Lelievlet

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martijn'95, 7 apr 2008.

  1. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    En dat de voorkant geel is is ook een feit :p. Sommige stukjes moeten nog een keer omdat het daar nog steeds een beetje doorzichtig is. Dat doe ik over een halfuurtje..

    Wel heerlijk, zo'n proefwerkweek, bijna elke dag om 12 uur thuis! Kan je lekker veel modelbouwen!
     
  2. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    [​IMG]

    [​IMG]

    De kwaliteit is nogal slecht omdat ik snel even wat foto's met m'n webcam heb gemaakt omdat ik de camera niet kon vinden :rolleyes:.

    Als het geel helemaal uitgehard is, dan schuur ik de voorkant weer even wat gladder omdat daar wat oneffenheden zitten, daarna spuit ik nog wat nevel over de punt.
     
  3. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Goed man!

    Heb je nou zulke Tamiya spuitbussen gebruikt?

    Bij mij dekte dat niet zo goed, maar dat kan aan mijn geringe spuitervaring liggen...
     
  4. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Nee, ik heb geen Tamiya spuitbussen gebruikt, gewone Karwei-bouwmarkt spuitbussen. Ik had na 2 à 3 lagen het wel volledig dekkend (op een aantal kleine plekjes na, maar die doe ik een andere keer, morgen of overmorgen).

    De testvaart nadert :D
     
  5. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Inmiddels is de onderkant ook al definitief zwart gespoten. Het zit er best strak op, minder strak dan de bovenkant, maar dat is omdat eerst de onderkant had geplamuurd/geschuurd en toen nog geen ervaring had met plamuren/schuren.

    Er zit een beetje spuitnevel op het geel, maar ik nevel daar nog wel wat gele verf overheen, dan zie je het niet meer :D

    Dus nou hoef ik alleen nog maar wat geel over de zwarte nevel te spuiten, en de gehele boot in de blanke lak zetten en dan kan ik gaan testvaren :D
     
  6. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik ben benieuwd!
    Moet je niet eerst je dekken spuiten:confused:
     
  7. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb de dekken al gespoten :D heb ik tegelijkertijd in dezelfde kleur gedaan het boeisel/kimplaat.

    [​IMG]

    Op deze foto kan je zien dat de achterkant grijzer is als de voorkant, de achterkant had ik toen al voor de eerste keer gespoten (en daarna weer geschuurd)
     
  8. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Staat je roer niet verkeert om ?

    Als ik kijk naar je luik, heb je dat met die kleine messing scharniertjes gedaan?

    Zo ja, is dat wel waterdicht, en messing gaat wel roesten he...
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2009
  9. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    1 Geen idee, maar zo vind ik het in ieder geval veel mooier

    2 Ja, dat zijn messing schaniertjes

    3 Het is waterdicht, want het luikje klemt overal in het dek en eronder zitten nog aluminium strips, waar ook nog een beetje vaseline ofzo opkomt.
    Het messing gaat niet roesten, want het wordt 2 keer gelakt (1x grijs met de achterkand mee en 1 keer blank, met de hele boot me)

    NB: de foto hierboven is niet de meest recente, ik heb de achterkant nog een keer grijs gespoten (dus ook de scharniertjes), de voorkant geel en de onderkant zwart gespoten.
     
  10. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    De onderkant is inmiddels al helemaal in de blanke lak gezet, hierna alleen de bovenkant nog + uitharden + wat minder wind, en ik kan gaan testvaren :D
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hee Hallo Martijn, Er staat helemaal geen WIND !!

    Ben jij nou een SCOUT?? Varen met die boot !!

    groetjes, Brandaris
     
  12. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hier op de plas stond wel veel wind, namelijk 6 bft. met golven van ongeveer 20 cm hoog. En daar laat ik m'n modelvletje liever niet op varen....

    En varan kan nu niet, want de lak is aan het drogen!
     
  13. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Hoi Martijn, in deze post [56534] lelievlet-14 lijkt je boeg niet echt op een lelie vlet. Althans niet zoals ik hem herinner. Is dat een bepaalde keuze van je geweest, of is er iets gebeurd waardoor je dit moest doen.
    Zoals ik herinner loopt het vrijboord over de hele lengte naar binnen toe.
    Ik wil in de toekomst een vletje maken voor mijn (oude) groep en wil hem zo natuurgetrouw maken als mogelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ja, dit weet ik. Het was niet de bedoeling om de vlet een 'niet-vlet-vorm' te geven. Het probleem is dat ik in het begin niet gelijk schotten met de bodemplaten heb verlijmd. Hierdoor maakten de bodemplaten ten opzichte van elkaar niet de juiste hoek en gingen de bodemplaten niet genoeg omhoog in aan de voorkant. Dit had gevolgen voor de hele vlet.

    Ik heb nog wel wat tips om een vlet te bouwen:
    1 Spuiten geeft het mooiste resultaat, maar spuit dan alles, dus ook de grondverf
    2 Gebruik dunne 2 componentenlijm, anders verdeelt het zich niet goed in het te lijmen naadje.
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    W.Holdrop,
    Als je een vletje wil bouwen raad ik je aan dit hele draadje te lezen in het begin kom je ook diverse links tegen van andere lelievlets.
    en dan lees je ook dat Martijn zijn vlet een combinatie is van 2verschillende tekeningen
    dus van 2 een gemaakt.
    vriendelijke groetjes, Brandaris
     
  16. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Hallo Brandaris.

    Ik zag op jouw site Bouw Lelievlet een tekening van het maritiem college, is dat 1 van de verplichte dingen om te maken? Is daar aan te komen?
    Mijn oudste zoon is 3e jaars en volgend jaar nog een 1e jaars erbij.

    Ik had in deze thread al 2 bouwplannen voorbij zien komen, heb ze dus ook al op mijn pc staan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2009
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik was vorig jaar op de vlootdagen in den Helder daar stonden mensen van het Maritiem College de school te promoten en die bouw platen uit te delen.
    ik he er toen een paar meegenomen en heb er eerst een gemaakt dat vond ik leuk en aardig gelukt toen ben ik begonnen om hem van Styreen een te maken.
    Maar verder heb ik persoonlijk niets met het Maritiem Colege.
    Wel heb ik de foto's van mijn modelletje op gestuurd naar het M.C. toen kreeg ik een leuk emailtje terug of ik die jongens wilde begeleiden bij het maken van lelievletjes van plastic en welke matrialen ze in moesten kopen voor het project.
    maar gezien ik in Vlaardingen woon en het M.C. in Velsen zit heb ik daarvoor bedankt .
    als je zo'n bouwplan wil hebben kan je ze bellen Maritiem College Velsen, even op zoeken in het telefoonboek of op de foto hier onder kijken , staan 2 nummers bij.
    [​IMG]


    groeten, Brandaris
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2009
  18. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Proefvaart!!!!!!!!!!!

    De proefvaart is geslaagd :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er was heel weinig wind, dus overstag ging niet, en er zat een touwtje aan voor het geval dat er water binnenkwam oid of de ontvangst wegviel.
    Voor de oplettende foto-kijker: Het gat aan de achterkant van de boot had ik dichtgetaped met doorzichtig watervast breed tape.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2009
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Martijn , gefeliciteert met je geslaagde proefvaart !
    Ik neem aan dat nu alles waterdicht is gebleken er nog een proefvaart volgt met veel wind !

    Brandaris
     
  20. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Ziet er goed uit Martijn
     

Deel Deze Pagina