Lengte kabel tussen ESC en batterij

Peter Den

PH-SAM
In de gebruiksaanwijzing van mijn ESC staat met nogal nadruk: never make the connection cable between battery and ESC longer than 25cm.
Nu weet ik dat ik de lengte van de connectoren tussen motor en ESC niet mag aanpassen, maar hoe erg is de lengte van de kabel tussen ESC en batterij een zaak?
Ik heb in dit geval een afstand van bijna 40cm te overbruggen.
Weet iemand hier iets zinnigs over?:confused:
 
De condensatoren op de ESC kunnen te heet worden. Het e.e.a. hangt af van de vermogens die je nodig hebt. Eventueel kan je extra condensatoren dicht bij de ESC plaatsen.
 
Lengte van de kabels moeten kort gehouden worden omdat er anders een te groot vermogenverlies optreed, en spanningsval (over de weerstand van de draden), vermogen (lees als warmte) die ontwikkeld word in de drade is R*I², dus hoe langer de draad, hoe groter de R hoe meer verspilling, Als je draad neemt met grotere diameter word de weerstand kleinder en kan je zonder probleme de lengte tussen esc en batterij verlengen.

dagelijks voorbeeld: simpele verlengkabel = geen problemen.... zolang lengte en dikte draad maar een logische verhouding hebben, maar je kan zonder zorgen 5 meter extra draad hangen als deze zijn inwendige weerstand maar niet te groot is. als je zeker wil zijn, pak je multimeter, meet hoeveel weerstand de draad heeft, en zoek een langer stuk (en dikker) dat liefst zelfs nog minder weerstand heeft, verlies kan je berekenen, en andere effecten zijn verwaarloosbaar bij deze lage spanningen.
 
Lengte van de kabels moeten kort gehouden worden omdat er anders een te groot vermogenverlies optreed
Zeker, altijd zo kort mogelijk...
vermogen (lees als warmte) die ontwikkeld word in de drade is R*I², dus hoe langer de draad, hoe groter de R hoe meer verspilling
Het zit toch net iets ingewikkelder in elkaar:
De correcte formule is:
R= ro * L:A
ro moet je invullen in Ω.mm2/m (voor koper 0,017, voor allu 0,027)
L is lengte van het draad in meter
A is de doorsnede van het draad in mm

Deze formule is dus simpel om te bouwen om de juiste diameter van het draad uit te rekenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker, altijd zo kort mogelijk...

Het zit toch net iets ingewikkelder in elkaar:
De correcte formule is:
R= ro * L:A
ro moet je invullen in Ω.mm2/m (voor koper 0,017, voor allu 0,027)
L is lengte van het draad in meter
A is de doorsnede van het draad in mm

Deze formule is dus simpel om te bouwen om de juiste diameter van het draad uit te rekenen.

hehe, hij kent zijn elektriciteit:), trouwens, om te muggenziften, lees mijn draadje nog is door, staat het in, lengte vergroot R, oppervlakte verlaagt R, en als je dan toch wat precies wil gaan doen, Rho voor aluminium 0.026*10^-6 ohm/m (vereenvoudigde schrijfwijze) bij een temperatuur van 273 kelvin, dus je vergat de temperatuur:p, en deze van koper is 0.0165*10^-6 ohm/m. Met weerstand in functie van temperatuur Rt = Ro*(1+alpha(T-To))

student misvorming, men excuses:d

ps, meten is simpeler;)
 
Ehm... vermogensverlies is een bijzaak en dat is op die korte kabels nauwelijks merkbaar. Het is idd. wel zo dat door de toegenomen weerstand van de kabels de elco's grotere spanningspieken moeten opvangen (de regelaar werkt met stroompulsen) en daardoor gaan deze bij lange kabels stuk d.w.z. ze worden loeiheet en kunnen openbarsten.
 
Als ik het goed begrijp kan ik dus alle moeilijkheden gewoon voorkomen door extra dikke kabels te nemen?
 
Als er per sé kabels verlengd moeten worden bij een borstelloze regelaar, doe dat dan tussen regelaar en motor. Hou de bedrading tussen accu en regelaar op de maximale 25 cm, zoals de fabrikant opgeeft. De reden daarvoor heeft Jippieee hierboven al aangegeven.
 
Bedank Corien en de anderen, mijn probleem is wellicht groter dan ik dacht!
A)ik lees mijn gebruiksaanwijzing slecht: er staat over de lengte tussen akku en ESC; niet groter dan 25 cm(bij een andere 20cm) en over de verbinding motor ESC: don't shorten the motorleads. Tja goed lezen is een vak:(
(ik heb het over mezelf hier)
B) ik moet een afstand tussen motor en akku van 50cm overbruggen.
De vraag wordt dus nu: kan ik de leads tussen ESC en motor gewoon 40cm verlengen en is het beter om de akkulead zo kort mogelijk te houden of is het slimmer om te middelen?
bv: akku/ESC 20cm, motor ESC 30cm.
Of is dit alles heilloos en moeten er andere maatregelen getrofen worden?
Goed advies zeer welkom!!!
 
Ik heb op een shockflyer de draden op ruim 30cm lengte, omdat mijn accu ver achter het zwaartepunt zit. Dit werkt perfect in de praktijk. Het gaat wel slechts om een 6A regelaar.

Grt.
 
paar belangrijke factoren

-Draad dikte
-Weerstand van de draad
-Kwaliteit verbindingen stekkers / solderingen
-Piekstromen.

een accu kan geen piekstromen leveren in 1x als de afstand te groot is of de weerstand te hoog. dit moet dan gebuffered worden door de regelaar. Een regelaar is berekend op een maximale weerstand van de accu en maximale lengte van de draden.

Met bijplaatsen van de elco's *goldcaps* als ik het me goed heb, vergroot je de buffer capaciteit van een accu.

let wel op dat standaard elcos geen nut gaan hebben want die kunnen de grote stromen niet aan.
 
Tja Elco's tussenplaatsen? wat voor capaciteit is er dan nodig bv.
Het simpelste lijkt mij, maar dat hoor ik graag van een ervaringsdeskundige, het verlengen van de motor/ESC kabels met 30cm.
(Uiteraard met een behoorlijke dikte kabels)
Ik kan niet overzien of dat nog nevenkonsequenties heeft??
 
Over dit "probleem" is al een oud draadje waarin eigelijk alles al uitgelegd is.
Lees DIT draadje maar eens door, daar staat het ellemaal in.
Ook HIER kan je nog het nodige vinden.
Zijn er dan nog vragen over dan stel je ze alsnog hier.
Succes.
 
paar belangrijke factoren

-Draad dikte
-Weerstand van de draad
-Kwaliteit verbindingen stekkers / solderingen
-Piekstromen.

een accu kan geen piekstromen leveren in 1x als de afstand te groot is of de weerstand te hoog. dit moet dan gebuffered worden door de regelaar. Een regelaar is berekend op een maximale weerstand van de accu en maximale lengte van de draden.

Met bijplaatsen van de elco's *goldcaps* als ik het me goed heb, vergroot je de buffer capaciteit van een accu.

let wel op dat standaard elcos geen nut gaan hebben want die kunnen de grote stromen niet aan.

De dikte van de draad hoeft geen probleem te veroorzaken. Zolang je er maar voor zorgt dat de draden dik genoeg zijn om de stroom die ze moeten doorvoeren is er niets aan de hand.
Ook de weerstand van de draden speelt hier nauwelijks een rol. De draden zijn zo kort en de dikte van de draden zo groot dat die weerstand geen rol van belang spleelt.

Gold-Caps zijn absoluut en totaal ongeschikt voor deze toepassingen. Ik ga hier niet uitleggen waarom dat is al eerder gebeurt. De elko's zitten er ook niet in als buffer voor de accu. Dat sprookje is vreselijk hardnekkig maar daardoor nog niet juist.

Wat versta je onder standaard elko's? Wat je bij deze regelaars nodig hebt zijn elko's die voldoende spanning kunnen verwerken, een lage "inwendige weerstand" hebben, een zo laag mogelijk paracitaire inductiviteid hebben en een aardige hoeveelheid warmte aankunnen.
Aluminiumfolie elko's met een werkspanning 16V tot 25V, een capaciteid van maximaal 500µF, een werktemperatuur van minimaal 85ºC en een "LOW ESR" zijn wat je nodig hebt.
Wil je 2500µF hebben dan moet je 5 van deze elko's parallel schakelen. Dat werkt vele male beter dan één van 2500µF.
 
hallo ernst ik haalde goldcaps even door mekaar met LOW ESR. maar dat is wat ik bedoelde.

met standaard elcos bedoel ik de blauw zwarte die je overal wel terug vind.
 
hallo ernst ik haalde goldcaps even door mekaar met LOW ESR. maar dat is wat ik bedoelde.

met standaard elcos bedoel ik de blauw zwarte die je overal wel terug vind.

Gold Caps en Low ESR door elkaar halen? Ik snap dat niet 8O. Maar troost je, je bent niet de eerste die dat doet en je zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. :)
Toch zijn er mensen die inderdaad Gold Caps voor dit doel willen gebruiken. Maar dat moeten ze echt niet doen want het werkt niet!

