Leren Zweefvliegen

ik spreek nu voor mezelf... maar ook voor alle andere zweefpiloten denk ik :razz:

Nou, ik weet wel zeker dat je niet alleen voor jezelf spreekt. Jouw hele verhaal klopt als een bus. Afgelopen zondag was het perfect weer voor het zweven, en ik zat op de fiets. Nu vind ik quality-time met mijn vrouw belangrijk, maar zo af en toe dacht ik wel even aan het vliegen...

Ik denk dat Doede ook die kant op gaat... ;-)

De manier van aanpak van Doede is bijzonder, zo zie je het niet vaak...

Haha, mooi om te lezen!

Weet alleen niet wat je met, de manier van aanpak is bijzonder bedoelt?

Hopelijkkomt vsndaag met motor en dergelijke binnen om mijn zwever om te bouwen!

Weet alleen niet wat je met, de manier van aanpak is bijzonder bedoelt?

Dat je een van de weinige bent die advies vraagt, voor, tijdens en na het vliegen. Jouw aanpak geeft de meeste garantie tot slagen.

Oke! Duidelijk

Vindt het forum hier super om mijnvragen te stellen, en krijg ook meestal vlot antwoord!
Ben nog wat een beginner op het rc gebied en heb hier in de buurt niet echt mede piloten dus het forum is een mooie uitkomst!

Zal zo me zwever de lucht weer even in slingeren, kijken of ik nog wat thermiek kan pakken, lijkt niet echt thermisch vandaag, is wat bewolkt..

Of is dat gevoel verkeerd?

Zelfs in sneeuwende condities kun je nog thermiek hebben!

Zit m puur in warm/koud verschillen. Vandaar dat in bet voorjaar, wanneer de nachten koud zijn, en de zon overdag vrij krachtig en dat in combinatie met net geploegde zwarte akkers soms monsterthermiek opleverd!

Oke! ben vandaag ook weer wat bezig en wil niet echt lukken helaas.. dit terwijl ik boven een zwarte akker vlieg :D:D

Zou het kunnen dat er door de wind niet echt compacte thermiek bellen zijn?

je zit juist... het is bij 5bft een pak moeilijk om thermiek te vinden en vooral om er in mee te drijven...
1 miniscule twijfel in het bochten en je bent uit de bel en om deze dan terug te vinden vraagt ervaring.

bij windstilte blijft thermiek mooi in vorm , maar bij felle wind krijgt ie alle gekke vormen.

maar zoals hierboven gezegd, deze winter met 5bft wind, sneeuw volop heb ik thermiek gepakt met een DLG op een wedstrijd, net al alle anderen.

wanneer het broeierig heet is in de zomer, is de thermiek het zwakst.
de hele laag (zeg maar 500m als voorbeeld) waarin wij vliegen is dan opgewarmd waardoor het stijgen een heel stuk minder is.

wanneer het lente is, en op de grond 25° is, dan zit je op kleine hoogte nog met koude lucht. dit zorgt voor de thermiek. (warme lucht stijgt, kijk naar je kookpot ;) )

Zat vliegers in het noorden :)

Misschien leuk, vliegclub the eagles (zelf geen lid, wel al eens bij een eerdere show geweest) heeft dit jaar weer een vliegshow voor publiek:
vliegweekend-eagles-friesland

Hier zijn ook altijd veel mensen aanwezig om vragen aan te stellen en moois te bekijken.

Het weer was vandaag ook niet echt je dat.

*edit*

Even op google maps geneusd waar Wijckel is, lekker veel land rond je woonplaats zeg. Voor ik hier de stad uit ben zit jij lang en breed in het open land.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back