Leren hardsolderen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door r.driesse, 18 apr 2014.

  1. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje, ik ben al een poosjes bezig om te leren om te hardsolderen met flux 6 en zilversoldeer. maar het wil niet echt lukken, het zilversoldeer dat vloeit niet goed uit bij mij.
    Ik heb al op internet gezocht om naar filmpjes te kijken hoe het moet, maar er is niet zo veel te vinden.
    En ik dacht laat ik hier op dit forum eens een poging wagen, en dan met namen bij de stoomtechnieken, waar veel gesoldeerd wordt.

    Graag zou ik het van iemand een keer persoonlijk willen leren en zien hoe ik het moet doen en waar ik op moet letten.
    Is er iemand in de buurt van Ridderkerk en die mij zou willen helpen om deze techniek te willen leren.

    Ik heb dit setje gekocht:
    [​IMG]
    [​IMG]
    En dit wil ik gaan solderen:



    Dit zijn twee delen voor een giek van een kraan.

    Wil kan en heeft tijd om mij te leren.

    Alvast bedankt,

    Richard Driessen
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2014
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Wat ik zo kan zien is je brander heet genoeg, maar waarschijnlijk veel te puntig.
    Je hebt dan dat je denkt dat het warm genoeg is en je zilver vloeit ook direct onder/in de vlam, maar er buiten gaat het niet.
    Ik heb ontdekt met zilver solderen, dat geduld heel belangrijk is en het verder alleen draait om voldoende warmte inbreng in het hele product.

    Bij sommige stukken verwarm ik de achterkant, als dan het zilver aan de voorkant smelt weet ik zeker dat alles heet genoeg is en goed vloeit.

    Zilver trekt naar de heetste plaatsen.(vandaar achterkant heetstoken)
     
  3. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Ridderkerk
    Zelf maar even een poging gewaagd, maar het resultaat is niet best om het maar netjes te houden.

    [​IMG]
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Is dat messing?
    Lastig te zien op een foto.
    Is dat zwarte roet van de brander of is het messing zo verkleurd door teveel hitte?
    Heb je de soldeernaad nog ontvet of in ieder geval even ruw geschuurd?
    Hoe dik maak je het vloeimiddel?
    Tot wanneer verwarm je en ga je zilver toevoegen, breng je nog vloeimiddel aan als het heet is?
    Doe je dat in of naast de vlam en hoe dik is je draadje?
     
  5. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    Ik gebruik een zogenaamde dakbrander om zilver te kunnen solderen.
    Tool Buddy : Topex Dakbrander/Onkruidbrander 25-35-50mm 19,5kw 1.5mtr Slang | 44E115
    Afhankelijk van het product wat ik wil solderen gebruik ik de verschillende branderkoppen.
    Het is ook zoals Harm zegt, het hele product moet warm worden.
    Jouw brander is geschikt om plaatselijk het materiaal te laten smelten. Dat gebeurd niet met zilversolderen.
    Voor het zilversolderen gebruik ik propaan. Dit geeft een beter resultaat t.o.v. butaan.

    Met alle plezier wil ik het je wel laten zien.

    Groet,

    Timo
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hoi Baggeraar.

    Ja het is messing, ik denk dat dat zwarte komt door te veel hitte.
    De soldeernaad die heb ik geschuurd en niet ontvet. ( Waar zou ik dat het beste mee kunnen ontvetten?
    De vloeimiddel maak ik zo dat ik het met een kwastje kan opbrengen, en dat doe ik voordat ik het werkstuk warm gaat maken niet meer tijdens het verwarmen. het zilversoldeer draadje is 1 mm dik.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Onderdelen die ik niet kan schuren, ontvet ik met remmenreiniger.
    Waar je wel op moet letten is dat als je het hebt opgebracht, het ook overal blijft zitten.
    Soms trekt het eilandjes en op de droge plekken heb je dan geen vloeimiddel.
    Ik breng het aan met het soldeer staafje of met een schroevendraaier.
    Op plaatsen waar het wegtrekt moet je dan gewoon net zolang met die natte schroevendraaier heen en weer "poetsen" tot het wel nat blijft.
    1 mm is ook hier in gebruik.
    Zeker bij klein werk is alles groter dan 1 veel te dik.

    Voor het solderen van mijn stuurketting aan het draadeind M2 heb ik 1.5 mm plat geslagen en doorgeknipt.
    Aan dat stuk met de halve breedte heb ik toen nog een punt geknipt en daarmee toegevoegd. (maar dat terzijde)
     
  9. SJB_RC

    SJB_RC

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    west-friesland (NH)
    Je hebt je werkstuk veel te heet gestookt. Wat je ziet op de foto is koper waar de zink uit is gebrand.
    Wat ik op mijn werk altijd die...
    Ik verduister de las en slijp ruimte, zo is door de kleur van je werkstuk beter te zien hoe warm het is.
    Toen jij aan het solderen was, kreeg je zeer waarschijnlijk een groen vlam.
    Op dat moment verband je de zink.
    Probeer het hele werkstuk mooi egaal warm te stoken.
    Soldeer trekt altijd naar de warmste plek, zo kan het toegevoegde zilver dus ook gestuurd worden.

    Edit:
    Ik neem aan dat je van de flux 6 poeder een papje maakt met water.
    Dit op je soldeer naad smeert en een beetje op je toe te voegen zilver.

    Succes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    390
     
  11. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Ridderkerk
    De dikte van de messing is 0,5 mm, en de lengte is 12 cm lang.

    De flux die maak ik wel aan met een beetje water.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Zo
    0.5 mm dik.
    Dat zag ik er niet aan af.
    Dan is je brander veel te groot.!

    ik doe die dikte met een creme brulee brandertje.
    Of met een echte brander (powerjet van Sievert) maar dan met een zo klein mogelijke vlam.

    Zulk dun spul is eigenlijk niet geschikt om mee te beginnen.

    Ik ben met watertanks bezig voor de baggermolen en dat soldeer ik met tin met harskern. plaat is 0.3mm dik
    Als zulk dun spul sterk moet zijn zou je het met S39 en zilvertin (resist 2) kunnen proberen, dat scheel een heleboel kromtrekken van je plaat ook, want met zilver breng je wel een hoop hitte in de plaat.
    Wel geruime tijd in heet water laten weken om die S39 eraf te spoelen, mogelijk ook met tandenborstel na schrobben met warm water, want dat zuur is troep.

    Kwestie van veel oefenen als je het wel met zilver wil doen.
     
  13. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Ik gebruik fluxpoeder:
    Beetje poeder in een klein potje , 1 druppel awasmiddel erbij & een beetje water.
    En het solderen zelf , met een gasbrander & zilversoldeer van 1 mm.
    Gaat prima zo.

    Succes ermee

    Barry
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Waarom dat afwasmiddel?
    Bruist het dan minder zodat je delen niet van elkaar worden gedrukt?

    Ik heb mijn condensor pijpplaten (messing) en pijpjes (RVS) eerst met flux in gesmeerd, dat laten bruisen en laten verglazen.
    Daarna heb ik rond de pijpjes (toen het was afgekoeld) een rondje zilver er om gelegd en het nog eens aangesmeerd, daarna heet gestookt om te solderen.
     
  15. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Ridderkerk
    Mijn intensie is om de grote stukken en delen met zilversoldeer te doen, wat meer hitte nodig heeft, zodat ik later makkelijk kleine delen er aan kan solderen zodat de rest niet gelijk los laat.
     
  16. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    Een proefje gedaan van 0,4 mm messing.
    eerste foto zie je de 2 plaatjes tegen elkaar staan.
    [​IMG]
    papje van flux gemaakt en er in gelegd. 1 mm zilversoldeer staafje er boven op.
    Daarna is het een kwestie van verwarmen.
    [​IMG]
    Je ziet vanzelf het zilver smelten.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoi Baggeraar , ik zou het niet weten??? Heb die tip eens gekregen & dit werkt prima.
     
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    390
    Afwasmiddel bijvoegen is om de oppervlaktespanning van het water weg te nemen.
    Probeer ook een keer de flux te mengen met methanol. De methanol brand direct op en enkel de flux blijft achter. Hierdoor geen last van "opborrelen"
    Als je toch mengt met water neem dan gedistilleerd , zuiverder en geen kalk die achterblijft.
    Dirk
     
  19. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi, mij is altijd geleerd om de flux met spiritus aan te maken ipv met water.
    Water heeft altijd wat onzuiverheden en spiritus niet

    Hieronder wat nuttige informatie omtrent hardsolderen.
    Succes ermee.
    Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

    Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

    Groetjes Norwin
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Zal ik zeker proberen de volgende keer (met spiritus).
     

Deel Deze Pagina