Leren heli vliegen

Hieronder volgt een beschrijving van een methode om te leren heli vliegen.
Uiteraard zijn er meerdere methodes en mogelijkheden. Belangrijkste is echter altijd discipline en veiligheid.

Overzicht van de stappen

  • A. tail in leren hoveren met Radds School of Rotary Flight
  • B. Verbeter je hover vaardigheden
  • C. side in leren hoveren en begin voorwaartse vlucht (rustig side in op en neer vliegen)
  • D. brede achtjes -> ronde achtjes
  • E. nose in hoveren

Uitleg stappenplan

A. tail in leren hoveren met Radds School of Rotary Flight
Overzicht van de stappen Field Manual

  • 1-Houd de staart
  • 2-Zelfde als 1
  • 3-Beweeg de swash
  • 4-Meer gas
  • 5-Beweeg de swash
  • 6-Klaar voor het trainingskruis
  • 7-Rondrijden
  • 8,9-Speelkwartier
  • 10-Hoveren!

Wanneer je na lang oefenen het hoveren goed beheerst kun je opgaan voor het helikopter oefenbrevet zodat je hierna zelfstandig verder kunt oefenen met het hoveren in andere orientaties. Zie voor uitleg over het helikopter oefenbrevet H5.2

B. Verbeter je hover vaardigheden
Om het hoveren beter te beheersen en in aanloop naar het “echte” vliegen kun je zelfstandig onderstaande figuren oefenen.
full


C. side in leren hoveren en begin voorwaartse vlucht
Wanneer je met gemak 5 minuten achter elkaar gecontroleerd tail-in kunt hoveren wordt het tijd voor de volgende stap, side-in hoveren.
Voordat je iets nieuws gaat proberen is het altijd heel belangrijk om je vluchtroute in gedachte te nemen. Je kunt op dit moment goed tail in hoveren dus wanneer het mis gaat met side in hoveren moet je zo snel mogelijk in de bekende tail in situatie terugkomen. Dit doe je door met de rudder terug te sturen.
Wanneer je stabiel tail in hovert kun je rustig de heli 45 graden draaien, vervolgens proberen om op deze manier rustig te blijven hoveren. Raak je de controle kwijt stuur dan zo snel mogelijk terug naar tail-in en stabiliseer de heli.
Probeer eerst een kant op 45 graden hoveren goed te leren. Wanneer je dit met gemak 5minuten lang kunt volhouden dan is het makkelijker om de andere kant te leren.
Wanneer je hierna beide kanten langdurig stabiel kunt hoveren dan kun je afwisselend links en rechts op 45 graden gaan hoveren. Wissel hierbij iedere 10s van kant.
Wanneer je met gemak kunt wisselen tussen links en rechts en steeds stabiel kunt hoveren wordt het tijd om rustig aan je heli steeds verder side in te gaan hoveren. Let hierbij goed op dat je niet te ver doordraait en hiermee nose-in komt te hoveren.
Denk eraan dat je veilige positie tail-hoveren is, wanneer het mis dreigt te gaan draai je zo snel mogelijk terug naar deze positie.

Wanneer je het side in hoveren in beide orientaties goed beheerst kun je aan het volgende beginnen.
Met je heli side-in vlieg je rustig 1 meter naar voren, stabiliseer hier je heli en vlieg vervolgens rustig achterwaarts terug naar het beginpunt.
Herhaal dit totdat je dit netjes gecontroleerd kunt uitvoeren.
Vervolgens doe je hetzelfde de andere kant op. Dus 1 meter naar voor vliegen, stabiliseren en achteruit terug vliegen.
Wanneer je dit goed kunt kun je in plaats van achteruit terug te vliegen je heli 180graden draaien en dus weer in de voorwaartse vliegrichting terugvliegen. Let hierbij op dat je de 180 graden draai de kant op doet zodat je niet nose-in uitkomt. En onthoudt dat je wanneer je het niet meer weet je met een snelle draai van de staart weer in een bekende orientatie terug kunt komen.
Wanneer dit goed gaat kun je de afstand die je aflegt rustig gaan vergroten zodat je steeds langere stukken voorwaarts vliegt.
Zorg wel altijd dat je stilhangt voordat je de 180graden draai inzet.

D. brede achtjes -> ronde achtjes
Dit is het moment waarop je afhankelijk van het formaat heli nog in het oefengebiet kunt blijven of op het hoofdveld zult moeten gaan vliegen. De grens zal liggen bij een 500size of 30size heli. Op het hoofdveld mag je vliegen onder begeleiding van een instructeur met helikopter vliegbrevet. In het oefengebied mag je met je helikopter oefenbrevet nog zelfstandig verder oefenen.

Je kunt op dit moment goed naar links en rechts zijwaarts vliegen in een rechte lijn. Dit gaan we rustig aan uitbreiden zodat je een 8 kunt vliegen.
In plaats van steeds te stoppen en een halve draai te maken kun je nu tijdens het voorwaarts vliegen rustig al met de staart gaan draaien. Zorg hierbij dat je dezelfde draairichting als eerst aanhoudt en dus niet nose-in terecht komt. Probeer in het begin nog geen ronde acht te vliegen en zorg dat je zoveel mogelijk side-in vliegt.
Als dit makkelijk lukt dan kun je proberen de bochten steeds ronder te maken.

E. nose in hoveren
Wanneer brede achtjes soepel lukken kun je gaan proberen om ze steeds ronder te vliegen.
Op een gegeven moment zul je dus steeds kort stukjes nose in vliegen.
Als dit goed gaat kun je op het nose in stuk de voorwaartse vlucht afremmen en op een gegeven moment zul je dus nose in aan het hoveren zijn. Houd in gedachte dat tail-in de veilige positie is en dat je hier altijd naartoe terug stuurt als je de controle verliest.

Als verder hulp bij het uitbouwen van de vliegvaardigheden is deze pagina een handig hulpmiddel.
RC Helicopterweb Learning to Fly

Zie ook


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top