Leopard 2 buffel 1/6

1:6 gigantisch hoor is dat een 4 takt grasmaaiermotor? Zo te zien aan de foto naast het origineel is er nog erg veel in te halen aan luiken, gereedschap, skirts etc. en kan jouw tank zich ook vastzetten door de shovel naar beneden te richten? Wordt dan weer een extra hydraulisch circuit denk ik. Nadeel zal zijn dat het geluid niet veel heeft van de echte buffel. wordt de rook van de motor via de uitlaten geleid?
 
Inderdaad een 4 takt met 160cc. Op dit moment werkt de dozer via de lier maar heeft gewerkt voa een elektromotor. Deze motor heb ik erbij en gaat weer in ere hersteld worden. Dan kan ze zich ook weer oprichten..Geen hydrauliek maar alles met electromotoren...garagepoort openers dus wel echt sterke motoren.
Rook komt uit de buffel op dezelfde plek als het 1/1 model. Over geluid valt te twisten maar doordat het een 4 takt is loopt ze heel mooi en met een diepe sound hetgeen met een 2 takt heel anders is.

Inderdaad moet er nog optisch heel veel gebeuren maar ik heb de tijd.
lekker op het gemakkie bouwen.
Had gehoopt ooit na mijn pensioen eens zo,n groot model te kunnen aanschaffen. Ik ben nu 48 jaar dus heb vele jaren voorsprong....... :)
 
KIEKEBOE,volgens mij ken ik dit bakbeest,is die van een clublid de RCAGH geweest? wel nieuwe baas nieuwe kansen.haha als je van opa een tippie wil aannemen maak er een duidelijke noodstop op! (als die er nog niet opzit) als je in het openbaar rijd kijk je w.a. verzekering na als de moter meer dan 4 pk is moet je dit aanmelden (dit staat in mijn polis). dussss groetjes van gerrit rietvink. uit sassenheim.
 
Hoi Gerrit,
Je bent goed op de hoogte :)
Hij is van een clublid van de RCAGH geweest.
ER zitten 2 noodstops op maar ik zal inderdaad eens in mijn WA verzekering kijken. Dank voor de tip :friends:
 
Klinkt goed Mikeman, dus op termijn wordt dit een perfecte buffel in 1:6.....zou er een aparte verzekering voor dit soort voertuigen zijn ?!
 
Klinkt goed Mikeman, dus op termijn wordt dit een perfecte buffel in 1:6.....zou er een aparte verzekering voor dit soort voertuigen zijn ?!
KOEKOEK, ik heb een aantal jaren gelede mijn w.a.verzekerings polis gecontroleerd en gebeld (heb altijd een copietje bij me) (rabo interpolis) en daarin staat; model voertuigen tot 4 pk-model vlieg tuigen tot 25 kg ( meer=laten keuren).een hond aan de lijn 1,5 meter! een zeilboot 16 m quadraad! enne radio grafiche zeil boot vanaf 1500cm zelfde rechten en plichten! dussssssssssss goed overleg en controle is nooit weg! (een proces of schade claim wil je ook niet).
groetjes van de old dutch man. (tippie de 35 mhz= alleen voor modelvliegen)!
 

..................KOEKOEK......................

Enfin voor modelauto bestuurders is er wel een overkoepelende organisatie:

De structuur van NOMAC is met ingang van 2004 gewijzigd naar zijn huidige vorm. Nu zijn alle leden van de modelauto clubs automatisch lid van NOMAC. De clubleden ontvangen als bewijs hiervoor de NOMAC Clublid pas. Een prettige bijkomstigheid is dat alle rijders die via hun club zijn aangesloten bij NOMAC, vallen onder onze speciale WA-verzekering, omdat een normale verzekering vrijwel geen dekking biedt voor aansprakelijkheid bij de uitoefening van de modelauto sport.
De rijders die willen deelnemen aan wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap kunnen dus bij NOMAC een rijderslicentie aanvragen. Deze licentiehouders hebben ook direct invloed op hun wedstrijdreglementen, omdat zij stemrecht hebben in de sectievergaderingen waarin deze reglementen worden vastgelegd.
Van oudsher is NOMAC aangesloten bij de EFRA, de Europese federatie voor de modelauto sport. Daarom kunnen de rijders die internationale wedstrijden willen rijden via de NOMAC een EFRA rijderslicentie aanvragen.
 
Laatst bewerkt:
KIEKEBOEKOEKOEK, daar hebben we iets aan (netjes gedaan)! zou het niet handig zijn om al dit soort tips waar we als model bouwers op moeten letten te verzamelen? en te plaatsen. grrroetjes van gerrit.
 
Das info waarvan ik niet het bestaan wist Bram.
Das een stukkie huiswerk waar iedereen wat aan heeft! :koud:

Helaas bestaat de LIMAC (waar ik jaren bij gereden heb en ook lid van was) niet meer en volgens mij zijn er geen modelautoclubs meer in Limboland.
Ik heb mijn verzekering nagekeken en zij vergoeden tot 4,8 pk .

