijn we er ook uit welke kleuren het ding gaat krijgen:

full.jpg

full.jpg

Dat is natuurlijk een ander model Cessna dan wat ik aan het bouwen ben, maar voor het kleurenschema maakt dat niet uit.

Ik zou een filler gebruiken op basis van polyester zoals ze bij de autocarrosserie toepassen bij builen en blutsen. Mogelijks verwijst de term "automotive filler" daar naar toe.

Stevo

Stevo zei:
Ik zou een filler gebruiken op basis van polyester zoals ze bij de autocarrosserie toepassen bij builen en blutsen. Mogelijks verwijst de term "automotive filler" daar naar toe.

Ik had inderdaad al bij de bouwmarkt met polyesterplamuur in m'n handen gestaan, maar dacht, misschien kan ik me zo die 7 euro besparen :P

Hey Hezik,

Als je 40 Euro aan het interieur van je Cesnna spendeert moet daar zeker nog 7 Euro polyesterplamuur vanaf kunnen hé :wink:

Stevo

Stevo zei:
Als je 40 Euro aan het interieur van je Cesnna spendeert moet daar zeker nog 7 Euro polyesterplamuur vanaf kunnen hé :wink:

Ik wist dat je dat zou gaan zeggen.. en je hebt gelijk :)

Ik ben inmiddels druk bezig met allerlei kleine klusjes. Zo zit het stuk fin wat nog op de rug moest er nu ook op, zit de cowl-ring op z'n plek, zijn de cowlings geplaatst, is het neuswiel aangesloten, enz.

Wat ik nog moet doen:

1) flaps afmaken (lossnijden/afwerken/hingen)
2) ailerons afmaken (draaihoek in schaven/schuren, hingen)
3) wingtips maken
4) interieur plaatsen
5) motor plaatsen + aansluiten

en dan blijft nog louter het coveren over.. schiet dus goed op.. vanavond meer foto's.

Zoals beloofd, wat foto's.. eerst van het ruggedeelte van de fin. Dit moet je er later op monteren, ik denk dat ze dit beter direct aan de fin hadden kunnen maken.

De bedoeling is dat je eerst een spantwerk aanbrengt, dat sheet, dan een hoek erbovenop die je moet afronden en dan de hele zaak met schuren en vullen zo maken dat het één geheel lijkt. Daar begint het nu behoorlijk op te lijken, ik ben nog niet helemaal klaar met vullen/schuren, maar het restant doe ik als ik de hele fusilage ga afwerken voor coveren. Voorlopig is dit goed genoeg. Let op dat op deze foto het rudder niet recht staat, waardoor e.e.a. vertekend kan lijken.

full.jpg

full.jpg

En dan de interieurset.. voorzien van een handleiding uiteraard

full.jpg

Het is allemaal dun plastic, vergelijkbaar met de bakjes die je bij de chinees krijgt, misschien marginaal dikker.

Hier de captains chair, alleen even op maat gemaakt, moet nog gelijmd, gevuld en gespoten worden

full.jpg

Zo zit er nog een stoel en nog een achterbankje bij. Jantje ongeduld moest natuurlijk meteen beginnen, dus het instrumentenpaneeltje even zilver gespoten en de zwarte delen zwart geschilderd. Hier moet ik nog alle metertjes etc. op gaan zetten, die kan ik uit het decal sheet knippen wat bij de kit zat, alhoewel ik een paar zelf ga schilderen omdat alles in het decalsheet gewoon zwart met wit is (bv. geen blauwe lucht boven horizon).

full.jpg

De zijkanten zitten er ook bij, moet straks de servo-kabels gaan wegwerken in de openingen tussen hout en plastic.. de kabels kwamen op zich al vrij op de juiste plek uit de vleugel, dus dat moet wel mooi te doen zijn denk ik.

full.jpg

Nou te enthousiast geweest weer.. zit even te werken, kijk je op de klok.. :oops:

Nou ja.. resultaat is wel leuk:
full.jpg

full.jpg

Ziet er zeker leuk uit! Ben een tijdje afwezig geweest en moet meteen bijna drie pagina's lezen. Kan je iets minder snel bouwen? Dan kan ik het nog bijhouden.... :wink:

Als jij gewoon zorgt dat je niet afwezig bent... sowieso heb ik je geen toestemming gegeven afwezig te zijn, je moet aanwezig zijn, hier elke 5 minuten op F-5 drukken om mij meer goede tips te geven :P

Ik denk; waar komt toch al dat witgele spul vandaan? Legt m'n vriendin uit dat dat de zon is en dat die op dit tijdstip het kennelijk nodig vind om aan de hemel te staan. Echt nergens goed voor; allemaal verspilling van energie en schijnt ook nog eens in je beeldscherm :(

Maar goed, het spaart wel weer flitsbatterijen, dus maar even wat foto's geschoten van de huidige stand van zaken. Maandag a.s. krijg ik de motor en muffler binnen, dus kunnen we weer verder. Ik verwacht in de loop van volgende week ook de 'overige spullen' zoals oracover etc. Die schaalmeeting zou zeker haalbaar moeten zijn :)

Vanmiddag ga ik ook mijn oude Taxi-II uit de opslag halen. Eens kijken wat daar van over is, ik vrees het ergste. Hij is met een half bespannen vleugel de opslag ingegaan ooit en heeft inmiddels 2 verschillende opslagruimtes en 4 verhuizingen achter de rug (uitgevoerd door m'n ouders, hij lag bij m'n ouders in opslag). Ik heb die Taxi-II destijds in anderhalve week gebouwd en als ik er over nadenk met de kennis en het geduld wat ik nu heb, kan hij bijna niet goed gebouwd zijn. Nou ja, als ie maar dienst kan doen als oefenhoer :P. Hij is wel helemaal compleet, inclusief nog nieuwe motor, zender, ontvanger, etc, dus kan naast het huidige project blijven bestaan.

