hoe sterk moet zo'n servo dan zijn voor ik ook domme dingen ga inbouwen? is een gewone standaard servo voldoende (3kg)?
Onder normale omstandigheden zal tijdens een sleep de trekkracht op het sleeptouw niet groot zijn, en kan je zelfs met een kleine servo probleemloos ontkoppelen. ( Een 1/1 zwever hou je zelfs in de lucht met slechts 15-18kg trekkracht!!! ) Wanneer het echter fout loopt tijdens de sleep heb je een ander verhaal.
Een goede regel voor de zwever is dat hij minstens zijn eigen gewicht kan lostrekken, een goede regel voor de sleper is de trekkracht van de motor te kunnen lostrekken. Bij de klassieke sleephaken die in de modelbouwzaak te krijgen zijn heb je dan een zware servo nodig om dit te realiseren.
dit zijn de twee klassieke sleephaken voor de zwever:
Bij deze twee modellen is het zo dat hoe harder het sleeptouw trekt aan de haak, hoe harder de servo zal moeten trekken om de haak open te krijgen. Niet zo best dus. Een goed punt is wel dat de servo niet belast wordt hoe hard je ook aan het sleeptouw trekt. Ik heb een testje uitgevoerd met een haak zoals op de eerste foto, en met een standaard servo met 2.4kg trekkracht, los je geen 1,5kg.
Voor de slepers bestaat er een soort F-profieltje, met een stalen pennetje. Eigenlijk hetzelfde systeem als op foto2, maar in een andere opstelling. Richard heeft hier een 20kg servo op staan. dat is dus geen overbodige luxe.
Maar je kan het probleem langs een andere zijde benaderen. In plaats van iets aan de servozijde te doen, kan je iets aan de haakzijde aanpassen. bij de 1/1 zwevers gebruikt men een Tosthaak.
Ik heb het "Tost-princiepe" toegepast op een haakje, en met de standaard servo van daarnet kan je probleemloos 20 kg lostrekken. Hoe meer trekkracht op de kabel, hoe makkelijker de haak lost.
Dit is de haak ingebouwd in een sleper met een standaard F3001 servo:
Van de test met het haakje heb ik een filmpje gemaakt:
sleephaaktest