Lelievlet

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martijn'95, 7 apr 2008.

  1. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Het is wel een leuke zeilboot geworden zeg!

    Ik ben benieuwd naar een filmpje met veel wind :)
     
  2. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Hoi Martijn, ik zie net je opmerking dat hij moeilijk overstag gaat. Natuurlijk gaat een vlet al heel moeilijk door de wind. Heb speciaal 'fok-bak' bij de zeeverkenners geleerd, maar in verhouding is je grootzeil aan de kleine kant. Als je die groter maakt zal je al een iets betere wending krijgen.
    In mijn geheugen heeft een vlet rond de 14m2 zeil, waarvan de de verhouding ongeveer 1:2.5 (fok:grootzeil) is. Als een alternatief zou je de mast een beetje meer voorover kunnen laten leunen. Maar ik denk dat dat niet meer mogelijk is.

    Zeilt ie wel een beetje lekker? Vletjes staan er niet bekent dat ze uitstekende zeil eigenschappen hebben, maar ik heb er zeker wel veel plezier ingehad. (Ook zonder wind ;-))
     
  3. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Of hij is gewoon leigierig...

    In dat geval gewoon de fok wat losser doen ten opzichte van het grootzeil.
     
  4. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het grootzeil is wel goed in verhouding tot het fok, dat het grootzeil kleiner lijkt komt doordat de foto's van boven zijn genomen en de overbelichting van het grootzeil.

    En dat overstag gaan moeilijk ging komt misschien ook wel doordat een vlet moeilijk door de wind gaat, maar omdat er iets van een half bft. stond kon je geen snelheid opbouwen voor de overstag. De enige optie was dan afvallen naar voor de wind, gijpen en weer oploeven naar aan de wind/halve wind over de andere boeg. Maar daarmee verlies je ook veel kostbare afstand om terug te zeilen. Eigenlijk was het slootje zo smal dat je met 'aan de wind - gijp - aan de wind andere boeg' alleen maar verder weg voer van het punt waar ik aan het zeilen was. Daarom had ik ook een touwtje aan de boot vastgeknoopt, voor het geval ik niet terug kon zeilen (en dus de boot bij de buren kon gaan halen).


    Hij is niet echt leigierig (behalve als ik de trim weer eens verkeerd had staan), eerder een beetje loefgierig, het kwam gewoon doordat er geen wind was.
     
  5. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Dat probleem had ik idd ook bij weinig wind...
     
  6. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Sorry, ik hoop niet dat je denkt dat ik je boot wil afkraken. Mijn ervaring met model zeilboten is weinig, wel iets meer met motor bootjes. Ook daar geldt, hoe groter de boot hoe makkelijker/natuurgetrouw het vaart. Nogmaals, geen kritiek, ik zal mezelf eerst nog maar eens waar moeten maken met zelfbouw en zeilend.

    Martijn, zit jij bij de Paula Geerts groep?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2009
  7. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Die lelievletten zeilen het mooiste bij windkracht 6 a 7 , en dat vond ik altijd het leukste varen !

    groetjes, Brandaris
     
  8. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Nee, ik zit niet bij de Paula Geerts groep, maar bij Scouting Sint Maarten in Hoofddorp.

    Ik vind ook dat vletten het beste varen bij 6 a 7 bft, dan hoef je nog net niet te reven als je een beetje voorzichtig zeilt.
     
  9. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Ik zou een vlet juist wel reven bij windkracht meer dan 5 :| Hij zeilt wel lekkerder, maar iets minder oppervlak mag dan wel. Ik bedoel, bij 5 staan de schuimkoppen al op het water, en die hoef ik net niet binnen! :p
     
  10. w.holdorp

    w.holdorp Guest

    Ik zou zelf bij bij een (hele) stevige 6 reven, maar waar het zeilen van de kinderen betreft moesten ze van mij wel reven bij een lichte 6.

    Heb zelf bij Dorus Rijkers in Haarlem gezeten. Hoofddorp zit niet bij 'ons' in het gewest, maar mijn tante zat bij de Paula Geerts en dat was mijn eerste ervaring met de natte kant van scouting. Zelf zat ik toen nog bij de welpjes.
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik wou dat ik zo'n natte tante had gehad vroeger !;)
     
  12. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Jippie, m'n vlet heeft vandaag ook z'n eerste echt golfdoop gehad, met windkracht 5:

    [​IMG]

    Het ging gelukkig allemaal goed. Eerst hing hij nog aan een touwtje, maar toen ik wat meer zelfvertrouwen had gekregen heb ik het touwtje maar losgemaakt, want door het touwtje vertraagde de boot en draaide hij slechter, wat vooral onhandig is bij overstag.

    Wel zijn er een aantal dingen die ik heb verbeterd/ga verbeteren:
    - Het hoger maken van de fokkeschootdoorvoer, hier komt soms water doorheen als er een golf op het voordek slaat.
    - De accu verplaatsen (meer naar achter). Een andere optie is om 5 AAA cellen te nemen en die ook zo ver mogelijk naar achter te plaatsen (spaar je toch weer iets van 60 gram.
    - Eventueel een opzetstukje aan de voorkant, zodat de rand van de voorkant iets hoger zit, hierdoor komt er ook minder water op het voordek.

    Het is namelijk diverse keren voorgekomen vanmiddag dat de de halve voorpunt onder water stak (vooral als er voor de wind een windvlaag tegen het zeil aan kwam).

    Foto's zijn er niet gemaakt, wel heeft m'n vader een filmpje opgenomen, maar omdat ik nu even niet op de computer beneden kan, kan ik het filmpje niet op de computer zetten en uploaden.
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik kijk er uit naar het filmpje!

    Is het voor jou niet praktisch om een waterkering te maken (zoals bij mij ook zit)

    Is heel erg functioneel.
     
  14. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Een waterkering zou misschien wel kunnen, maar dan moet hij wel helemaal vooraan op het voordek geplaatst worden. Op het midden-dek heeft het weinig zin, want daar komt alleen af en toe wat spatwater, geen golven.
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Maar dan geeft dat beetje water toch helemaal niet... Als het alleen vooraan het voordek komt?
     
  16. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    'dat beetje water' ???? Het is omdat soms het gehele voordek vol met water staat. Mijn voordek is wel een een soort van bak hè. En als dat helemaal volloopt met water weegt dat al gauw 500 gram aan water.
     
  17. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Oja, dat was ik vergeten...

    Dan heeft het weinig zin. In mijn geval is het niet erg, omdat het er gewoon overheen stroom, en de waterkering geleid het water om het luik heen. Is het dan geen idee om kleine gaatjes in de zijkant de boren?
     
  18. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb gelukkig al kleine gaatjes in de zijkant geboord (al voor de testvaart). Volgens mij heb ik een 2 mm boortje gebruikt, dus het stroomt er niet echt snel uit, maar snel genoeg om ervoor te zorgen dat het voordek binnen 10 sec ofzo weer bijna leeg is. Dus dan moet er even geen golf komen.....
     
  19. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    jaa net als een echte vlet:p
    word het water gewoon mooi geloosd:p

    het is hartstikke mooi zeilen met 5 bft:)
     
  20. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    En hier ook het filmpje:

    [URL=" - Testvaart Vlet[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina