Leren hardsolderen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door r.driesse, 18 apr 2014.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is dat opborrelen vervelend dan? Uiteindelijk smelt het vloeimiddel toch?
     
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Bij heel lichte onderdeeltjes en als ze los op elkaar liggen durft door het borrelen een en ander te verschuiven .
    Ik weet het , vastzetten en je hebt er geen last van, maar soms moet het snel gaan.;)

    Dirk
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ron ik had een liggende plaat met 56 gaatjes waardoor pijpjes staken 3 mm hoog.

    [​IMG]

    Om elk pijpje had ik een cirkeltje zilverdraad gelegd.
    Als het vloeimiddel gaat bruisen, drukt het die ringetjes omhoog en die gaan dan half over de pijp liggen, als je dan verder gaat heb je in de pijp zilver en daar waar het hoort (er omheen) niet.

    Dan is het heel vervelend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Waarom maken jullie de flux vloeibaar, met water of iets anders? Gewoon borax poeder halen bij de apotheker of drogist, en droog aanbrengen. Ook het soldeerstaafje verwarmen en in het poeder dopen. Door de warmte smelt de borax, en dat is de beste flux.
     
  5. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    flux

    geachte heer,
    Omdat we ook naden solderen die niet '' onder de hand "' liggen.
    Het poeder zou dan van je werkstuk vallen.
    groet rene
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Het was in 1974 toen ik heb gezien hoe professionals hardsolderen met zilversoldeer. In de kantoorflat in aanbouw waar ik toen werkte (eigenlijk liep ik daar stage) waren installateurs bezig met het aanleggen van een sprinkler installatie. Dat gebeurde met 5 inch standpijpen in de verticale schacht waar op elke verdieping aftakkingen werden gemaakt met 4 en 5 inch pijpen. Alles werd met zilver gesoldeerd, er gingen kilometers soldeerdraad en kilo's flux door. Die mensen gebruikten nooit water om de poeder aan te maken omdat dit te veel tijd kost en omdat er ook vrij veel flux door verloren ging. Waarom?
    Eerst moet de "pap" gemaakt worden en op de te solderen delen worden aangebracht. Dan wordt de zaak heet gestookt, het water gaat koken en verdampt. Dat gaat regelmatig met stoom plofjes gepaard wat de flux in de rondte blaast. Hete spetters die rond vlieg en plekken waar geen flux meer zit.
    Zij deden het als volgt:
    Stook de te solderen plaats heet en houd ook een stalen staaf in de vlam.
    Doop die hete stalen staaf in de flux poeder, door de hitte smelt er een laagje flux op de draad, herhaal eventueel enkele keren.
    Breng met die stalen staaf de flux aan op het soldeer vlak en laat het met de vlam smelten. Zo kan met die staaf de flux vrij precies en in de juiste hoeveelheid aangebracht worden.
    Dan kan de staaf soldeer erbij komen en de delen aan elkaar gesoldeerd worden.
    Die gasten konden dat zo geweldig mooi en snel dat ik daar verschillende keren met bewondering naar heb staan kijken.
    Zo zag ik dat ze de laatste stukjes van de soldeerstaaf niet gebruikten omdat ze dat niet meer konden vasthouden. Ze werden gewoon weggegooid. Natuurlijk heb ik daar het nodige van opgeraapt en heb ik vele jaren daar mee kunnen werken. Hun methode van flux aanbrengen en gebruiken heb ik over genomen en ik moet zeggen dat het voor mij heel goed werkt.
    Grote projecten zoals een stoomketel heb ik nooit gemaakt en ik weet niet hoe het daarbij zal werken. Afgaande op wat ik de professionals heb zien doen denk ik echter dat het ook daarbij goed zal werken.
     
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    hardsolderen

    Bij het solderen van een stoomketel (in koper) wordt het e.e.a. in fases samengesteld.
    Tussen alle fases door wordt de ketel steeds "gezuurd" en nagespoeld met schoon water.
    Omdat je de ketel in delen in elkaar zet moet deze ook aan de binnenzijde worden voorzien van flux.
    Ik maak een dun vloeibaar papje aan en giet dit in de ketel, draai en kantel deze alle kanten op zodat de flux overal zit.
    De kans bestaat altijd dat er een reeds gesoldeerd onderdeel weer iets vloeibaar wordt en hiermee voorkom je dat het los blijft.
    Er bestaan natuurlijk meerdere methodes, maar ik heb hier goede ervaringen mee.
    Verder is een ketel solderen met zilver vooral een zaak van zeer goede passingen en zeer goed schoonmaken van de naden.
    Dit is het meeste werk, het solderen zelf gaat eenmaal op temperatuur razend snel.
    Je moet leren herkennen het punt waarop je kunt beginnen met toevoegen van je zilver.
    Dat is een kritisch temperatuurbereik en ik herken dit door het eerst kersrood worden van het materiaal, daarna het glazig worden van de flux.
    Op het moment dat het materiaal nog wat meer naar oranje gaat kun je gaan toevoegen.
    Je moet snel handelen want het materiaal wordt nu snel te warm en gaat dan zwarte vlekken vertonen, hierna zal het zilver niet meer "Pakken" vloeien.
    Je moet dus met de brander de soldeertemperatuur zeer goed regelen.
    Dit kun je doen door het geheel met 2 man uit te voeren, 1 man met een grote brander voor de aan te brengen energie en 1 man met een kleinere brander voor het afsolderen met zilver.
    Een goede samenwerking is dan ook vereist.

    succes
     
  8. PaulusB

    PaulusB

    Lid geworden:
    15 mrt 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Boskoop
    solderen

     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    De Methode van Rene en bageraar werken gewoon goed, zo doe ik het ook.

    vergelijkingen maken met "groot" installatie werk met stalen buizen is als appels en peren vergelijken.

    Koper neemt ontzettend veel warmte op, en veelal zijn er bij een ketel veel onderdelen (vlampijpen, pijpenplaten, vuurkist delen) die "los" in elkaar zitten.

    Die kun je dus niet even in een bak met flux poeder drukken.
    Het poeder er op leggen en dan heet stoken heeft ook geen zin, de gasvlam blaast alles weg.

    Daarom maken we een papje aan en kliederen lekker alles onder wat gesoldeerd moet worden.
    Liever te veel vloeimiddel dan te weinig op de soldeer plaats.
    Daarnaast oxideert koper ook zeer snel bij het heet stoken, waardoor het soldeer ook niet meer zal "pakken".

    Gewoon net als boven beschreven, maak een papje aan en smeer dit over de te solderen naad heen.
    zodra de flux glazig wordt ben je bijna op het punt dat het zilver wil gaan vloeien.

    Rene heeft mij fantastisch geholpen met mijn stoomketel:
    - schoon maken !!!
    - vet vrij !!!!
    - goed sluitende naden (max 0.1mm opening geloof ik)
    - ruim voldoende flux
    - zorg voor ruim voldoende warmte invoer !!!
     
  10. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hallo allemaal,

    Ik ben even bij Timo op bezoek geweest gisteren, en heeft hij mij even wat tip gegeven en geleerd hoe hoe ik moest hardsolderen (zilversolderen).

    Hierbij wil ik graag dan ook Timo nog even bedanken.

    In een uurtje heeft hij wat dingen uitgelegd en laten zien hoe hij het deed, en daarna heb ik het zelf gedaan en het ging vrij gemakkelijk allemaal.

    Ik weet nu ook wat ik zelf fout heb gedaan:(, ik had de flux te dun gemaakt.

    Nadat ik thuis was gekomen gisteren ben ik zelf aan de slag gegaan met het werkstuk wat ik wilde zilversolderen, en dat waren de onderdelen voor de kraan voor op mijn zeesleper. ik ben er wel wat uurtjes mee bezig geweest maar was gelijk een goede leer, en ervaring mee opgedaan.

    Dan komen hier de foto's en het resultaat van mijn soldeerkunsten. Moet nog wel een beetje goed passend maken zodat de delen goed in elkaar schuiven, want uiteindelijk moet het wel echt werkend worden en moet het wel soepel lopen, maar het begin is er.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. S. Driesse,

    ziet er toch strak uit? En dat voor een eerste keer? Netjes hoor
     
  12. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Netjes hoor.
    Zo zag mijn eerste baksel er zeker niet uit.:rolleyes:
    Ha ha ha
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Deze kwam ik vandaag tegen:
    upload_2019-11-22_21-33-10.png
    Die zat dus alleen maar aan het kraakje vast.
    Lekker zuinig gesoldeerd.
    Zilver is dan ook zeer kostbaar.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als er meer zilver gebruikt was, was het dan tussen de twee materialen gekropen of meer aan de buitenkant?
    Of hangt dat ook van het vloeimiddel af?
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruud,

    Als er meer zilver gebruikt was, was het dan tussen de twee materialen gekropen of meer aan de buitenkant?
    Of hangt dat ook van het vloeimiddel af?

    Eerst dit is een zo genaamde professionele zilverhardsoldering.
    Ook daar kan het fout gaan. Onkunde, met de pet naar gegooit...
    Om dit te laten zien heb ik alles schoon gemaakt.
    Of er flux gezeten heeft???
    Was niet te achterhalen.
    De passing was prima.
    Zilver was er genoeg, het ligt opgestapeld op het randje/walletje.
    Warmte was heel zeker niet voldoende en onvoldoende verdeeld.
    Bovenop het randje redelijk mooi aangevloeid en dus daar mee dicht tot ik schat 10 bar (zuurstof)druk.
    Deze pijp had schade geleden door een binnenbrandje
    daarmee is de slechte soldering als veiligheid uitelkaar geknalt.
    Het zwakste punt in de soldering ging/smolt open en daar onstond een klein buitenbrandje.

    Ik heb hier ergens een filmpje geplaatst van precies zo'n ongeval.
    Alleen in het filmpje stopt men de binnenbrand niet door de kranen dicht te draaien.
    Daarmee brand alles weg en heb je eigenlijk een thermische lans gemaakt.

    Zeer gevaarlijk.
    Niet met vuur spelen.

    Een goede soldering:
    Goed schoonmaken,
    weinig maar voldoende flux,
    goed verdeelde en genoeg warmte,
    precies genoeg hardsoldeerzilver.
    Na het solderen nog even rondom na verwarmen/aanvloeien.
    Uit zichzelf laten afkoelen.
    Schoonmaken en controleren.

    Schouderklopje voor je zelf.

    Willum
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Beetje een erg oud onderwerp, maar ik had er toch even veel aan, was een steiger aan het solderen en het zilver wou niet vloeien.... beetje afwasmiddel erbij gedaan, instant succes.....
     
    Potter en willum vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina