Lengte sleepkabel + sleepkoppelingen

Ik ben vanmorgen om 11.00 uur even gaan zweven met men spirit. Zoals je al weet trek ik mijn zwevers op met een loper en een touw, vanmorgen stond er al zo'n 3-4 Bf. In het begin moest mijn zus even lopen maar als hij dan wat hoger aan de lier hing stond ze gewoon stil en heeft ze de spirit gelijk een vlieger opgelierd. De thermiek wordt wel verwaaid zoals bertus zei, op sommige momenten zie je hem stijgen, je draait dan door maar dan heb je plots weer dalen... vrij moelijk om te sturen in zulke turbulentie!
vanmiddag ga ik terug, nu staan er al wat grotere Cu's boven het veld!

Groeten,
Matthias

ik heb nog niet veel zien slepen met 4-5 bf , en als de windrichting dan nog een beetje cross zit ( bij ons verplicht in de lengte van het plein op te stijgen, landen) dan is het toch wel wat link om te slepen ( vind ik toch )

hoe sterk moet zo'n servo dan zijn voor ik ook domme dingen ga inbouwen? is een gewone standaard servo voldoende (3kg)?

Onder normale omstandigheden zal tijdens een sleep de trekkracht op het sleeptouw niet groot zijn, en kan je zelfs met een kleine servo probleemloos ontkoppelen. ( Een 1/1 zwever hou je zelfs in de lucht met slechts 15-18kg trekkracht!!! ) Wanneer het echter fout loopt tijdens de sleep heb je een ander verhaal.

Een goede regel voor de zwever is dat hij minstens zijn eigen gewicht kan lostrekken, een goede regel voor de sleper is de trekkracht van de motor te kunnen lostrekken. Bij de klassieke sleephaken die in de modelbouwzaak te krijgen zijn heb je dan een zware servo nodig om dit te realiseren.
dit zijn de twee klassieke sleephaken voor de zwever:
haak1.jpg

haak2.jpg

Bij deze twee modellen is het zo dat hoe harder het sleeptouw trekt aan de haak, hoe harder de servo zal moeten trekken om de haak open te krijgen. Niet zo best dus. Een goed punt is wel dat de servo niet belast wordt hoe hard je ook aan het sleeptouw trekt. Ik heb een testje uitgevoerd met een haak zoals op de eerste foto, en met een standaard servo met 2.4kg trekkracht, los je geen 1,5kg.
Voor de slepers bestaat er een soort F-profieltje, met een stalen pennetje. Eigenlijk hetzelfde systeem als op foto2, maar in een andere opstelling. Richard heeft hier een 20kg servo op staan. dat is dus geen overbodige luxe.

Maar je kan het probleem langs een andere zijde benaderen. In plaats van iets aan de servozijde te doen, kan je iets aan de haakzijde aanpassen. bij de 1/1 zwevers gebruikt men een Tosthaak.
normal_tost2.jpg

Ik heb het "Tost-princiepe" toegepast op een haakje, en met de standaard servo van daarnet kan je probleemloos 20 kg lostrekken. Hoe meer trekkracht op de kabel, hoe makkelijker de haak lost.
Dit is de haak ingebouwd in een sleper met een standaard F3001 servo:
DSCF0115.jpg
DSCF0117.jpg

Van de test met het haakje heb ik een filmpje gemaakt: sleephaaktest

dat is interessant, heb je ook tekeningen van die haak? ken zelf de tosthaken ook wel, alleen nog niet :idea: gehad hoe ik die in model ga namaken.

Groeten Halmar

@Erwin
Het is inderdaad Bill Maisey (de site die je noemt) die zijn sleper uitruste met een eigenbouw tosthaak. De haak die hij recent bouwde voor de wilga van zijn vriend is bloedmooi, maar nogal complex om te bouwen. Let bij hem ook op het veertje, en een apart kabeltje om handmatig te ontlkoppelen als de rc apparatuur af staat. Geweldig.

@Halmar,
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Het sleperhaakje dat ik maakte is heel wat eenvoudiger, en makkelijk zelf te fabriceren. De clou van dit soort haak zit hem in het haakje zelf.
DSCF0167.jpg

Op de foto hierboven zie je duidelijk het verschil in haak. Links een haakje van de fabrikant, rechts het nieuwe uit 1,5mm printplaat gemaakt. De trekkracht bij de linkse haak gaat door het middelpunt van de kromming, en dit valt samen met het scharnierpunt van de haak. Bij het rechtse haakje is dit niet zo, als je trekt op dit haakje, zal het gaan bewegen, en open gaan. In gesloten toestand moet je deze kracht dus gaan tegenwerken.
DSCF0154.jpg

Hiervoor heb je een star tussenstukje nodig, en de servo. In gesloten toestand moet je er wel voor zorgen dat de as van de servo, en de twee asjes van het tussenstukje mooi op één lijn staan. Als je aan het haakje trekt gaat alle kracht door het midden van de servo, waardoor deze niet belast wordt. Bij het openen helpt de trekkracht de servo als het ware.
Deze versie heb ik ingebouwd in mijn sleper, Het buisje meet 13mm doormeter, en is een 8tal cm lang. Ik heb ook eentje in mijn zwever zitten, met een buisje van 8mm diameter, en 5cm lang. Hiervoor werd wel een behuizing gemaakt, en zit de servo niet rechtstreeks op het tussenstukje.
DSCF0255.jpg

DSCF0254.jpg

DSCF0256.jpg

DSCF0257.jpg

Bertus zei:
En kunnen we kijken wat Berrie het lekkerste vind wat lengte betreft.

Wat is dat nu voor praat?! :oops: 8O :wink:

Ik heb de titel van het topic aangepast. Dan kunnen jullie lekker je gang gaan.

Ik heb inmiddels een sleepkabel gekocht. 4-5mm katoen. Was goedkoop, stevig en zwaar. Nu nog even verven in een kleurtje om de kabel goed terug te kunnen vinden.

Vrijdag heb ik vrij! Dus Bert, tank die sleper maar vast af!

Back