Lembeck Extra 2.32m

Is wel makkelijk, wanneer er lood in de neus moet is investeren in een dure carbon spinner compleet zinloos. Je zet beter een stevige Krumscheid aluspinner, die wegen tenminste wat. Die kan je zelfs nog pollieren, dan blinkt em schoon.

Je kan de carbon vleugelbuis in optie bijkopen bij Lembeck, ik weet wel niet aan welke prijs juist.
Het toestel is volgens handleiding ontworpen voor motoren tussen 50 en 70cc, doch de boorplannen voor het motorschot voor een DA/DL50 zijn bijgevoegd in de handleiding.
Misschien niet echt duidelijk geweest. In totaal werd er 450 gram lood toegevoegd plus een 70 gram zwaardere prop (mejzlik), dus een dikke 500 gram. Ga zien of hier nog bijmoet, in rugvlucht 45° stijgen zakte het toestel niet echt dus misschien nog een klein beetje.
Zal zien waar ik me best mee voel.
Na installatie van de smokepomp vooraan en spinner zal er wel wat lood afmogen waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Is wel makkelijk, wanneer er lood in de neus moet is investeren in een dure carbon spinner compleet zinloos. Je zet beter een stevige Krumscheid aluspinner, die wegen tenminste wat. Die kan je zelfs nog pollieren, dan blinkt em schoon.
Nou, compleet zinloos is het niet. Het is naast mooi ook minder spinnent gewicht, en dus minder gyroscopische werking. (En ja dat kan gemerkt worden door sommigen.)

Overigens vind ik 400g (+) extreem veel.

Ik zou een koolstof staartbuis veel belangrijker vinden dan een hoofd buis. Het gewicht dat dat achter scheelt vermenigvuldigt zich zo 3-4X voorin.
En dan de 2 hoogteroer servo's ver naar voren schuiven.

Lood is onnodige balast, dan zou ik inderdaad die staartservo's onder de cockpit plaatsen, dat scheelt al enorm op de hoeveelheid lood in de neus...... (hefboomwerking)

@Nando, dat is allemaal relatief, als ik je bv met men yak laat vliegen met 400gr op de vleugelbuis en derna zonder, is de kans denk ik klein dat je veel verschil zal merken.

De koolstofbuisoptie had ik niet gezien tijdens bestelling. Carbon landingsgestel wel die ik er dan ook meteen bijnam.

Dergelijke toestellen eisen gewoonweg een smokesystem :)

@Nando, dat is allemaal relatief, als ik je bv met men yak laat vliegen met 400gr op de vleugelbuis en derna zonder, is de kans denk ik klein dat je veel verschil zal merken.
Dat lijkt me heel sterk.
Als het om pure vliegsnelheid hebt heb je mss wel gelijk, ik laat die staart gewoon heel iets meer zakken. Maar als het om een hoop andere dingen gaat is 5% extra gewicht echt wel te merken.
Maar als je het op zou schalen zou het eerder 750g zijn...:o

Ik ga woensdag opnieuw moeten laten filmen. Buiten enkele minuten blauwe lucht staat er niks op band. Mijn excuses hiervoor maar het komt er zeker.
Vandaag 130 gram spinner toegevoegd dus 130 gram lood eruit :-)
Beide hoogteroerservo's naar voor brengen zie ik niet direct zitten, zou niet weten hoe hier aan te beginnen trouwens.

Laatst bewerkt:
Beide hoogteroerservo's naar voor brengen zie ik niet direct zitten, zou niet weten hoe hier aan te beginnen trouwens.

Toch niet direct het meest moeilijke werkje lijkt me, gewoon beide hoogteroerservo's op een plankje onder de cockpit zetten, en de hoogteroeren met closed-loop draad aansturen. Eventueel met gewone stuurkabels zodat je push-pull blijft houden, maar dat is weer zwaarder......:)

Ga hem vandaag terug de lucht insteken. Ik ga zien wat het gewicht van de spinner met zich meebrengt. Voorlopig het gewicht van de spinner (130 gram) afgenomen van het lood.
Moet wel zeggen dat gemeten van het balanspunt het lood op 28 cm zit en de spinner op 55 cm.
Dus juist gerekend La x Lm = Ma x Mm
Dus normaal moet de 130 gram van de spinner geplaatst op 55 cm overeenkomen met 250 gram op 28 cm.

Mijn extra word morgen om 8 uur bezorgt!:D
Ze zouden hem vandaag bezorgen maar zijn op het verkeerde adres geweest dus morgen komen ze (hopelijk) naar het goede adres.

Geen nieuws=slecht nieuws?

Waarom zou dat zijn?

Niet iedereen leeft op het forum zoals sommige hier, en soms duurt het even voor men tijd, goesting, .... heeft voor men iets post.

Ik heb vernomen dat de Extra ondertussen al een 10-tal vluchten gedaan heeft.

Koen

Back