Halmar,
Precies, dat hoor ik vaak. Uiteraard heb je die treksterkte (gelukkig) nooit nodig, wat dat is bij 6mm misschien wel een paar 100 kg. Puur trekkracht technisch gezien zou metselkoord al voldoende zijn.
Let op, aan de voorkant hebben we een "breukstukje" van 1,5mm visnylon, aan de achterkant een aantal lusjes waarvan de zwever zelf kan kiezen welke dikte hij wil nemen.
Je hebt die 6mm nylon dus nodig vanwege zijn andere eigenschappen, zoals veerkracht(zonder dat het als een elastiek werkt), zichtbaarheid, niet in de war raken, beetje doorhangen(dempende werking), noem maar op. Hier kan bvb metselkoord zich op geen enkele manier mee meten.
Andere voordelen zijn dat je het meestal makkelijk op afstand ziet liggen in een wei/akker, dun touw vindt je nooit meer terug. Want het komt best vaak voor dat je als sleper in een noodsituatie moet lossen omdat de zwever weer eens een 1,5 kg servootje aan de koppeling heeft hangen. Die kunnen een koppeling niet lossen als die onder spanning staat.
Ook is het een misverstand dat je kleine zwevers er niet mee op zou kunnen slepen. Alsof de zwever het touw moet "dragen"! Niets is minder waar, kijk maar eens als je op snelheid bent met de sleper, zonder zwever erachter, dan hangt het touw er bijna recht achter. Dus we slepen er gerust een 1,5 meter zwevertje mee omhoog, alhoewel dat natuurlijk (indien gewenst) nagenoeg verticaal gaat.
Niet schaal maar wel effectief.
Als beginnende (sleep) zwevers eenmaal de smaak te pakken hebben, willen ze niks anders meer als powerslepen(je hoeft namelijk dan bijna niks zelf te sturen als zwever, erg makkelijk in het begin!)
Pas véél later wordt het "schaal" slepen weer interessant, maar dat is een ander verhaal.
Joost: Bedankt voor het compliment. Maar jullie hebben het voor elkaar gekregen dat we op een 1/1 vliegfeest mochten voorvliegen, dat krijgen niet veel clubs geregeld.
Het was voor ons dus ook een uitermate geslaagde dag, en het vliegen met die Cessna C195 was ook kicken, was best sturen geblazen met die touch&goes onder de heersende X-wind. Ik kom zeker een keer terug om nog eens met Dick een uurtje erop te vliegen.
Ik heb hier het voorstel gelanceerd tot een DELTA/DELTA dag, men is hier enthousiast. Gaan we uitwerken, je hoort er nog van!