lelievlet 1:7

110320121575.jpg

Shot at 2012-03-11
zooo weer een update, ik heb er een andere motor in gezet. een hele zware geloof ik want op 7,2v is ie lompsterk. deze komt uit het buitenboordmotortje van mijn punter! ik ga nu even kijken of ik gegevens kan vinden van deze motor want hij moet natuurlijk wel matchen met de 15amp regelaar en de 2,6Ah accu.
110320121577.jpg

Shot at 2012-03-11
110320121578.jpg

Shot at 2012-03-11

met een beetje geluk gaan we vandaag even snel het water in!

we gaan dus nog niet het water in, ik ben bezig l;agen zwarte verf op de bodem te zetten maar her en der zitten toch nog wat nerven in het hout welke nog niet perfect dicht zijn. buiten dat om word hij wel superstrak
ondertussen druk bezig met de bilgepomp radio luidsprekers enz. in de boot welke eerdaags ook weer de sloot in gaat:D gelukkig hoef ik maar 10 stappen te zetten naar een hele mooie sloot welke dwars door drenthe loopt:D
27062010013.jpg

Shot at 2011-01-07
het mooie weer komt er aan!

g4? nee dat ken ik helemaal niet. ik had er epoxy over moeten smeren maar die epoxy die ik had wil niet meer uit harden op 1 of andere manier... dus dan maar zo

valt reuze mee baggeraar... stank misschien wel maar lawaai niet... anders had deze allang weg gewest ;) het torretje draait als een nieuwe... anders had ik ook nooit een evinrude gekocht

g4? nee dat ken ik helemaal niet. ik had er epoxy over moeten smeren maar die epoxy die ik had wil niet meer uit harden op 1 of andere manier... dus dan maar zo

G4 is een polyeuretaanhars 1 component en waterdun,
dus het verzadigd je hout na 3 of 4 X aanbrengen en het wordt glashard!
hierna kan je epoxy of polyester aanbrengen of schuren en verven.
ideaal spul,
je model rot nooit meer weg en wordt ook min of meer ongevoelig voor uitzetten en krimpen.
misschien voor je volgende model?

heeft er iemand nog een goede tip voor een 60's kleurenstelling?

ikdacht zo ongeveer als nummer 2 en vijf maar dan rood onder, zwart op het boeisel en het rondhout rondop het boeisel wit. iemand??

kleurenvletten.jpg

genoeg keuze zo te zien!

ik zou zelf voor de onderste kleuren combinatie gaan,
ik vind donkerblauw altijd mooi op een boot staan;)

dat vind ik niet zo super.
ik ben al druk bezig en hij word zoals de 3e van onder maar dan rood onder, witte buizen, zwart boven. grijs van binnen met een witte motorkist en de bovenkant van de kist ingelegd met hout. berken en mahonie. foto's volgen misschien later vandaag

zo, ik ben weer even een poosje druk geweest met de boot!
ik heb de binnenkant in de grijze kleur welke ik op het oog had en de bodem is rood zoals ik dat wilde hebben.
de motorkist is wit met gelakt hout op de bovenzeide.
het boeisel word zwart en de buizen daar omheen wit. ik ga nu eerst afplakken wat ik gespoten heb, daarna het boeisel spuiten. dan laat ik de verf uitharden en ga ik verder met de buizen spuiten. het ziet er nu zo uit;

190320121601.jpg

Shot at 2012-03-19
190320121602.jpg

Shot at 2012-03-19
190320121603.jpg

Shot at 2012-03-19

ook zit de elektronica erin. ik heb een servo verlengkabel vanaf de servo achterin naar de bakskist in de boeg wat normaal gesproken een luchtkamer is en daarin bevind zich alle elektronica behalve de motor. vanaf de voorste bakskist heb ik een doorvoer gemaakt door de dubbele bodem (is waterdicht en gevuld met schuin) naar de motorkist.
ik heb 1 van de 2 baterijen van mijn schroefmachine uit de behuizing gehaald en daar heb ik 2 kabels op gesoldeerd met een zekering welke naar de regelaar gaan. dit is echt perfect, ik hoef geen batterij en lader meer te kopen aangezien deze nog in prima conditie zijn en ik kan mijn batterij gewoon in de schroefmachine blijven gebruiken alleen bungelt er dan wel een zekering bij aan ;)
190320121604.jpg

Shot at 2012-03-19

als iemand jou een schroefmachine aan bied met bijbehorende batterijen en lader altijd ja zeggen dus. je kan de cellen eventueel van elkaar los halen en daar een lichtere ook zwaardere batterij van maken als je er een goede lader voor hebt.

zoals te zien is heb ik de scharnieren ook op de plek gezet. ik zal proberen een closeup te maken omdat er ook 4x1mm messing nageltjes in gelijmd zitte:D ziet er wel mooi uit zo al zeg ik het zelf.

nu zoek ik alleen nog tips hoe ik de kabelaring op de plek kan houden over de lengte van de boot. spanners en schroefogen heb ik al maar ik zoek iets om op het boeisel te maken en ik dacht aan een halve buis welke ik in stukjes kan zagen en om de 5 cm een maantje te plakken als je begrijpt wat ik bedoel

slijtstrip.jpg

iemand een beter idee misschien?

zoals jullie gelezen hebben heb ik er een andere motor in geplaatst.
nog bedankt voor de tip indoorvlieger!

deze heb ik dus ook getest in de wasbak zonet en deze heeft stuwkracht genoeg i.c.m. de 30mm schroef. alleen als ik de regelaar in schakel en de zender aan zet dan hoor ik een pieptoon uit de motor. 3keer kort achter elkaar van laag naar hoog. alsof ie wil zeggen check check dubbelchek.
ik heb het motor tje uit de buitenboordmotor van de punter gehaald. mabuchi staat erop verder niks maar nu heb ik dus het vermoeden dat dit een borstel loze is... zou dat kunnen?
ik heb nog nooit eerder piep tonen uit een mabuchi motor uit de 80's gehoord... die buitenboordmotor komt namelijk uit de 80's... dit was tien jaar geleden nog niet geloof ik toen ik er nog druk mee was...
190320121606.jpg

Shot at 2012-03-19
190320121607.jpg

Shot at 2012-03-19

nu moet ik ook nog iets maken om de luikjes op te beuren... deze gaan niet vanzelf open hoewel ik nog 2 kanalen over heb ;) (mini servo's om de luiken te openen?) :D:D
anyone?

en daarnaast moet ik natuurlijk nog wat verzinnen voor de antenne van de ontvanger! iemand tips? ik wil het een beetje weg werken maar wel redelijk ontvangst hebben...

Laatst bewerkt:
voor je antene van je boot gewoon in de boot laten liggen werkt ook prima (bij mijn vrachtschip toch). heb je een filmpje van hoe ie vaart?

brecht

deze boot heeft nog niet gevaren... hij is nog niet klaar dus ook geen doop.

ik hoop zeer binnenkort het filmpje van mijn schip varend te laten zien!

Laatst bewerkt door een moderator:
Die motor is zeker zeker niet borstelloos, als je door de sleuven in de zijkant naar binnen kijkt, zul je de collector en de borstels duidelijk zien zitten. Veel regelaars geven middels piepjes aan dat ze "opgestart" zijn. De regelaar in mijn Moewe speelt na een paar seconden een kort riedeltje, die in de Norden doet dat niet, maar bij lage standen van de gashevel komt er een constante pieptoon uit de regelaar, die pas verdwijnt als je meer gas geeft. Weet je zeker dat de pieptonen uit de motor komen, dus heb je ze ook als die niet is aangesloten? Het zou ook kunnen dat de lagers een drupje olie nodig hebben, maar dat geeft geen "melodietje".

In een open boot een antenne wegwerken zal lastig worden. Ik denk van je hem het beste rond kan laten lopen in het afgesloten gedeelte voorop, of achterop. Je motor is weliswaar ontstoord, maar ik zou de antenne niet in dezelfde ruimte zetten, dus niet vlak bij de motor.

indoorvlieger... mijn schoonpa heeft een electrozwever met borstelloze motor en deze geeft exact het zelfde piepje. ik zal er eerdaags een filmpje van maken. ik heb mijn oor op de regelaar gehad en merkte dat het 100% uit de motor komt.
ik vind het ook vreemd...

en niels... die verf deert hem niet blijkbaar... ik heb vandaag namelijk gevaren.
helaas was de accu nogal snel leeg. nouja leeg.. het werd minder maar deze geeft nu nog wel 7,58v aan. nimh. deze ligt nu zamen met zijn maatje de ni-cd in de vriezer. om het uur even meten kijken wat nou precies de goede mythe is. iedereen zegt dat nimh accu's zijn geheugen verliest bij temparaturen onder 0 maar bij mijn weten is dat NI-CD. en dan ga ik nu niet zelf met eigen ogen zien.
NI-MH ontlaad zichzelf snel maar NI-CD heeft een geheugeneffect in tegenstelling tot NI-MH welke dat niet heeft.

De NiMH-batterijen kunnen minder goed tegen te lage en te hoge temperaturen. Bij lage temperaturen verliest de batterij zijn lading en bij hoge temperaturen raakt de batterij beschadigd. Bij welke temperatuur dat gebeurt hangt sterk af van het merk en de kwaliteit. Een NiMH-batterij kan beter niet volledig ontladen worden. Bij elektronische apparatuur is dat geen probleem, doordat deze apparatuur zichzelf tijdig uitschakelt, maar bij een zaklantaarn met een gloeilampje kan de batterij volledig ontladen worden. Bij normaal gebruik gaat de NiMH-batterij korter mee dan een NiCd-batterij

De NiCd-batterijen kunnen (afhankelijk van schakeling)last hebben van het zogenaamde geheugeneffect. De twee grootste voordelen van cadmiumaccu's zijn:Langere levensduur dan andere accu's en de hoogst af te geven stroom. Cadmiumaccu's zijn veel beter te gebruiken in bijvoorbeeld elektrisch gereedschap met een zwaar belaste elektromotor. De energiedichtheid van NiCd-accu's is:50 Wh/kg accu. Daarentegen is de vermogensdichtheid van dit soort accu's het hoogst: 200 W/kg. Vanaf 2006 werden steeds minder NiCd-batterijen gebruikt en won NiMH terrein.

bron: wiki

NiCd-/NiMH accupack (1,2 V/cel) eindspanning bij ontladen mag niet lager worden dan 0,7 V/cel. lees ik net...

en merkte dat het 100% uit de motor komt.
ik vind het ook vreemd...

Niks vreemds aan, zijn gewoon delen van een aangesneden/versneden sinus die naar de motor wikkelingen gaan.
Dat in en uitschakelen van de stroom door de spoelen geeft dat geluid.
Afhankelijk van hoe snel er wordt geschakeld, verandert de toon.

Back