Leren Zweefvliegen

Hallo allemaal, ik zal me zelf even kort voorstellen,
Ik ben Doede Deinum, 21 jaar en kom uit Wijckel, Friesland!

Ik ben al een tijdje met het rc vliegen bezig en er ligt ook al een tijdje een super mooi zweef vliegtuig op zolder. Helaas nog nooit gedurfd hier mee te vliegen i.v.m met mijn eigen vliegkunsten. Ondertussen gaat het vliegen me steeds beter af met andere modellen zoals de 300 extra en de swift 2. deze zijn beide van depron, dus mocht ik hier schade mee oplopen dan is dit zo gefixt.

Ik krijg nu alleen steeds meer neiging om met mijn zwever te gaan vliegen maar durf dit nog niet echt aan. Even wat info over de zwever, ongeveer 1.5 spanwijdte, romp van plastic en draagvleugel van hout, elektro motor met een klap proppeler.

Nu de vraag aan de overige forum lezers, wie woont hier in de buurt en heeft al enige vliegervaring en zegt, he je kan wel eens bij mij langskomen met je zwever en dan wil ik hem eerst wel eens voor je vliegen en dat ik hem dan in de lucht eens rustig over neem.

MVG,

Doede Deinum

Als je hier in Brabant zou wonen zou ik dat graag doen. het is altijd leuk om een vliegmaatje te hebben.
Het is ook mogelijk een vliegclub op te zoeken en daar lid van te worden. Als die er niet is heb je dit forum nog Ik weet zeker dat de Friesche collega's dezelfde instelling hebben en je binnenkort wel zullen benaderen. .
Zelf heb ik mijzelf het vliegen aangeleerd ook met eerst een eenvoudig modelletje.
Wat ook helpt is om tussendoor gebruik te maken van een vliegsimulator. Op dit forum kun je daar best goede informatie over terugvinden. Een vliegsimulator is een hulpmiddel om de eerste reflexen goed te krijgen ... in de praktijk komen de omstandigheden om de hoek kijken. Wind, thermiek, hoog gras, motorstoring enz enz.
Uiteraard kan ik nu nog een half uur door tikken maar het is verstandiger om het stapje voor stapje te doen. Als het snel moet gaat het fout en blijft alleen de teleurstelling over.

Succes met het leren vliegen en de adviezen die nog zullen volgen.

Jacob Bos woont denk ik wel een beetje in je buurt, en is vast bereid je te helpen. Ik zal hem deze kant op sturen :-)

Trouwens wat een slimme zet om het zo te doen, helemaal goed :yes:
En welkom op het forum!

Hallo allemaal, ik zal me zelf even kort voorstellen,
Ik ben Doede Deinum, 21 jaar en kom uit Wijckel, Friesland!....

Nu de vraag aan de overige forum lezers, wie woont hier in de buurt en heeft al enige vliegervaring en zegt, he je kan wel eens bij mij langskomen met je zwever en dan wil ik hem eerst wel eens voor je vliegen en dat ik hem dan in de lucht eens rustig over neem.

MVG,

Doede Deinum

Dag Doede,

Ik ben Jacob Bos, 46 jaar en kom uit Gorredijk :-)

Natuurlijk help ik je graag verder, stuur me even een privébericht door op mijn naam te klikken en dan komt het vast goed!

Oant sjen!

Groet,

Jacob

goejûn doede

Ik zie niet zoveel friezen op dit forum :-) Ik ben, of eigenlijk was, er zelf ook een..Mgoed, in lang ferhaal.

Ik / wij (Huey en Secondelijm) zijn ook beginners op zweefvlieggebied, al zijn we al iets verder dan jij bent. Arjan is wel zo'n beetje de pake van zweefvliegend nederland, dus ik zou zeggen, volg z'n advies op, en blijf je ervaringen posten op dit forum. Dan kinne wy ek genietsje :)

Oant sjen!

Laatst bewerkt:
Goedenavond iedereen!

Wat een snelle reacties allemaal, geweldig om te lezen.
Willem, je reactie is erg leuk en ook handig, hen inderdaad een simulator waarop ik al regelmatig zweef model bestuur, geweldig!
Als ik eens in de buurt van brabant zit, wie weet zie je me vliegtuig eens over gaan!

Arjan ook bedankt voor het in contact brengen met jacob, hopelijk wordt dat een eerste 'maiden' vlucht voor me zwever binnenkort!

Fijne avond verder heren!

Mvg,

Doede

Nog effe en er moet ondertiteling op dit forum komen :)
ik ben blij dat het zo opgepakt wordt.

Niet verwonderlijk in deze zweef-familie

Hoi Doede,
Ik woon iets verder van je weg (kop van Drenthe) maar ben ook zeker bereid je ergens mee te helpen! Ik ken Jacob ook goed dus er is vast wel iets te regelen ;)

Je hebt tenminste het (zweef)forum al gevonden. T'is hier een aardig hecht clubje dat elkaar ook regelmatig in 'real life' treft. Kennis genoeg hier!

Groeten Rick

... wie woont hier in de buurt en heeft al enige vliegervaring en zegt ...
Locatie/regio in de discussietitel opnemen voor meer lezers uit jouw omgeving. Titel kun je wijzigen door je openingsbericht te wijzigen -> meer opties.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B.
... 't Is hier een aardig hecht clubje ...
Een sekte!

Haha, mooi om te lezen dat er zoveel mensen actief zijn, heb hier in de buurt nietzoveel mensen die de zelfde hobby uitoefenen dus fijn om hier nu wat tips, ideeen en natuurlijk contacten op te doen!

Even kleine update qua vliegen, heb inmiddels al wat meer contact met jacob en we zullen binnenkort eens afspreken om een "maiden"vlucht te maken!

plaats straks nog wel even foto van me zwever!

Doede,

Ben nog wel nieuwsgierig met wat je wilt gaan vliegen, kun je een foto plaatsen van je zwever?

Zag wel al in je fotoboek dat je een Futaba 4ex hebt. Das mooi, want ik heb een T8 met student-leraar kabel! Volgens mij werkt dat, maar zal het nog wel even checken. Dan kun je ook met 1 van mijn zwevers vliegen en kan ik je misschien enthousiast maken voor het F5J zweven, of een vintage kist als de ASW, Mosquito, Scirocco, Countryman,... ;)

Groet,

Jacob

Haha, mooi om te lezen dat er zoveel mensen actief zijn, heb hier in de buurt nietzoveel mensen die de zelfde hobby uitoefenen dus fijn om hier nu wat tips, ideeen en natuurlijk contacten op te doen!

hmm, ik kan moeilijk geloven dat er in de buurt niemand vliegt :p
als ik zie hoeveel Nederlanders hier lid zijn :cool:

wat het zweven betreft, als je met een extra kan vliegen en landen , dan is een zwever een eitje :)

ben ook wel benieuwd naar de zwever.
als je geen naam hebt, kan je altijd een foto posten (kan hier via het fotoalbum en dan de BBcode) en dan krijg je hier al snel een naam geslingerd!
hier zitten namelijk heel wat mensen die wat van zweefvliegtuigen afweten :rolling:

Daar zijn de foto's!

1e model
full

2e model
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De ene is een Graupner Junior Sport, de andere denk ik een BMI Montana 1800. Beide prima zwevers om mee te beginnen. De montana zal de makkelijkste van de twee zijn (lekker langzaam, thermiekt uitstekend). De Junior is wat sneller maar ook een prima ding.

inderdaad, beide toestellen goede beginnerskistjes...
genoeg Vstelling in de vleugel.
ook zeker omdat ie een elektromotor heeft... wanneer je met een zwever aan de haak omhoog moet kom je al niet bijster hoog uit. en als je dan een fout maakt zit je al snel weer aan de grond.

bij de elektromotor zet je hem op 200m af, en als je beneden bent (nog voor het landen) trek je hem weer omhoog...
kost je in het begin vooral de risico's van het landen niet.

geniet van je eerste keer zweven.
daarna mag je je officieël bij de groep verslaafden tellen!

Oke, bedankt voor de reacties!

Ben zeer benieuwd hoe het gaat worden, wat zijn volgens jullie de beste omstandigheden qua vliegen met zo'n zwever? windstil of?

ben nu namelijk lekker steeds aan het vliegen met me swift 2 en dat gaat prima met deze weersomstandigheden!

Hoe vaak kun je trouwens met zulke batterijen weer omhoog?

hey,

die dingetjes vliegen goed van 0 tot 3bft... daarna wordt het wat moeilijker aangezien je geen rolroeren hebt.

thermieken moeten ze ook goed doen.

het enige waar je rekening mee moet houden is dat je staartgestuurd vliegt.
het draaien werkt heel anders dan met rolroeren.
rolroeren leggen de vleugel schuin en je geeft hoogteroer om niet weg te zakken over een vleugel.
met rudder stuur je de romp de bocht om. waardoor 1 vleugel sneller en de andere trager gaat vliegen.

je moet dus ook rekenen op late reacties als je een bocht instuurt. (1-2seconden vertraging is geen gekkigheid)
een staartgestuurde zwever vraagt dus wat vooruitdenken.

wat de batterijen betreft, heb ik geen idee, ik heb nooit gevlogen met zulke accu's, enkel LIPO. (dit kan je ook altijd veranderen in de toekomst als dit je ligt.)
je kan bij Hobbyking motor regelaar en accu's bestellen voor weinig geld.

de Lipo accu's zijn ook een pak lichter natuurlijk wat goed is voor je zwever :)

Back