Toch wil ik mijn hobby niet laten vergallen door regels ,wetten en opgelegde verwachtingen.
Zo vond ik sex voor het huwelijk prima.
Reed ik geregeld te hard met mijn Suzuki Hayabusa motorfiets.
Reed ik geregeld te hard met mn Toyota Celica en zal ik gegarandeerd mensen geen voorrang hebben gegeven of over het hoofd hebben gezien.
Reed en rijd ik geregeld met groepen mede modelauto,s in de schaal 1:5 en 1:8 op parkeerplaatsen en onverharde wegen.
En ga ik komend weekend met een groepje vrienden onze MadForce 3,5 cc en VE uitvoeringen een stuk omgeploegd boeren land verder omploegen.

Ik wil maar zeggen....regels zijn regels en als ik roomser wilde zijn als de paus dan ging ik wel postzegels sparen...:hammer:
Wij gebruiken Spectrum zenders en hebben extra failsafes zowel mechanische als elektronische maar soms gaat het toch nog fout. tja..:feli:

Groet en allen bedankt voor het meedenken.
Houd het veilig:thumbsup:
 
Okay dan Mikeman zelfs sex vòòr het huwelijk, dat is toch waarlijk gruwelijk ik adviseer 600 weesgegroetjes :p Dan hier alvast een paar postzegels voor jouw nieuwe - vervangende - hobby! Succes met verzamelen :)



 
Helemaal juist :)
Tot die tijd ga ik maar even verder met mijn Leopard.
Na zo,n 20 uur foto,s gekeken te hebben ben ik eindelijk zover dat ik mn gemaakte details durf te monteren.
tis zeker niet gemakkelijk om aan de buffel te werken want veel info is er niet over bekend.
Zelfs niet bij militairen en ex-militairen.
Ze kennen de buffel wel maar wat de functie was van dat kastje of die ketting is een iets ander verhaal.
Dus veel heel veel surfen en bijlezen.......
 
Eindelijk een nieuwe foto.

Na veel proberen eindelijk een stapje verder.
De reden waarom het steeds mislukte was dat mijn buffel geen statisch model zal worden dus het moet optisch kloppen EN stevig genoeg zijn zodat het tegen een stootje kan.
Ik was dus voortdurend afwegingen aan het maken.
Koper gekocht bij de bouwmarkt om beugels van te maken en te kunnen solderen maar het bleek een legering te zijn en moet dus worden hard gesoldeerd....iets wat mij niet gelukt is met een brandertje.
Toen uit alu wat gemaakt maar dit bleek vervolgens weer te zwak.
Beugeltjes ben ik nog mee bezig maar de koplamp steunen zijn inmiddels klaar, het vreemde filter en het luikje (waarschijnlijk om een machinegeweer te kunnen monteren) zijn toegevoegd aan de voorkant.
............we zijn een stapje verder :)..................

2lboyev.jpg
 
Zo dat is nog een hele research en vallen en opstaan dan voordat je het goede materiaal en werkwijze hebt maar zo wordt het wel steeds meer jouw buffel :)
 
Inderdaad Bram....soms wat frustrerend maar we komen er wel.

Beugeltjes zijn inmiddels gelukt en effe in de groene grondlak gezet. Fotos volgen..

Dan nu een volgend probleem...
De scharnieren wil ik solderen op de luiken.
Zo precies lassen kan ik niet dus dat was geen optie,
Ik hoopte gewoon te kunnen gaan solderen maar dat bleek niet te werken dus het werd hardsolderen.
Met koper.
(euh....dat was wel effe een berg centjes maar dan heb ik ook hopelijk wat)
Ik heb dat nog nooit gedaan maar na wat experimenteren heb ik een 1e proefstuk wat nog sterk ook blijkt te zijn....

jpivkx.jpg
 
Na het proefstukje durf ik verder te gaan met het 1e luik.
Ze wordt uit koper en de scharnier zal gesoldeerd worden...
Met een beetje hulp hier en daar schiet het gelukkig al aardig op :)

2vulevo.jpg
 
Vandaag mijn verzekering eens gebeld....
Grappig: mijn Buffel is verzekerd omdat ze niet harder rijdt dan 19 km per uur. Het gewicht en grootte zijn niet van belang evenals de motor. (leuke zijsprong: omdat er een grasmachine motor in zit was ze zowieso verzekerd als ze schade zou maken). Echter mijn auto,s rijden allemaal harder als 19 km ( tussen de 75 en 100 km) er zijn dus NIET verzekerd wanneer ik schade maak. Er bestaat bij mijn verzekering niet de mogelijkheid om dit af te dekken of ik zou ze bij de RDW moeten laten keuren maar dan moet er een kenteken worden aangevraagd :) :) :)
Haha.....twas een leuk gesprek!
 
Back
Top