Lenzen Wat is het best?

Hallo,

Ik vind het leuk om *in de toekomst* fpv te gaan vliegen.
Alleen als ik die filmpjes ervan bekijk heb je totaal geen overzicht.
Op die sony 600 tvl kan je meerdere mm lenzen kiezen enzo.
Heeft iemand iets van een overzicht van wat wat is
Hoe wideview moet je gaan om wel overzicht te hebben maar geen rondje in je scherm.

Wout

Ik heb met een 3,6 en nu met 2,8 mm lens gevlogen. De 2,8 geeft een iets grotere beeldhoek maar vaak ook iets meer vervorming. )kromme horizon' Toch vind ik een iets grotere beeldhoek nu ff prettig, en de.....overigens matige...vervorming van de horizon is me tot nu toe niet opgevallen tijdens vliegen.

Ik heb met een 3,6 en nu met 2,8 mm lens gevlogen. De 2,8 geeft een iets grotere beeldhoek maar vaak ook iets meer vervorming. )kromme horizon' Toch vind ik een iets grotere beeldhoek nu ff prettig, en de.....overigens matige...vervorming van de horizon is me tot nu toe niet opgevallen tijdens vliegen.

Vervorming van de horizon is wel het minste probleem, het inschatten van hoogte vaak meer. Ook is het belangrijker dat de camera goed matched met je video scherm en resolutie. Widescreen is vaak juist niet zo fijn vliegen. Beginners zijn beter af met een 1 op 1 weergave zonder al te veel vervorming. Zet je cam op een servo zodat je naar links en rechts kunt draaien, bij voorkeur met een headtracker, en de FOV is een stuk minder belangrijk.

Vervorming van de horizon is wel het minste probleem, het inschatten van hoogte vaak meer. Ook is het belangrijker dat de camera goed matched met je video scherm en resolutie. Widescreen is vaak juist niet zo fijn vliegen. Beginners zijn beter af met een 1 op 1 weergave zonder al te veel vervorming. Zet je cam op een servo zodat je naar links en rechts kunt draaien, bij voorkeur met een headtracker, en de FOV is een stuk minder belangrijk.

Ja ik zou zeggen begin niet met head tracker
Leer eerst fpv vliegen
Stuur heel langzaam. Dan heb je meer tijd om alles wat je ogen
registreren tot je te nemen

Heb je draai knop op je zender gebruik die om cam te draaien
Zorg dat je net je neus van je kist ziet
Anders weet je het midden punt niet meer

En tune je kist goed af
Uitslagen niet te groot
zwaarte punt goed.

Rob

Indeed, als ik uit eigen ervaring mag spreken ? Ik had in den beginne genoeg aan mn hoofd...hoogte ?? :schrik:, snelheid??? :schrik:, waar ben ik?? :schrik::schrik: hoe kom ik terug ??? :schrik::schrik::schrik::schrik: Wat Rob zegt, het is al lastig genoeg om normaal (camera fixed) te vliegen, en daarom heb ik nu liever de 2,8 lens, die heeft een wat bredere blik so to speak

Tis pas nu, na een goeie 3 uur FPV vliegen dat ik af en toe om me heen ga kijken, zonder dat ik zit te stressen of ik niet neerstort / wegvlieg / weetikveel, en dan heb ik ook nog een stabilisatiesysteem (maar misschien ben ik wel een FPV-watje, zou kunnen :-) )

Nu zonder echte headtracker, maar wel camera op servo...bediend via extra kanaal / schakelaar, links/rechts 60 graden, middenstand is altijd recht vooruit.

Veel informatie,
ik maak hier uit op dat het slim is om met redelijk wat zicht te beginnen maar niet met te véél widescreen?
lekker duidelijk :) 2.8mm dus sowieso?

Over het beginnen:
Gewoon fixed camera en misschien op servo die zonder headtracker wordt bedient, ja?

OSD: Ja/nee? Om eerst je omgeving te leren kennen? Of altijd goed te weten hoe hoog je zit. (mijn idee; BEVRC: Nova OSD met RTH)

En frequentie? ik zou graag op 1.3ghz gaan zitten. Hoe kan ik aan een HAM komen, wat kost dit en hoe lastig is dit te bemachtigen (ook ivm met mijn 14 jaren)

En dan meteen een patch antenne? met zo'n 400mw 1.3ghz zit je dan al snel aan de paar km schat ik?
En vliegtuig:
-Nieuwe Easystar I met rolroeren (en misschien flaps)
-Motor met genoeg kracht die rustig kan cruisen
-3S1P 5000mAh (trekt hij dit?)
-DX8 DSM-X
-VLIEGTIJD? Iemand ervaring??!! 30min vliegtijd wil ik wel minimaal het liefst
Is een full range Spektrum ontvanger genoeg om 1km (VEILIG) weg te vliegen?

AAH IK WORD GEK!!:hammer: :http://www.ham-radio.nl/examens/fexamen.php

Edit:
Evem gekeken voor HAM vergunning, dit kost zon 80 euro voor het examen ex cursus (n vergunning F weet ik niet)
Dat wordt nog intressant ,vrij gebruiken van de meeste frequenties :D en met een minimum leeftijd voor de volledige vergunning van 14 jaar ben ik ook wel blij!
http://www.pi4fld.nl/index.htm?http://www.pi4fld.nl/bandplan/bandplan.htm
Dat os bestemmingsplan van de frequenties 1.24 tot 1.3 ghz is vrij voor zendamateurs tot 120W.
(120 WATT in je MODEL vliegtuig???!!!!)

Laatst bewerkt:
"Officieel" is zo'n ham vergunning nodig, praktisch is er niemand die ik ken die er één heeft. De kans dat je gepakt wordt, is zelfs redelijk klein. En als ze je dan al tegenhouden, 14 jaar is nu ook weer niet echt de leeftijd om de gevangenis in te gaan :D als je snapt wat ik bedoel. Dan zal het volgens mij eerder bij een waarschuwing blijven. Full range spektrum ontvanger, daar zal je wel minstens 1km vlot mee halen. Die patch antenna lijkt mij iets minder goed om te beginnen. Als je niet goed mikt met de patch dan is je verbinding zo weg. Ik zou eerder gaan voor een Cloverleaf of een Helical. Daar is ook al wel aardig wat mee af te leggen.

"Officieel" is zo'n ham vergunning nodig, praktisch is er niemand die ik ken die er één heeft. De kans dat je gepakt wordt, is zelfs redelijk klein. En als ze je dan al tegenhouden, 14 jaar is nu ook weer niet echt de leeftijd om de gevangenis in te gaan :D als je snapt wat ik bedoel. Dan zal het volgens mij eerder bij een waarschuwing blijven. Full range spektrum ontvanger, daar zal je wel minstens 1km vlot mee halen. Die patch antenna lijkt mij iets minder goed om te beginnen. Als je niet goed mikt met de patch dan is je verbinding zo weg. Ik zou eerder gaan voor een Cloverleaf of een Helical. Daar is ook al wel aardig wat mee af te leggen.

Hi

Vlieg altijd met zijn 2e

Een helical. Heeft vaak nog kleiner beam
Dan patch

Zet op je 3 poot met bv richt ant. en een tft 3,5 inch monitor. 17 euro of zo
Kan je maat mooi mee kijken en ant bij richten
Dit werkt erg goed

Betere tracker is niet te vinden

Kan diversity gaan als ik in me uppie vlieg.
Oke dus patch is best?
En 1240-1300mhz kan ook niet misgaan, is toch amateur freq.

Ik heb nog van die 7" voor in de auto-tvtjes om geld te besparen doe ik het daarmee en geen bril (kan altijd nog of zelf maken zoals hier vaker is besproken)

Oke iemand die weet hoelang je kan vliegen met easystar met 3s 5000mah?

Bedankt voor alle reacties helpt erg!
Nu nog sparen:rolleyes:

Nou met een 3S 5000 mAh kan je al aardig wat boven blijven :D ligt er ook aan welke motor en prop je combineert, vrienden van mij vliegen met 3S 2.2A ong. 20 min. maar ik wed dat het nog langer kan.

