Lelievlet

Ik moet zeggen, ik had eerst mijn twijfels, maar met dat filmpje erbij zeg ik toch: netjes! Nog een best mooi vaarbeeld!

Als ik jou was zou ik op dat bakdekje een sleufje freezen aan de zijkanten zodat het water makkelijk weg loopt.
Ziet er verder goed uit, vooral die laatste gijp op het filmpje.:thumbsup::celebrate:

Waarom had je eerst dan je twijfels??

Ik ken de lelievlet zoals-ie "in het echie" vaart, en omdat je dit ontwerp hebt gemixt met een basic jolle keek ik raar op. Vooral het zien van dit roer en de kiel deden me erg raar opkijken.

Maar alsnog, complimenten, want je idee werkt blijkbaar wel heel goed! :D

Ik denk nog steeds dat hij lijgierig is...

Op dit filmpje lukt het ook niet om overstag te gaan...

Bij mij gebeurde dat ook, als ik halve/aan de wind aan kwam varen, kwam ik niet met de neus door de wind, hij dreef simpelweg achteruit. Toen heb ik de fok wat losser gezet en toen ging het perfect.

Op 2;26 zie je dit ook duidelijk hoe de fok veel strakker staat dan het grootzeil...

Het lijkt me ook een goed idee idd om het accu pack en alles was los zit naar achter te verplaatsen, want hij leunt erg voorover.

Verder vaart hij heel leuk vind ik, alleen de wind was niet helemaal in verhouding ;)

Leuke kleuren ook.

Laatst bewerkt:
eeey

vet man wij hebbe ook een lelivlet gemaakt
gewoon uit de losse hand van staal
hij is nu net gespoten we zijn nu betzig met de zeiltjes
ik zal binne kort wat foros poste

mvg jeffrey

Hoi allemaal, daar ben ik weer....

Na veel varen ben ik toch niet tevreden met de mast. Vooral als er veel wind staat dan gaat de boot zo schuin dat hij gaat scheppen en dat komt (vermoed ik) doordat de mast zo zwaar is, want het zeil is nog vrij klein. (de mast is namelijk van 12 mm beuken.) Als de mast wat lichter wordt (en ook wat hoger), doordat ik aluminium pijp ga gebruiken (welke doorsnee is goed voor mijn bootje?). Omdat de mast hoger is, kan er ook een groter zeil op, en dat zorgt er weer voor dat de boot weer loefgierig wordt. Ik denk dat ik er dan wel een (uitgebouwd) 3 hoekig zeil op zet, in plaats van een gaffelzeil.

Wat denken jullie? (voor het hele idee en de diameter van de mast)

Martijn

Hoi allemaal, daar ben ik weer....

Na veel varen ben ik toch niet tevreden met de mast. Vooral als er veel wind staat dan gaat de boot zo schuin dat hij gaat scheppen en dat komt (vermoed ik) doordat de mast zo zwaar is, want het zeil is nog vrij klein. (de mast is namelijk van 12 mm beuken.) Als de mast wat lichter wordt (en ook wat hoger), doordat ik aluminium pijp ga gebruiken (welke doorsnee is goed voor mijn bootje?). Omdat de mast hoger is, kan er ook een groter zeil op, en dat zorgt er weer voor dat de boot weer loefgierig wordt. Ik denk dat ik er dan wel een (uitgebouwd) 3 hoekig zeil op zet, in plaats van een gaffelzeil.

Wat denken jullie? (voor het hele idee en de diameter van de mast)

Martijn

Ik zou dan juist de kiel zwaarder maken voor zo ver het nog kan! Een hogere mast betekend dat je hoger de wind pakt en dus als nog plat gedrukt wordt.. Met een zwaardere kiel trek je tog grotendeels de boot weer een beetje recht.. Mooiste is natuurlijk een kantelkiel! Onder een Lelievlet haha:p

Het probleem is ook dat m'n vlet nu nogal diep ligt.. dus de kiel verzwaren zal alleen maar maar scheppen tot gevolg hebben. Als je de (nu zeer zware) mast vervangt, dan ga je minder schuin. Als je het zeil dan ook vervangt voor een iets groter zeil dan wordt dat effect weer een beetje gecompenseerd, maar ik hoop natuurlijk dat het effect van de lichtere mast groter is dan het effect van het grotere zeil.

Kantelkiel zal niet gaan lukken... m'n kiel zit al muurvast met 2k lijm.

Als je niet wil verzwaren kun je de kiel ook verlengen. Hoe langer de kiel hoe groter het het moment (kracht maal arm). Een groter zeil zou ik zeker niet doen als de boot al schuin gaat. Ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk oplost. Ik ben ook begonnen aan een vletje en zat te denken aan een goed verstaagde mast van beuken met een diameter van 8 mm. Een dezer dagen zal ik ook eens een postje openen om mijn bouwverslag te plaatsen. succes met je aanpassingen.

Back