"Standaard elko's" bestaan eigenlijk niet. Ook de goede elko's kunnen blauw-zwart zijn! Er zijn een aantal merken die zekerweten erg goed zijn. Ik kan nu niet al die namen geven want ik ken die niet uit m'n hoofd. Op m'n werk gebruiken we een Japans merk voor enkele hele kritische toepassingen. Een elko van een ander merk op die plaats gaat binnen een half jaar kapot! We hebben toen een bepaald type monitor op de markt kwam duizenden voedingen moeten modificeren toen de ene na de andere monitor terug kwam omdat hij niets meer deed. Er zaten 4 elkootjes in, 2 op elke voedingslijn, de 5V en de 12V. Meestal klapte alleen de eerste elko van de 12V eruit maar soms lagen ze er alle 4 uit. Ze werden in ieder geval allemaal vervangen. Toch waren de elko´s die erin zaten ook Low ESR elko´s en hadden zelfs een maximale werktemperatuur van 105°C. Toch waren ze niet opgewassen tegen de schakelpieken van de schakelende voeding.
Die van dat Japanse merk werken wel en blijven dat ook doen. Chips waarom wil die naam me nu niet te binnen schieten?
 
In de gebruiksaanwijzing van mijn ESC staat met nogal nadruk: never make the connection cable between battery and ESC longer than 25cm...
Motorkabels verlengen. Als het niet anders kan dan accu-kabels verlengen, moet je extra input-condensatoren installeren, 'low ESR' elco's. Door te lange accu-draden zal de standaard altijd aanwezige elco heter worden en op den duur kapot gaan (de regelaar zal voorlopig goed functioneren). Daarom extra elco's installeren, die moeten de zelfinductie van de akku-kabels weg compenseren.

Lengte van de kabels moeten kort gehouden worden omdat er anders een te groot vermogenverlies optreed ...
...
... en andere effecten zijn verwaarloosbaar bij deze lage spanningen.
100% correct ... maar (hier) niet de hoofdreden voor de fabrikant om te schrijven dat de accu-kabels niet te lang mogen worden. De zelf-inductie van de akkukabel is hier het probleem, en niet zozeer de weerstand van de kabel. Die zelf-inductie zorgt voor spanningspieken die hoger zijn dan de aangelegde accu-spanning.
(Als weerstand het probleem was, zou het ook niet uitmaken of je de accukabel of de motorkabels verlengt.)

Ik heb op een shockflyer de draden op ruim 30cm lengte, omdat mijn accu ver achter het zwaartepunt zit. Dit werkt perfect in de praktijk. Het gaat wel slechts om een 6A regelaar. ...
De lengte is geen wet van Meden en Perzen. En de ene fabrikant heeft standaard al grotere en/of betere kwaliteit elco's aan boord dan andere. En als je vrijwel altijd volgas vliegt, 'chopt' (spanning/stroom in stukjes hakken) de regelaar niet, dus ook geen spanningspieken die weggemoffeld dienen te worden.

Als ik het goed begrijp kan ik dus alle moeilijkheden gewoon voorkomen door extra dikke kabels te nemen?
Nope. Zie hierboven

... don't shorten the motorleads. ...
Elektrisch gezien geen probleem maar de motordraden zijn de wikkeldraden die naar buiten zijn uitgevoerd (bij alle borstelloze motoren, binnen- en buiten-loper). Het is niet iedereen gegeven om ze later voor een ander toestel weer te verlengen. Hoewel, elke soldeerboutridder kan het. En doordat de draden massief zijn, zorgen kortere motordraden er ook voor dat ze eerder af zullen breken.

Tja Elco's tussenplaatsen? ...
Zo dicht mogelijk bij de regelaar. Ook niet netjes verdeeld over de lengte van de accu-kabel plaatsen.

... ik moet een afstand tussen motor en akku van 50cm overbruggen.
De vraag wordt dus nu: kan ik de leads tussen ESC en motor gewoon 40cm verlengen en is het beter om de akkulead zo kort mogelijk te houden ...?
Correct. Niet middelen.

... Wil je 2500µF hebben dan moet je 5 van deze elko's parallel schakelen. Dat werkt vele male beter dan één van 2500µF.
Zo'n kudde kleine elco's kan ook beter hun warmte kwijt dan één grote enkele elco van dezelfde capaciteit want het totaal oppervlak is een stuk groter. En hun totale zelf-inductie zal kleiner zijn, ook een gunstig gevolg.

Solutions, controller manufactures all say the same, rule of thumb for adding extra caps, caps type to use, manuals, electric background:
long battery wires will kill ESC - RC Groups




Op onderstaande foto's zie je hoe naast de twee al aanwezige elco's nog vijf extra elco's geplaatst zijn.
Meer foto's YGE Brushless Controller
Typ5.jpg
ltyp5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top