....Ik heb nog van die 7" voor in de auto-tvtjes om geld te besparen...

Pas wel op voor 'blue screen', een plotseling wegvallend beeldsignaal kan je schermpje op blauw zetten en dan heb je ff geen zicht...of helemaal geen zicht meer waar je vliegt...

Doe een paar range checks en static checks voordat je daadwerkelijkl wegvliegt met je model.
Ik vlieg ook met een beeldscherm, een bril komt later wel....mooie is dat je af en toe toch gewoon je model LOS kan vliegen....

Als ik wat langer in de lucht wil blijven met mijn Easy Star ... wordt er een 5800 Lipo ingeschoven. Merkt een E* weinig van... Blijft met een beetje thermiek gewoon boven.(met motor uit).

Pas wel op voor 'blue screen', een plotseling wegvallend beeldsignaal kan je schermpje op blauw zetten en dan heb je ff geen zicht...of helemaal geen zicht meer waar je vliegt...

Doe een paar range checks en static checks voordat je daadwerkelijkl wegvliegt met je model.
Ik vlieg ook met een beeldscherm, een bril komt later wel....mooie is dat je af en toe toch gewoon je model LOS kan vliegen....

Ja, zo'n blauw scherm zou fataal zijn. Dus liever met zo min mogelijk electronica erin die niet nadenkt maar alles precies zo laat zien zo als het is?:cool:

Gaat steeds leuker worden.. Nu met defecte videokaart van mn PC weet ik niet wat ik moet doen, kheb og wel garantie maar t kreng wordt niet meer geleverd.
Dus slechtere videokaart nemen of met bijbetaling (€100)toch weer een goede nemen, wel goede service van ze btw.

Geld... Speelt de hoofdrol in mijn toneelstuk:rolleyes:

en leuker.. en leuker... (bedoel je dit sarcastisch of niet? Ideaal?!)

Ik kijk wel of ik ergens een 3" kan kopen voor DIY brilletje :D
even wat anders:
Ik heb van mijn vorige easystar (te veel mods te zwaar...) nog een mooie inrunner liggen die perfect in het gaatje past en erg krachtig is (oneindig verticaal.. maar ik MOEST op het laatst volgas vliegen om niet als een baksteen naar beneden te vallen)

Mijn vraag: Verbruiken inrunners meer stroom (door bijv warmte) dan outrunners? Heb de forums al afgespeurd maar daar zeggen ze veelal dat het vooral KV is en lastiger te maken...

hij werkt goed op 30A esc. (http://rcgekko.nl/Winkel/Motoren/Inrunners/Brushless-inrunner-model-B2835-2300kv.html) 640W (er staat 40A maar ik heb hem altijd op 30A gebruikt)

zou zoiets als: NTM Prop Drive 28-26 1350KV / 310W een beter optie zijn?

nadeel: hoe krijg ik hem op me vliegtuig, zat zelf te denken aan een PVC buisje met daarop voorin een plaatje (die evt nog omhoog gaat voor grotere props)

Hi

Houd er rekening mee dat de meeste 7 inch
Tft schermen een slechte resolutie hebben
Dus als je naar dat beeld kijkt
Ziet het er niet uit

Min 640x480 resolutie

Wat betreft accucapaciteit....ik vlieg nu met een twinstar en 3000mAh 3s, ervaring leert inmiddels dat ik met mijn setup 20 min. vliegtijd heb. Das voor mij NU meeeeerrrrr dan voldoende. (meestal 2 vluchtjes van 8 min met 1 accu) Dus een easystar en 5000mAh lijkt me wat overkill ....en hij wordt een beetje zwaar lijkt me.:-)

En vlieg met een buddy de eerste paar keer. Wat goed werkt is dat je buddy je constant aangeeft wat hij je ziet doen....je gaat nu stijgen , dalen, etc etc, ietsie up, prima zo, iets meer gas....enz enz. Op gegeven moment weet je wat je aan het doen bent en vlieg je zonder al deze signalen ook goed.

Back