Lengte sleepkabel + sleepkoppelingen

Even een klein vraagje. Wat houden jullie als MINIMALE lengte aan voor een sleepkabel tbv zwevers met motorkist naar boven slepen?

En wat zijn de consequenties als wij onder die lengte zouden willen slepen?

Levert dit bijvoorbeeld beperkingen op, zoals maximale afmeting/gewicht van de zwever?

(Dit in verband met een veld breedte van 40m)

hangt natuurlijk af van welke zwever U sleept, ikzelf word gesleept met een kabel (koord) van 30 m, (flamingo ) ik denk dat je bij een kleinere zwever de kabel mag verkorten (gewicht , doorhangen ) en bij een grotere zwever ( 4 meter ) de kabel mag verlengen.

Wij 1/1 zweefvliegers slepen met een kabal van 40 meter...

Berrie,

In principe kan iedere lengte, maar het is niet alléén de lengte die het sleepgedrag bepaalt.
We zijn vroeger begonnen met 15m, dat is vééls te kort. Maar toen konden we ook nog niet goed slepen/gesleept worden.
We zijn nu op 25 meter uitgekomen, daar kun je als beginner goed mee overweg, én als ervarene.

We slepen met een relatief dikke kabel, het oranje 6mm nylonkoord, véél te dik volgens "experts". Maar een prima kabeltje: mooi te zien op hoogte, dempt schokken goed en komt niet in de war. Hoe korter de kabel, des te minder demping.

Bij een korte kabel is hoogteverschil van de zwever (t.o.v. de sleper) erg merkbaar, een langere kabel geeft de zwever meer vrijheid.
Heb je een extreem sterkte sleper zoals een PAF Trainer met een 150cc erop, dan zou 5 meter voldoende zijn, want die sleurt vrijwel alles verticaal omhoog!
Maar als je echt stuurwerk moet verrichten met "krakelingen" vliegen, dan is wat extra afstand erg prettig.

Heb je een zéér goed op elkaar ingespeeld team, dan is een korte lengte wel zeker mogelijk. Ik hoor van een collega die samen met zijn standaard vliegmaat (ze zijn beiden érg goed bedreven) zelfs gaat experimenteren met een staarthaak aan de sleper. Dan moet je allebei héél goed sturen kunnen.

Het nadeel van een 25m kabel is alleen dat als je een veldje hebt van 60m, dan blijft er weinig over voor de start! De vraag is dan meer, ga je wel slepen op dit soort korte velden.

En dat Richard weet waar hij het over heeft hebben we afgelopen zondag op vliegveld Midden Zeeland wel gezien!

DSCF0004%20%28Small%29.JPG

Dat slepen zag er echt geweldig uit Richard! Nog bedankt voor je komst trouwens ;)

Richard Branderhorst zei:
als je een veldje hebt van 60m, dan blijft er weinig over voor de start
60 m alleen over de diagonaal, normaliter zo'n 40 m bij windrichtingen west en oost, en water aan drie kanten en een hek aan een kant.

luchtfoto_1_400.jpg

luchtfoto_3_400.jpg

luchtfoto_4_400.jpg

Hans, wat een mooie foto's van ons veld! Home sweet home. Nog een dag of tien en we zijn weer van het broedseizoen verlost en kunnen we weer volop vliegen!

Bert en Richard ,bedankt voor jullie adviezen!
Joost, dat ze weten waar ze het over hebben heb ik in Oss al gezien. Dat was vorig jaar. Eerlijk gezegd zat ik ook te wachten tot beiden gereageerd zouden hebben :wink:

Wat gaan we doen, samen met Hans, om toch te kijken om sleep te vliegen. Het veld is klein. Inderdaad. Een optie is om een sleepkabel van 30 meter te nemen. Dan kom ik op de lengte die Simen aangeeft. Dat moet dan voor zowel de sleep als de start eenvoudig zijn.

Je kan de sleper met zijn kont in de slootkant zetten, en de sleper op het veld ernaast! je hebt dan de volle breedte van het veld voor de start. Als nu de zwever maar snel genoeg los is.......

Om dit te proberen heb ik nu een 12 jaar oude 1.5mtr zwever (wat ik daar al niet mee meegemaakt heb...) voorzien van sleepkoppeling. Nu nog even een sleepkabel in elkaar zetten en vliegen maar.

Richard, als je dergelijke kleinere zwevers gaat slepen, moet je dan alsnog een 6mm kabel hebben. Of kom je met 3mm en een lengte van 30 mter ook weg?

We slepen met een relatief dikke kabel, het oranje 6mm nylonkoord, véél te dik volgens "experts".
6mm 8O 8O met zo'n kabel krijg je een echt zwever ook de lucht in :roll:

ik ben geen expert

Groeten Halmar

Halmar,

Precies, dat hoor ik vaak. Uiteraard heb je die treksterkte (gelukkig) nooit nodig, wat dat is bij 6mm misschien wel een paar 100 kg. Puur trekkracht technisch gezien zou metselkoord al voldoende zijn.
Let op, aan de voorkant hebben we een "breukstukje" van 1,5mm visnylon, aan de achterkant een aantal lusjes waarvan de zwever zelf kan kiezen welke dikte hij wil nemen.

Je hebt die 6mm nylon dus nodig vanwege zijn andere eigenschappen, zoals veerkracht(zonder dat het als een elastiek werkt), zichtbaarheid, niet in de war raken, beetje doorhangen(dempende werking), noem maar op. Hier kan bvb metselkoord zich op geen enkele manier mee meten.
Andere voordelen zijn dat je het meestal makkelijk op afstand ziet liggen in een wei/akker, dun touw vindt je nooit meer terug. Want het komt best vaak voor dat je als sleper in een noodsituatie moet lossen omdat de zwever weer eens een 1,5 kg servootje aan de koppeling heeft hangen. Die kunnen een koppeling niet lossen als die onder spanning staat.

Ook is het een misverstand dat je kleine zwevers er niet mee op zou kunnen slepen. Alsof de zwever het touw moet "dragen"! Niets is minder waar, kijk maar eens als je op snelheid bent met de sleper, zonder zwever erachter, dan hangt het touw er bijna recht achter. Dus we slepen er gerust een 1,5 meter zwevertje mee omhoog, alhoewel dat natuurlijk (indien gewenst) nagenoeg verticaal gaat.
Niet schaal maar wel effectief.
Als beginnende (sleep) zwevers eenmaal de smaak te pakken hebben, willen ze niks anders meer als powerslepen(je hoeft namelijk dan bijna niks zelf te sturen als zwever, erg makkelijk in het begin!)

Pas véél later wordt het "schaal" slepen weer interessant, maar dat is een ander verhaal.

Joost: Bedankt voor het compliment. Maar jullie hebben het voor elkaar gekregen dat we op een 1/1 vliegfeest mochten voorvliegen, dat krijgen niet veel clubs geregeld.
Het was voor ons dus ook een uitermate geslaagde dag, en het vliegen met die Cessna C195 was ook kicken, was best sturen geblazen met die touch&goes onder de heersende X-wind. Ik kom zeker een keer terug om nog eens met Dick een uurtje erop te vliegen.

Ik heb hier het voorstel gelanceerd tot een DELTA/DELTA dag, men is hier enthousiast. Gaan we uitwerken, je hoort er nog van!

Dat zal wel cool zijn. Ik vond zelf dat je zondag een dikke sleepkabel gebruikte. Maar dat is denk ik wel nodig want daar komen toch heel wat krachten op te staan.

:ontopic:
Zelf zat ik ook al een beetje te denken om na mn aankomende kist (micro flash) een electro sleper te bouwen (ongeveer 150 span grote BL erin.)
Deze gaat natuurlijk geen big scale slepen.
Maar wel tot 2 meter ongeveer, wat voor dikte moet ik dan gebruiken?

Groeten,
Xander

Even die nieuwe fotoserver proberen:

normal_IMG_0224a.jpg

aaaahhhhh gelukt.

hier is de ST naast de klassieke C195, wie zoekt er een nieuwe schaalkist als uitdaging? heb ik nog nooit in modelvorm gezien. Op Midden-Zeeland kun je hem van top tot teen fotograferen...

Tja, met een lichte e-sleper zul je wel naar wat lichter en dunner touw moeten schat ik. De normale BL (met gloeipechmotor) sleept dit koord probleemloos.
Het gevlochten tenststokken koord (3mm?) lijkt me dan een goed alternatief.
Botenwinkels en camping zaken verkopen touw tegen redelijke tarieven van de rol.

is idd niet echt schaal maar als ik het zo hoor werkt het wel het beste en daar gaat het uiteindelijk om... steld me toch gerust dat jullie iets van bruekstukjes er in hebben zitten. was al bang dat er ook een lus aan zou zitten van 6mm :roll:

Want het komt best vaak voor dat je als sleper in een noodsituatie moet lossen omdat de zwever weer eens een 1,5 kg servootje aan de koppeling heeft hangen. Die kunnen een koppeling niet lossen als die onder spanning staat.
hoe sterk moet zo'n servo dan zijn voor ik ook domme dingen ga inbouwen? is een gewone standaard servo voldoende (3kg)?

Groeten Halmar

Halmar,

Op de ST heb ik een 20 kg servo zitten... Deze lost (getest) het stangetje nog tot 30 trekkracht. Aangezien ik er wel eens een 28kg zwever (idd, in het buitenland) achter gehad heb, is dit geen luxe.

Mijn stelregel is dat je koppelingsservo de "verzekering" is van je model. Je kunt je voorstellen wat de krachten zijn als een sleper er volgas vandoorgaat en recht de grond induikt, dan MOET jezelf als zwever kunnen ontkoppelen. En denk beslist niet dat dit niet voorkomt/voorgekomen is!

Eea hangt natuurlijk wél af van de grootte van je zwever, een licht 1,5m zwevertje hoeft natuurlijk geen 8kg servo, maar met een 4m zwever moet je al gauw die kant op denken.
Veel hangt natuurlijk af van de ontkoppelhaak constructie. De veelgebruikte methode van een stangetje in de romp achter een gleufje, is uiterst simpel en effectief, maar heeft als nadeel dat de zaak gaat klemmen onder belasting. Minimaal moet je een model aan de sleepijn kunnen optillen en dan moet hij nog veilig kunnen lossen.

Er lopen nu testen met betere ontkoppel mechanismes, waarbij lichte servo's volstaan, maar dat is nog te vroeg om daarover te kunnen berichten.

Nee, die T&G dat hij de baan uit peerde zat ik er niet in....

Berrie:
Starten met een sloot ertussen is geen aanrader, als de start mislukt en de sleper stopt, dan ligt je model in de sloot.

60 Meter veld en een 25m kabel zou kunnen, mits je een sterke sleper hebt. Ik sleep wel eens de nieuwe acro kist van Jaap niermeijer, een Swift van een kg of 18. Die is na een paar meter los en mijn ST volgt kort daarop, ik schat totaal geen 20m aanloop. Maar als ik op dat moment moet stoppen, dan ben je zó een stuk verder met je sleper.

Heb je echter bvb een BL met een 15cc erop of zo, plus een zwever van 4 meter, dan wordt het uiternate riskant. Met een klein zwevertje van 1,5m moet het ook met een lichte sleper geen probleem zijn.

Ik teken echter wel aan dat wij dit soort formaat zwevers liever met een Hückepack naar boven brengen, véél veiliger en makkelijk voor de zwever.
Het zijn toch zenuwachtige bakkies om te slepen.

wat kun je zelf aan? een keer vliegen met meer wind is overigens heel goed voor je reflexen en je vliegervaring...
met te veel wind word het natuurlijk ook niet leuk meer. maar wat te veel is...? :roll:

Groeten Halmar

Dat was net men vraag halmar :wink:
Maar volgens mij is het maximum wanneer je je zwever achteruit ziet gaan... :roll:

Back