Maar genoeg geluld, ik was bezig met foto's.

De fusilage
full.jpg

Het uitzicht wat meneer de piloot straks krijgt.. afgezien van dat ie met z'n aars aan de stoel ge-epoxied zal komen te zitten, al z'n handels/schakelaars vastgelijmd zitten, z'n toestel alleen recht naar het noorden kan vliegen met een airspeed van 220knopen, mag hij denk ik toch niet klagen :P.. voor z'n gemoesrust zal ik z'n dashboard later nog wat netter bevestigen en niet met twee spelden :P

Hij zal moeten leren handsfree VFR te vliegen denk ik :P

full.jpg

De fin.. dit is in werkelijkheid al behoorlijk vlak en recht, maar uiteraard ga ik het nog verder afwerken voor het coveren..

full.jpg

full.jpg

En dan de rol met plakband even tevoorschijn gehaald om een mockup te maken van hoe het er allemaal uit zal komen te zien. De cowl is echt heel ruw uitgeknipt nu nog, gaat dus nog een stuk vanaf en komt natuurlijk nog een voor- en onderkant aan :)

full.jpg

full.jpg

Geweldige project :worship:

Ik mis alleen nog op de brandstof indicatie meters de stikkertjes "unreliable".

Dan is deze kist echt "schaal"

Maar ga zo door en wij zien hem graag op de schaalmeeting :yes:

ja straks moet er ook nog een werkende transponder mode S / C in zitten. :) even goed oefenen voor je R/T en je kan je kist zo op schiphol op 04/22 neerzetten :D

Stevo zei:
Welke motor is het nu geworden? of heb ik onderweg iets gemist?

Stevo

Iets gemist inderdaad.. het wordt de Supetiger G75 ring. Dat leek mij een mooie tussenweg tussen .61 en .91 en past ook op de in-cowl muffler. Iedereen die ik er naar vraag zegt eigenlijk hetzelfde: misschien niet bakken vol vermogen voor het gewicht van die motor, maar als ie goed ingelopen is onverslijtbaar en probleemloos.

Daarnaast erg goed betaalbaar, zeker als je het afzet tegen b.v. een OS.

//edit
De Taxi-II kan regelrecht het vuilnis in. De motor/servo's/zender/ontvanger niet natuurlijk, maar alles wat hout etc is, is niet meer te redden. De bouw an sich viel mij mee, alles was wel recht dus toch beter gedaan dan ik dacht destijds. De romp zou nog wel te redden zijn, ware het niet dat de stuurkabel naar achteren opnieuw erin moet (zit los) en daarvoor de romp open zou moeten. De cowl is spontaan verdwenen. Dat zou allemaal nog overkomelijk zijn, maar de vleugel helaas niet. Die heeft duidelijk ergens niet droog gelegen aan één kant; het balsa is daar kromgetrokken en grauw en grijs geworden.

Dat is ook wel te repareren, maar is niet meer rendabel. Het toestel zou geheel opnieuw bespannen moeten worden (zitten beschadigingen in stabilo, romp vanwege stuurkabel, vleugel omdat die niet bespannen is); er zou een stuk vleugel opnieuw gebouwd moeten worden van scratch en dan nog is het niet zeker of de romp na ca. 10 jaar niet droge opslag (bleek dat ie er al 10 jaar stond) nog stevig genoeg is.

De motor is nog wel goed, ik had verwacht dat die helemaal vast zou zitten maar hij draait nog soepel en heeft voldoende compressie. Natuurlijk ga ik die eerst helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken, voordat hij weer echt gebruikt kan worden.

Ik denk dat het dan rendabeler is om een goedkope ARF trainer te nemen en daar de techniek in over te zetten..

Zoals beloofd, nog wat foto's van de oude Taxi-II.. total lossje zonder crash..

Dit gaat nog wel, ook zonder cowl
full.jpg

.. maar niet als je je bedenkt dat alle stuurstangen vervangen moeten worden, en als je dit ziet:
full.jpg

Als je dat dan combineert met de rotte vleugel:
full.jpg

Dan is de conclusie: niets meer aan doen behalve opbranden. Bij Conrad (bv) heb je voor 99 euro een ARF trainer. Alles bij elkaar opgeteld (stuurstangen, bespanning, lijm, hout, enz) zou ik voor het repareren van die Taxi-II waarsch. net zoveel kwijt zijn.

De motor is nog wel goed. Ik meende destijds een nieuwe gekocht te hebben, ik weet dat ik destijds ook een motor gekregen heb van iemand en kennelijk is die erop gekomen. Het is een oud beestje, maar ik denk nog prima bruikbaar. Het is een OS Max 30 S RC (4,8cc). Dit is een foto van een nieuwe:
full.jpg

Ik heb het motortje even helemaal uit elkaar gehaald en die ligt nu in een teiltje brandstof te weken. Er stond nog een oud tankje brandstof in de opslag, niet meer bruikbaar om te vliegen maar wel hiervoor.

Back